Släktforskning i framtiden
Jag såg nyligen om filmen "Avatar" med sina fantastiska miljöer. Så började jag fundera på hur framtidens släktforskning kommer att se ut…
Kommer man att kunna gå in i "virtuella" socknar med skapade 3D-modeller av byggnader i landskap. Kommer enskilda forskares arbeten kunna samlagras så att man kan välja årtal och se vilka familjer som bodde var?
När man sedan kommer fram i tiden så finns det foton på personerna. Kanske omgjorda till beräknade 3D-figurer? Med möjlighet att välja "tidstypisk" möblering i husen?
Hur ser era framtidsvisioner ut?

Jag funderar mera på hur släkten ska finna våra mödosamt inskrivna släktträd och berättelser i olika program på internet. De raderas väl när ingen betalar abonnemangen och underhåller sidorna längre?
Då känns det säkrast att göra utskrifter, trycka en bok eller ett enkelt häfte åtminstone. Den gamla PCn kraschar väl förr eller senare, så backup är viktigt.
Hur materialet sedan omvandlas med nya tekniker, har jag faktiskt inte tänkt på. Jag önskar att fler register ska vara öppna och att sökningar ska ge fler och bättre svar i form av bilder, kartor m m så att torra fakta kan levandegöras på enklare sätt.
Jag är rätt övertygad om att såväl kommersiella aktörer som ideella föreningar och privatpersoner kommer att se till att det finns långt mer tillgänglig information än idag. Och den kommer att vara lätt tillgänglig och sökbar.
Det bör också innebära att en mängd olika databaser och texter kan kombineras på olika sätt. Det tror jag kommer att ge helt nya möjligheter att få en helhetsbild. Man kommer att kunna precisera en plats och en tid och då få presenterat en mängd fakta. Allmänhistoriska, hembygdshistoriska, föremålshistoriska, naturhistoriska och personhistoriska.
Det tror jag ger helt nya möjligheter att faktiskt få en bild av hur det var och såg ut.
---
En något udda liknelse är en fantastisk film som på några minuter presenterar vad vi vet om universum. Genom en tredimensionell film ges vi snabbt en fantastisk helhetsbild som skapar en förståelse.
Något sådant tror jag vi kommer att se även vad gäller historia. Fast frågan är vad jag kommer att hinna vara med om…
Filmen om universum (välj gärna högsta upplösning - 720p - och fullskärmsvisning…)

Alla fakta kommer att vara lätta att få fram. Även stamtavlor och antavlor. det lär gå att få fram alla kända anor snabbt.
Istället kommer väl släktforskarna att inrikta sig på att fånga människornas vardagsliv och tankeliv (vad man vet om folklivet). Jag tror att man i framtiden kommer att försöka fånga in vad folk gjorde olika dagar och månader. (dop, skörd, gudstjänster, domstolsbesök, en kung dog, etc, etc…) Dessutom kommer vänskapsband att spela en större roll. De sociala kretsarna kommer att ringas in och undersökas.
Alla tidningar lär vara digitaliserade då så man kan göra personsökningar och hitta allt som stått om en person i alla tidningar. Plus att dataregister och internet finns att hämta information från.
Folk om 100 lär knappast ha internet, de har nog nåt ännu bättre. Men internetsidor lär nog detaljgranskas.
I framtidens kronologiska släktregister står det att Anders E skrev en ny tråd om just framtida släktforskning den 10/5 2010. :o)
#3 Intressant och jag håller med.
Som forskare idag ägnar man ju mycket tid åt att hitta information. Det tror jag försvinner. All information kommer att vara mycket mer tillgänglig.
Utmaningen blir istället att presentera helheten att göra urval. Där tror jag tekniken kommer att ge nya möjligheter. Det kommer kanske att upplevas som att man gör tidsresor.
Exempel:
Min farmors mormors mor föddes i Ask i Skåne 1802. Egentligen finns ju redan så mycket information, men idag är det tidsödande och svårt att sammanställa den. Jag kan idag med viss möda ta reda på var hennes födelsebostad fanns och ungefär hur stort hemmet var, samt hur hennes familj såg ut. Det går att para ihop det med historisk kunskap om hur människor levde på den tiden, hur bostäder såg ut, hur klädseln såg ut, vad man åt osv. Kanske finns någonstans en gammal bandinspelning som visar hur dialekten var där och då.
I framtiden tror jag sådant blir snabbt och enkelt tillgängligt och man kommer att kunna återskapa trovärdiga miljöer som framtida intresserade en mycket mer tillgänglig bild av hur livet såg ut. Sådant vi idag försöker fantisera om kommer de att kunna uppleva.

Måtte ni ha rätt killar. Tänk som jag har läst hembygdsföreningars och små byars hemsidor för att få veta lite om hur det såg ut på olika platser förr, om jag ens kan komma på var byn låg då. Få veta hur en stuga såg ut där då och vilka yrken just de människorna levde av (kanske på 1700-talet). Vem var kung precis då och vilka krig tvingades folket ut i och hur länge?
Attans att de inte hade kameror och bandspelare på den tiden. Man blir lycklig för minsta lilla skiss och ett gammalt brev.
Just nu häpnar jag mest över hur mycket och hur långt människorna reste. Man måste ha kunskap om topografin så att enklaste färdväg kan beräknas med hygglig sannolikhet och släktskap kan bedömas. Inte bosatte man sig i närmaste grannby precis. Vi får hoppas att framtidens teknik är väl utrustad med fantasi. Utan fantasi, hade jag inte kommit långt med min släktforskning.
En gammal tråd, men fortfarande av intresse. En hel del har hunnit förändras sedan 2010, som tillkomsten av appar och andra "nymodigheter".
Men personliga berättelser kommer även i framtiden att vara av större värde än registerutdrag och andra torra fakta.
Läser några rader av Lasse Berghagen, ur hans bok "Flakmopedisten" som citeras på Expressen kultur.
”Var människas öde kommer att berättas och bedömas av kommande generationers tungor, tungor som liksom smärgeldukar förskönar eller slipar bort de udda och lite trasiga kanterna, för att vi ska passa in i släktträdets mosaik.”---
Bryr du som släktforskar dig om hur du kommer att framstå för kommande generationers forskare i släkten- har du tillrättalagt bilden av dig själv för att passa in i släktträdets mosaik, eller överlåter du till dem att slipa till kanterna?
(Själv lade jag ner forskandet för ganska många år sedan, och jag lär bli en sådan där som man snabbt bläddrar förbi i släkthistorien, men det bekymrar mig inte alls.)

Är också en sådan som man bläddrar förbi snabbt. Har dock skrivit dagbok sedan tonåren, men är så tråkig att jag (oftast) inte skriver något särskilt intressant. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
2023 "Nekroroboten", den framtida släktforskarens samtalspartner eller en skrämmande sci-fi-figur?
"Tänk att kunna prata med – och få svar från – en död familjemedlem eller vän. Med hjälp av AI kommer det snart att vara möjligt att bygga ”nekrorobotar”, kopior av människor som har levat. Frågan är om vi vill det?" undrar forskning.se
Re:tired.
- Redigerat 2023-09-15, 11:17 av Fornöga

#8: Tyckte det var tillräckligt obehagligt när jag testade att göra en animerad, väldigt verklighetstrogen, film där min farfars far berättade om sitt liv utifrån de uppgifter jag hade skrivit in om släkten. Och det var inte bara för att han pratade stockholmska trots att han var skåning. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 Intressant. Beskriv hur du gjorde animeringen.

#10: Det är en funktion som finns på MyHeritage. Man väljer ett foto på ansiktet av en person. Sedan genereras en "film" där personen rör sig på ett rätt verklighetstroget sätt, samtidigt som personen berättar om sitt liv med hjälp av de uppgifter man lagt in i släktträdet. Men resultatet är lite "spooky".