Dödsorsaker man funderar över
En sökning i ddss.nu ger ibland huvudbry när man ser avlidna personers dödsorsaker. Någon som kan förklara dessa:
Ignaberga fs, 1797-09-01, gifta Elna Pehrsdotter
Dödsorsak: hugg och owänskap
Övrigt: dödde af en sjukdom som war ordsakat af hugg och owänskap
Farstorps fs, 1855-05-02, fattighjonet o drängen Mårten Andersson
Dödsorsak: hvarjehanda följder af liderlighet
Ronneby fs, 1862-04-13, pigan Anna Maria johansdotter
Dödsorsak: 16 timmar efter tångförlossning af Puerperaleiclampri sannolikt tillfölje af sorg och bekymmer

1) Kanske någon infektion efter "hugget". Jag hittar ingen direkt dödsorsak som benämns just "hugg". Hugget kanske var en följd av ovänskapen.
2)Liderlighet = oskickligt leverne. Han hade väl misskött sej med både det ena och det andra; sprit, m.m.
3) Död i s.k. barnsäng. Sorg och bekymmer… Var barnet dödfött?
Här finns en bra länk om dödsorsaker, men den har Du väl redan sett eftersom Du har varit inne på ddss.nu. Här har Du en till som är bra.
Bägge länkarna finns för övrigt i Proveniens länksamling.

Tack Svenne!
Nu ska jag försöka följa upp åtminstonde nr 1 och nr 3. Någon måste ju ha ufört huggen och kvinnan som dör i barnsäng fick ju antingen ett dödfött barn eller ett barn som överlevde.
Tack för länken också, den sidan har jag faktiskt missat.

Eklampsi är krampattacker som man kan få i slutet av en graviditet (havandeskapsförgiftning). Men jag undrar om inte den långa tångförlossningen orsakade blodbrist och sedan kramp. Tänk dig själv, 16 timmar utan bedövning! Ska bli intressant att se om barnet överlevde, det verkar inte så.

Kan inte "hugg" vara elakheter, dvs hugg i ryggen bildlikt talat. De skvallrade och intrigerade ihjäl henne alltså.

Mycket möjligt. Man säger ju "hugg och slag" ibland även om det inte är fysiskt, så att säga. Man säger ju också ibland att man "munhuggs", så Din teori är nog helt riktig, chrissan!
Elna kanske var ett dåtida offer för vad vi idag kallar för mobbning.
"hvarjehanda följder af liderlighet" låter som syfilis eller annan könssjukdom, men det behöver det ju inte.
mvh/gurin
#5 Precis min tanke!
"Hugg och ovänskap" - det låter som någon som varit utsatt. Eftersom hon är gift undrar man om det syftar på äktenskapet eller om hon varit byns "hackkyckling"?