Rubriktips!
En fördel med att sätta något på pränt - t.ex. i Proveniens - är att någon annan får en chans att läsa. Dvs, om du berättar något här, så kan det leda till att någon annan, med samma intersse, hittar din information, eller kan ta kontakt med dig.
Ett sätt att underlätta för sökmotorerna är att skriva bra rubriker - Google lär t.ex vara mycket mer intresserad av rubriker än av text.
Exempel: Du vill berätta om att du precis hittat din släkting August Franssons dagbok från slutet av 1800-talet. Gissa vilket rubrikval som ger en annan av August Franssons släktingar bäst chans att hitta ditt inlägg…?
- Kul fynd!
- Titta här vad jag hittade!
- Vindsröjning…
- Gammal dagbok
- August Franssons dagbok

(Har du någon sträng där du vill byta rubrik? Hör av dig!)
Påminnelse…

"putt"
skriver vi på något annat ställe om vi vill påminna.
Jag kanske skall ändra någon rubrik men har inte tittat igenom vad jag skrivit innan…..
#2 Det är väl gott nog att tänka på det framöver…
:-)
Sökmotorerna hittar Proveniens!
2006-07
991
2006-08
1335
2006-09
1339
2006-10
1138
2006-11
1650
2006-12
1429
2007-01
1378
2007-02
1837
2007-03
1226
2007-04
1031
2007-05
1410
2007-06
1348
Visar hur många sökningar i månaden som lett till Proveniens!

I månaden !!! Det var inte dåligt!
#5 Nej, men jag har faktiskt själv flera gånger råkat ut för att få "Proveniens-svar" när jag Googlat efter olika saker…
Vet inte om det här förslaget hör hemma här, men "Läst i DN" kanske skulle kunna vidgas ytterligare om vi döpte om den till "Klippboken" t.ex? Jag har egen erfarenhet från annat håll där en rubrik med "Riksronden" var rätt så flitigt använd, och där vi dryftade diverse intressant vi hittat i tidningarna.

Det var en bra idé!

Mycket bra idé. Ska det finnas några regler för vad som får dryftas? Anknytning till släktforskning, lokalhistoria/hembygdsforskning etc eller är "ordet fritt"?
Det finns en rubrik som heter "Klippt och skuret"… Det går ju att starta nya strängar där om man hittar - nytt eller gammalt - klipp någon annanstans.
Är det något "utanför ämnet" för Proveniens så föreslår jag start av ny sträng i "Kantstött Porslin", med valfri rubrik!
#10 Tack för svaret!
# 9 Jag förmodar att det är "frihet under ansvar" i vanlig ordning?
Jag försöker hålla en linje där allt som skrivs på Proveniens ska ha med "ämnet att göra". Även om sajten sprider över ett vitt område tycker jag inte det skall överskridas…
Undantaget är då "Kantstött Porslin" som är helt öppet för alla diskussioner (inom lagens och anständighetens råmärken). "KP" är bara till för sajtens medlemmar - den som bara tittar in här för att läsa har rimligtvis inget intresse för medlemmarnas "off-topic-diskussioner".
Desutom har jag som regel placerat diskussionerna kring Rötter och Anbytarforum på "KP". Det tycker jag också kan vara en angelägenhet enbart för sajtens medlemmar.
Vi har ju såväl "Ditt och datt" som "Rundgången" att sväva ut i, så någon större nöd går det ju inte på oss! Jag hade väl faktiskt mer tänkt mig sådant som skrivs i tidningarna som berör genealogi, men kanske av så tidsbegränsat intresse att det inte är betjänt av en särskild rubrik. "Klippt och skuret" är kanske det jag söker?

Ja, för ibland läser man något kul och vill dela med sig. Men det är svårt att veta var man ska skriva och om någon annan tycker det är kul ??

Vad ska man ha som signatur tro?
Det gör inte så mycket om något hamnar "fel".
Ser jag något som jag tycker passar bättre under annan rubrik är det bara att flytta.
# 14 För min del brådskar det vad gäller att konstatera om något är kul, för enligt Aftonbladet idag verkar humor fungera bäst före 65, så man får väl börja räkna ner? Fast det jämnar nog ut sig -är man sämre på historier än ungdomen så kanske man är bättre på historia… (Mer i ämnet finns f.ö. här.)
#15 Se där Anders, där fick Du något att flytta på direkten!

#16 Jag har några år på mig att skratta alltså…
Apropå hög ålder: när jag besökte apoteket på hemvägen idag så hörde jag hur någon ur personalen talade med en liten spröd, fin och uppenbart klartänkt dam. Den gamla lär vara 103 år, och jag kan inte påminna mig ha sett någon som uppnått hundrastrecket tidigare. Hon verkade f.ö. kapabel att klara av en rolig historia, åldern till trots…
/Fortsatte i detta ämne, väl medveten om att det rimmar illa med rubriken./