Nytt sökverktyg för Sveriges adelsfamiljer
Jag bygger ett släktforskningssystem att samla min släkt i. Det väckte behovet att hitta information om svenska adelssläkter. Sökandet ledde till Den introducerade svenska adelns ättartavlor av Gustaf Elgenstierna. Det är ett uppslagsverk i nio band och över 7000 sidor. På papper. Det finns som skannade bilder och OCR-tolkad text på några webbplatser. Bland annat på Projekt Runeberg. All information finns där men det är inte lätt att hitta det man söker.
Jag hämtade de OCR-tolkade texterna och tänkte sätta ihop dem till en textfil att söka i. Det var innan jag hade förstått att det var så omfattande. När jag insåg det bytte jag strategi och tänkte göra en enkel sökfunktion för eget bruk. Jag städade textfilerna maskinellt så gott det gick, formaterade och satte ihop dem innan jag importerade alltihop till en databas. Efter några veckor hade jag en rätt användbar sökbar adelsdatabas. Kanske kan fler ha användning för den, så jag har lagt ut den på nätet:
Det går att söka ätter, personer, platser, yrken, ämbeten, ordnar, årtal och en del annat. Fort går det också. Kvalitén på texterna är långt ifrån hundraprocentig, men det mesta går att förstå.
För att förstå allt behövde jag bekanta mig med Elgenstiernas förkortningar. I början av varje band finns ett avsnitt med använda förkortningar. Exempelvis ”ChilEMnavO” betyder ”Chilenska orden El Merito naval”, inget man gissar sig till. Jag byggde en sökbar ordlista och har lagt ut den också:
» Förkortningar i Den introducerade svenska adelns ättartavlor
- Redigerat 2026-08-06 18:20 av Niklas
😮👍
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Imponerande. Kanske du även kan ha nytta av Adelsvapen-Wiki?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Där har jag läst ibland. 🙂
Det där systemet är det något som du gör bara för din släkt eller är det något som andra kommer att kunna använda för att slippa t ex FTDNA eller Heritage?
Jag håller inte på själv så jag kan inget om sånt, men min bror gör det och han kan programmera.
#4: Menar du släktforskningssystemet som var orsaken till det här? Jag bygger det för min egen skull men det är inte omöjligt att det kan användas av andra med liknande behov också.
#5: Ok, inget som kommer att bli publikt alltså, blev bara nyfiken.