Tryckerier
Det vore kul om någon vill berätta om en faktisk tryckning, och erfarenheter av den. Tills vidare får vi väl nöja oss med att bedöma olika alternativ utifrån företagens hemsida.
Själv började jag kika på "Gör din egen bok".
Fördelar:
- Ganska lättanvänd sida
- Man behöver inte mycket förkunskap, du bygger boken med färdiga mallar, företaget fixar resten
- Lätt att lägga in mycket bilder
- Inbindningen verkar prydlig
- Det går bra att beställa enstaka böcker
Nackdelar:
- Jag upplevde direkt att mallarna blev för styrande - jag behöver större frihet.
- Priset är högt - 60 sidor med mjuk pärm blir 467:-. Även om de ger mängdrabatt är konkurrenterna mycket billigare om du ska köpa mer än enstaka böcker.
Det finns flera företag som erbjuder sig att göra layout, trycka och sälja dina böcker. Eftersom de måste tjäna pengar på detta blir det ganska dyrt jämfört med om du själv gör allt detta.
Några aktörer på den svenska marknaden:
www.gordinegenbok.se
www.instantbook.se
www.books-on-demand.com
www.inkprintpro.com
www.opusliberum.com
Instant book har en väldigt bra hemsida. Många alternativ, relativt tydlig prislista och en infobroschyr att ladda hem.
Books-on-demand tycker jag också har en bra hemsida. Man kan själv göra kostnadskalkyler med olika alternativ, och priser för olika tjänster framgår tydligt. Än så länge är det det företag som lockar mig mest.
Inkprintpro däremot har en rörigare sida. De hänvisar till mallar som jag aldrig lyckats hitta. Dessutom trycker de bara böcker i två format, inte A5. De kräver också att omslaget leveras i format som jag inte har…
Opusliberum har jag kikat på. Jag tycker inte hemsidan ger så mycket information, men jag har lämnat in en intresseanmälan och återkommer med mina intryck.

Hittade de här.
http://www.partnerprintgroup.se/
Tierps tryckeri var med på släktforskardagarna i Stockholm. Tyvärr hittar jag inga priser. Men annars tror jag att de inte var dyrare än andra.

Vad ska man ha som signatur tro?
#3 Tack för tipset leja. De uppger att de trycker "print-om-demand" men jag hittar inte priser och liknande på deras sida.

Jag kan inte heller hitta några uppgifter. Jag vet att jag pratade med de men inte vad de sa. Utom att de gärna lämnade offert vid förfrågan.
Lycka till med boken

Det finns ett företag som heter Atremi, som också varit med på Släktforskardagarna, och som hjälper till med layout och sådant om man vill, och även förmedlar kontakter med tryckerier.
Instant book har jag använt några gånger, och då gjort några släkt- och minnesböcker åt en gammal dam, och hon har varit mycket nöjd med resultatet. Fast jättebilliga är de nog inte, men ibland får man ju vad man betalar för…
#6 Finnmossen, vill du berätta mer? Hur stor upplaga, lämnade du heloriginal, fungerade alt smidigt?
#1 Jag har räknat lite och sammanfattat blir det så här:
pris/uppslag
http://www.bokutgivning.se/ 2,38
http://www.opusliberum.com/?op=order 1,05
http://www.books-on-demand.com/index.php?page=calculation 1,31
http://www.instantbook.se/ 1,96
http://www.inkprintpro.com/printondemand.html 1,36
http://www.gordinegenbok.se/about/prices.jsp 11,58
tryckeri i Uppsala 0,67
Alla priser exklusive moms, frakt tilkommer
Det var inte helt lätt att se hur priserna beräknas, hur jag gjorde framgår av bifogad fil, gjord i Excel men här kunde jag bara bifoga textfil. Jag kan ha missförstått något.
Som framgår på en gång är Gör-din-egen-bok väsentligt dyrare än alla andra. För flera blir startkostnaden ganska hög. Tryck hos ett tryckeri blir troligen billigast och kopieringsfirmor kanske ännu billigare.
Tack för sammanställningen Göran! Det är inte lätt att skapa en överblick.
Jag har redan fått ett par offerter - klart är att prisskillnaderna är stora. Nu finns ju också andra variabler som hanteras lite olika på olika ställen - som färgtryck, olika omslag, olika pärmar, olika bindningar.
Det senaste jag titta på är GML - Print on demand.
Påminner en hel del om andra. Tydlig och bra hemsida. Det verkar som om de ligger någon krona under konkurrenterna så får jag ett vettigt svar på min förfrågan så blir det nog GML som får trycka.
Kommentar till #0. Förlaget har läst denna sträng och vill poängtera följande vad gäller "Gör din egen bok":
- Vår idé bygger fundamentalt på att kunden ska kunna göra just ETT endaste exemplar i taget
- i genomgående fyrfärgstryck (fotokvalitet) (vilket också återspeglar sig i våra utpriser - och produktionskostnader ;)
- Fördelen är ju att du får en egen veritabel print-on-demandmaskin
- Gå in och ändra lite - göra en ny (eller fler såklart).
- Dessutom finns ju en del extra godis som att man kan kopiera bokprojekt så du kan ha multipla versioner av dina böcker på bokkontot
Påpekandena är nog riktiga. Man konkurrerar kanske inte riktigt med de andra. Jag skulle kunna tänka mig att detta är ett alternativ om jag skulle samla fina släktfotografier där många är i färg, och kanske bara tänker mig någon enstaka bok.
Kommentar till #10.
Det företag som svarar på mail, ger snabba offerter och svar på frågor är Opus Liberum. De ligger bäst till just nu…
Skall bli intressant att se vilket du väljer och varför. Har själv funderingar på att ge ut mig själv och andras kurslitteratur. Jag börjar bli så trött på att böckerna är slut och att man måste tjata på olika institutioner som verkar nöjda med att boken en gång tryckts.
Vill jag ha den i undervisning så vill jag också vara säker på att studenterna kan få tag på den. En nackdel är dock att en del studenter anklagar vissa lärare för att sälja böcker som de själva har skrivit och att de på så sätt skulle göra sig en oskälig hacka.
Det blir nog värre om man har ett eget förlag.
Något att tänka vidare på.
mvh/gurin
#13 Flera av de tryckerier jag tittat på åtar sig försäljning av boken. Man bestämmer själv påslaget, dvs man kan ju välja att inte tjäna något alls på vidare försäljning.
Hur det fungerar framgår rätt tydligt på Books-on-demand. Det finns en ruta där du väljer ditt eget påslag.
Att någon anna säljer ät ju ett plus, men det är ofta svårt att övertyga andra om att man själv faktiskt inte tjänar en krona på det hela.
Books-on-demand ser riktigt intressant ut.
mvh/gurin
Idag skickar jar iväg min bok för tryckning. "Vinnaren" blev Opus Liberum, som är ett finskt företag. Skälen är tre:
- De har hela tiden svarat snabbt på offertförfrågning, och även på andra frågor
- De verkar ligga bra till prismässigt
- De säljer boken åt mig via sin nätbokhandel
Jag återkommer när jag fått mina böcker, ser resultatet och har prisbilden helt klar för mig.
En orsak till att jag fortfarande är oklar över priset är att jag tror att jag lämnar ett "tryckfärdigt original", men eftersom det är första gången kan jag ju ha missat något som de måste åtgärda, och då påverkas kanske priset?
Lycka till. Hoppas att det går bra och att du blir nöjd.
mvh/gurin

Lycka till.
Jag har fått förklaringen att desto mindre tryckeriet behöver göra på manuskriptet, desto mindre kostar det. Så du har rätt. Det största problemet är om deras maskiner(datorer) tolkar dina filer korrekt, så håll tummarna för det.

Jag håller på med en liten artikel om mitt bokprojekt. Kommer snart på ett forum nära dig…
;-)
Om jag har tur (och om jag lyckades göra ett tryckfärdigt original…) så kan jag ha mitt korrekturex redan till helgen.
Väldigt spännande!

Kul !!!

Det har tydligen gått bra. Jag skickade min bok (CD-skiva) i helgen. Tryckeriet fick den idag, och har redan lagt mitt korrektur-ex på lådan. Jag kanske har den på torsdag…

#22 Det måste kännas som en lååååång väntan?!? 
@nn
#23 Ja, precis!
Jag har nu skickat min CD med ändringar och väntar på att det slutliga trycket ska bli klart.
En sak jag missuppfattat är detta med försäljning av boken via tryckeriet. Det är - åtminstone hos Opus Liberum - så att jag får bekosta tryckningen av ett antal (som jag bestämmer) böcker som de lagerhåller och försäljer.
#25 Det fungerar inte så hos alla. Jag frågade Books-on-demand och fick svaret:
"Vi håller inget eller ett minimalt lager på böckerna utan trycker on-demand. Tryckeriet för ordern någon minut efter vi fått beställningen och trycker därefter så snart som möjligt , oftast direkt. Allt detta sker utan att någon extra kostnad belastas kunden, utan ingår alltså i våra bastjänster."
Om man jämför t.ex. books-on-demand med OpusLiberum så får man väga kostnaden för att själv hålla lager för internetförsäljning mot att OpusLiberum verkar vara ca 10% billigare.
Jag fick svar även från GML som säger så här:
"vi har två upplägg för boktryck. Det traditionella sättet är att vår uppdragsgivare beställer tryck av ett antal böcker, som han eller hon själv lagrar och säljer. Eftersom vi då inte har fler åtaganden så ger det ett lägre styckpris på böckerna. Trycktjänsten belastas med 25% moms.
Det andra - Print on demand upplägget - innebär att Du ger oss i uppdrag att sälja böckerna, dels till Dig, dels via andra kanaler. Den försäljningen belastas med 6% moms. Om Du ger oss i uppdrag att sälja boken, så bestämmer ju Du utpriset och det gör Du genom att tala om hur mycket Du vill tjäna på varje bok. Vi kan bara tala om hur mycket vi behöver ta ut för att affären ska gå ihop. I detta upplägg trycker vi den grundupplaga, som Du beställer för egen räkning + 7 pliktexemplar + en referensbok, som vi behåller, därefter trycker vi på begäran ett, två eller fler ex. Lagerhållningen är således helt elektronisk."
Det verkar alltså vara tre olika varianter, vilket - som vanligt - gör det lite svårt att jämföra t.ex. priser. Man får väl fundera igenom sitt eget behov.
Om man inte är momspliktig så gör skillnaden i moms en hel del, om det rör sig om många böcker. Det är alltså skillnad mellan bokmoms och tryckmoms.
Själv har jag aldrig varit någon påhejare av särregler. Det finns mycket som är viktigt och många argument för att vissa saker skall belastas mindre av staten än andra, men jag tycker inte att detta är riktigt. Hur uppdraget formuleras ger olika stor skatteeffekt det gillar jag inte. Punktskatt har jag däremot inget emot, konstigt nog.
mvh/gurin
Opus Liberum är ju finskt. Där är tydligen momsen 8%…
Dags för lite EU-harmonisering således!
mvh/gurin
Det är sannerligen inte lätt att få koll på "marknaden"…
Det visar sig nu att kostnaden för extratryck i framtiden skiljer sig åt mycket mellan olika alternativ. För att verkligen kunna jämföra priser måste man försöka göra en prognos över hur många böcker man tror man kan sälja…
Jag har en liten "plan" för fem böcker jag vill skriva. Förutsättningarna (allmänintresset) för att sälja dem ser förmodligen helt olika ut, vilket kan göra att jag får välja olika tryckerier för olika böcker?
Som ni kanske sett har "Gör din egen bok" en reklamplats här nu. Jag nämner dem i #0, och i #11. Jag tycker inte företaget känns som ett alternativ för en traditionell släktbok i en upplaga på, säg minst 50 ex.
Däremot har jag funderat kring detta att de har högre kvalitet på sin bildtryckning - #11. För någon skulle det kunna vara ett alternativ att använda "Gör din egen bok" för att göra en ren fotobok, där man samlar alla fina släktbilder i s/v och färg. En sådan bok kunde då kunna vara som en bilaga till en ren textbok.
Jag har funderat liknande med "ExtraFilm" där man också kan göra fotoböcker. Jag har provat det företaget och man får en fin liten fotobok med ringfäste i hård pärm. De har haft flera erbjudanden med 2 böcker (12 sidor) för 99:-. Papperet är traditionellt styvt och blankt fotopapper. Man skickar efter ett program (gratis) och gör sen bóken hemma i datorn, innan man skickar in den för tryck. Via mail eller på CD.
Nu har jag fått de 80 böcker jag beställde hem. Böckerna ser helt OK ut. Jag är fortfarande lite missnöjd med bilderna inne i boken, men jag vet ju inte om det är möjligt att få det bättre.
En sak jag inte tänkte riktigt på är ju att det tryckeri jag valde - Opus Liberum - ligger i Finland, så mina pliktex hamnade i Helsingfors. Det kan ju vara en liten nackdel då man skriver en släktbok om människor i Sverige.
Kostnad
Jag beställde först 80 böcker och dessa kostade - med frakt - 6212:- omräknat från EUR till SKR. Några böcker går bort (gratisex) och jag tänker ta 100:- styck för böckerna. Med de förhandsbeställda (inkl de jag själv köper) så kommer det att gå nästan jämnt ut.
Därutöver har jag köpt 80 böcker som ligger hos förlaget för försäljning via e-bokhandeln. Dessa har jag betalat 453,6 EUR för och de säljs för 10 EUR. Med 8% i moms och förlagets förmedlingsavgift får jag 6,9 EUR, dvs jag går jämnt ut efter 66 böcker. Vilket jag inte lär uppnå…
Kostnaden per bok blir ju olika beroende på upplaga. Vilket pris man sätter beror ju på vad man har för tanke med sin bok. För mig lär detta bli en "förlustaffär" men jag har inte haft någon annan ambition.
Sammanfattning
Jga valde Opus Liberum och är fortfarande nöjd. Framförallt har de varit väldigt positiva att "ha att göra med". Svarat snabbt och trevligt på alla mina dumma frågor. Korta leveranstider. Priset har varit lägre än de övriga jag tittat på.
Jag har svårt att uttala mig om kvaliteten på böckerna, eftersom jag inte har något att jämföra med. Jag skulle önskat bättre bildtryck, men annars känns pappret bra och omslaget har snyggt tryck.
En nackdel kan ju vara att de finns i Finland…? En annan att man själv får stå för lagret i deras nätbokhandel.