Militärhalsduk
Vad spännande. Jag har aldrig sett en sådan. Får mig att tänka på allierade piloter under WWII som lär ha haft flyktvägen hem tryckt på sina halsdukar…
I den här artikeln finns några bra länkar.
En av dem är Hans Högmans sida. Finns kanske något där…?
Jag har skickat iväg en fråga om duken till Hans Högman. Får se om han nappar…
Svar från Hans Högman:
"Det går inte utifrån denna bild avgöra om det är en 1800-tals-halsduk. Däremot verkar duken innehålla motiv om den indelte soldaten liv på 1800-talet. Det är alldeles för dålig upplösning på bilden för att man skall kunna studera några detaljer men delbilderna påminner om bilderna i den välkända serien av teckningar som V E Sparre tecknade i G Nyblaeus "Scener ur den indelte soldatens liv" från 1871. Det verkar dock inte vara dessa teckningar på duken men de påminner om dem.
Bilderna på halsduken har en text under respektive ruta. Om texten innehåller instruktioner eller bara en beskrivning av bilden går inte att avgöra.
Jag har dock aldrig sett en dylik halsduk så jag kan inte avgöra om det är en militär persedel eller bara en dekorativ duk i militär anda.
Om det är en militär persedel bör de känna den på Armémuseum."
Vi behöver alltså en bättre bild. Därefter kan man ju prova att sända en förfrågan till Armémuseum. Det kan jag göra i så fall.

Det står på halsduken Militärisk instruktions duk #4. Under bilderna står det till exempel vad en vaktpost har för plikter och skyldighter. Men jag får maila min släkting och fråga om han har en bättre bild på den där duken.

Glömde: att den är från 1800-talet grundar jag mig på att min släktings farfars far utvandrade på 1880-talet, likaså hans farfars mors föräldrar utvandrade på detta århundrade och det är bara de som är svenskar i släkten. Resten är "amerikaner".
Tack, det hade varit fint med en något bättre bild, så ska jag ta kontakt med Armémuseum sedan.

Min bror har en nytillverkad som såldes på Karlsborg(fästning), där sa man att de såldes på markan till soldaterna. Som därmed hade med sig anvisningar i text i fältet. Det var instruktioner för soldater, men fungerar även som halsduk mm Men framför allt var det för att de var lätta att bära med sig och inte förstördes som papper, om man vek ihop dem i fickan.
MVH
Lena-Maria
Vad ska man ha som signatur tro?
Intressant leja!
Jag var själv på Karlsborgs fästning förra sommaren. Väl värd en omväg… 
Anna, var du nöjd med dina svar - eller blir det en bättre bild och en fråga till Armémuseum?