Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1848 ggr
AndersE
0

Släktforska i kyrkböcker

En kort presentation av de vanligaste kyrkböckerna får du om du läser den här artikeln.

Frågor och synpunkter är välkomna här!

Anna-hfg
0

Håller med att flyttlängderna är svåra att leta i.

Nåt som har förvånat mig var att för en del år sedan när jag letade efter födelsedatum på en emigrant som var född i början på 1900-talet, så tittade personen på pastorsexpeditionen i hfl från den tiden. Jag trodde att man slutade med hfl. vid sekelskiftet (1900). Undrar om det bara gäller vissa socknar eller varför man bara har fotograferat av till och med 1900?

En annan sak är att man kan inte lita 100% vad som står i hfl. En anmoder hade ett visst födelseår/datum men jag kunde inte hitta henne i födelseboken. Men jag följde henne från den ena hfl till den andra tills det plötsligt stod ett annat födelseår och datum på henne, vilket stämde med födelseboken. Man undrar ibland hur det stod till med de där prästerna.

AndersE
0

Jo, man råkar ut för mycket… Flört

• Det finns ju mycket nyare "hfl" än de som finns hos Genline. För mina lokala socknar går jag till mitt bibliotek - där hittar jag kort fram till 1920.
  • Det går att hitta en del fotograferade nyare också. Ett bra exempel är DigiArkiv. De har ju tydligen också hjälpt hallänningarna att fotografera kyrkböcker fram till 1934. Gränsen - 70-års-sekretessen - flyttas ju efterhand.
  • Jo, ofta är Hfl fantastiska informationskällor, men det kan finnas fel! Precis som du säger - man undrar över en del präster. Ibland kan man bli tokig på hans anteckningar, och ibland önskar man att man kunde sända en tacksamhétens hälsning…
AndersB
0

Husförhörslängder finns fram till 1897, och därefter motsvaras de av församlingsböcker. Någon större skillnad tror jag inte det är förutom namnet. Kan vara bra att veta i alla fall när man söker i arkivförteckningar, och inte hittar några hfl..!

Anna-hfg
0

Stoby husförhörslängd AI:1 är totalt nerkladdad med överstrykningar och tillägg. Man kan knappt se ibland vad där står och då blir man irriterad. Likadant med Äsphults födde, vigde, döde på 1750-60-tal, den skrivstilen är verkligen en utmaning. Kanske de hade varit lättare att läsa om man hade dem på CD från digiArkiv eller Genline. När jag forskade i de socknarna hade jag bara mikrokort.

AndersE
0

#4 Jo, när det är så där "kladdigt" kan ju ett bättre foto göra skillnaden…

När det blir för svårläst brukar jag annars be om hjälp på Rötter. På deras "Läshjälp" i "Anbytarforum" kan man skriva ner GID-numret (om man nu tittar på Genline) och gärna bifoga en bild så brukar man kunna få hjälp. Det är otroligt vilka duktiga och hjälpsamma människor det finns.

Den som oftast hjälpt mig (många, många gånger!) är AndersB som skriver här i strängen.

Vem som helst får naturligtvis gärna be om hjälp här på Proveniens, men ännu är vi ju inte så många som kan hjälpa till.