Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettföremål
Läst 4970 ggr
Staffan
0

Ont om plats...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Genom åren har jag samlat på mig mycket gamla föremål från auktioner och loppisar runt om i landet. Jag inte inte köpt någonting i syfte att tjäna pengar utan bara därför att jag tyckt om föremålen i fråga. Det är en lång lista saker där allt med marin anknytning hamnar högt upp.

Numera bor jag i stan vilket medför att jag inte har plats för alla saker. Speciellt inte de stora sakerna. Stavarna, resväskan, tunnan, kartorna, etc kan därmed inte vistas i lägenheten med mig… :-/

Bifogar en bild på ett gammalt brevställ med segelfartygsmotiv som jag tycker mycket om. Det är synd att man inte längre får någon post som förtjänar att placeras i ett sådant…

Gråter

Mvh // Staffan

AndersE
0

Charmigt! Jag har en bekant i Helsingborg som skulle älska att botanisera bland dina saker…

Saker med marin anknytning brukar vara lättsålda på Tradera tror jag. Många som är intresserade…

Sen är ju frågan om vad du tror om framtiden. Kommer ditt boende att förändras? Vill man spara saker finns det ofta möjligheter… (ingen bekant med gård?).

Jag har svårt att göra mig av med saker som har affektionsvärde. Jag har haft sådan stor glädje av allt "skräp" som mina föräldrar, far- och morföräldrar sparat på.

christerm
0

Anders, du tangerade lösningen på Staffans problem!

Elenor, damen jag delar det mesta med, har samma problem som Staffan, men hon insåg ganska snabbt vad en stor gård kan vara bra till ;-)

Om man nu ska kalla det för ett problem - ibland kan det vara riktigt kul att botanisera på loppisar, så frågan är om inte jag också håller på att få "problem"!

elenor
0

# 2

Vadå HÅLLER PÅ att få problem???  Nä nu trillar nog ögonen ut!
I det här huset är vi minsann två med samlarmani! Kyss

När jag kom till gården var det absolut fullt i varenda vrå!! Och, jag lovar, det mesta var inga små behändiga ting, utan traktorer, plogar, harvar, höbuntare, potatisättare, svets, verandor, dörrar och ekkorsvirke och gamla smiden, mitraljöser och allehanda utfyllnadsprylar! 
Har fått kämpa väldigt för att få litet plats till mina små trevliga loppisfynd!Oskyldig

AndersE
2

#2 och #3 Skrattande

(Vad är en mitraljös…?)

Staffan
0

Jag har köpt sakerna för att jag tycker om dem så det kommer troligtvis inte bli aktuellt att sälja någonting.

Får helt enkelt låta allting stanna kvar i mörkret under marknivå tills den somriga vårdag när man kör flyttlasset ut till den där stugan vid havet…

*suckar längtansfullt*

// Staffan

elenor
0

# 4 Anders

En sådan här!

Bilden i övrigt visar delar av annat samlat gods!
Allt detta står just nu inne i "illaren" . Dvs. i bottnen av skorstenen, där gamla skånska kök fanns.
Vi tänker oss att bevara illaren(=eldaren) med bakugn och allt, eftersom det är relativt välbevarat. Fast det har verkligen övervägts. Utrymmet som blir låst är nästan 10 kvm. Den ytan hade verkligen behövts till annat, eftersom bottenvåningen totalyta bara är ungfär 90kvm, med bakugnen.

AndersE
0

Ordet mitrlajös hade jag inte hört förut! Det ser ut som en vanlig värmekamin?

Kommer ni att kunna elda i "illaren"? Är bakugnen vänd mot köket och eldstaden åt andra hållet? Kommer ni att ha köket där bakugnen finns?

elenor
0

Det är en gjutjärnskamin 
Vet faktiskt inte, men det är kanske just den som har lock  med krona på, som kallas mitraljös.

Vi kommer att renovera illaren så att den blir brukbar. Fast den kommer att finnas som en del av vårt vardagsrum. Möjligen kan vi använda bakugnen som en öppen spis.
Genom den ena skorstensväggen, den mot gamla "stuan", alltså vårt vardagsrum, finns en öppning in till en sättugn. Man eldar alltså sättugnen ifrån illaren och sedan går röken tillbaka in till skorstenen.

Vårt kök kommer att ligga längst till höger i huset.

På den här bilden, som jag hämtat från "Skånska gårdar" kan man se en länga, som liknar vår nästan exakt. Det vi tyvärr saknar är de två förvaringrummen på högra gaveln.

AndersE
0

Vilken fin ritning!

Jag hoppas kunna komma och hälsa på er nu till våren. Skulle vara kul att se allt på riktigt - och få träffa er!

elenor
0

Anders, det tycker vi med!
Välkommen när det blivit litet mera grönt. Just nu ser allt för trist och skamfilat ut!