Vad kan Luudswall vara?
Så här står det i en källa:
Born: Luudswall, Sweden, 12/24/1874
Vad kan det vara - Sundsvall är det inte, det har jag kollat.
Hejsan!
Ljusdal kanske?
/Linda
Hudiksvall? Kan det vara denne man? Lars Gustaf oä, moder pigan Anna Forss, hfl 362, barnet fött och döpt i Forss enligt attest av D.A. Selin. Vittnen: Arbetaren Petter Hindriksson och hans hustru från Nyeds socken i Värmland, arbetaren Per Andersson vid Forssa Ångsåg och pigan Maria Margareta Höglund från Hudiksvall. Det står även något angående moderns kyrkgång efter födseln.
Såg nu att det står "fel"i dopboken att det var hfl 362, vilket brukar betyda sidan men i detta fallet betyder det hushållet opch sidan ä 220, modern Anna Forss är född 18460921 i Ekshärad i Värmland och hon har varit piga hos någon Sundström och har även en dotter.Hudiksvall AI: 18b (1871-1881) sidan 220. Födelseboken Hudiksvall C:4 bild 214.
Guan har inte direkt slösat med uppgifterna kring personen som sökes, men med stöd av uppgifter på Google tror jag att det rör sig om Anna L. Barrett, som levde ett äventyrligt liv i Alaska. Anna L. Barrett kallas även Anna/ Anne S. Barrett i vissa källor, och uppges omväxlande vara född (24 december) 1864 eller 1869 eller 1874 - uppgifterna varierar.
"Den svenska skönheten" som hon kallas var gift med irländaren June J. Barrett. Hon sägs ha öppnat en servering i Klutana Lake särskild hågkommen för sina bärpajer, och en kapten Abercrombie verkar ha blivit så inspirerad av Anna att han döpte St. Anne Lake and creek till hennes ära.
Men var Luudswall ligger förtäljer ej dessa historier. Kanske är det Sundsvall trots allt, fast inte 1874 utan något av de andra uppgivna årtalen?
Men Fabax, skickligt!
Google är verkligen fantastiskt.

Imponerande!
Kollade även i Uddevalla men hittar ingen där heller som passar född 24/12 1864, 1869 eller 1874 men själva datumet kan ju ha blivit fel senare.
Ja, det var ju dumt att lägga ner tid på detta med så få uppgifter.

Vad sägs om denna med tanke på föslaget om Ljusdal?
Post 977320
Mårtensdotter, Anna MargretaDotter (ogift kvinna)
f. 24/12 1864 i Färila, Gävleborgs län (Hälsingland)
Utvandrad 31/10 1885från Wik I Morvall, Ljusdal, Gävleborgs län (Hälsingland)till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 197
Emibas emigrationsakt: Ljusdal X 1885 020
Vad jag kan se vid i ytligt skummande i en av källorna ovan så verkar Anna ha kommit till Alaska (sannolikt från den uppgivna hemstaden St. Paul) 1898. Om hon gift sig med Barrett i Minnesota eller i Alaska är oklart. June J. Barrett uppges ha frusit ihjäl redan 1899 i Dawson, medan Anna varit kvar i Valdez.
I census 1900 uppges hennes immigrationsår vara 1882. Hon står som född dec. 1869 och gift. 1910 ändras hennes födelseår till 1875, och immigrationsåret är nu 1886. Hon är nu frånskild,
Anna finns kvar i Valdez 1920 (Census), där hon fortfarande anges som född 1875 i Sverige.
Någon som har fri tillgång till Census kan säkert få ytterligare information.

http://www.valdezmuseum.org/names/index.cfm?fa=names-view&id=4672
1902:
Anna Barrett filed assault and battery charges against W.B. Koon, Koon escapes from jail, TVN, 2:14, 6/14/02, p. 1; Anna Barrett marries Koon, Koon acquitted, Barrett drops charges, wedding cake given to Mr. and Mrs. Koon by Love & Whitely of the Merchants Cafe, TVN, 2:15, 6/21/02, p. 4;
Additional Information:
Sentenced to six months in jail for assault and battery on his wife, the former Anna Barrett (see entry), TVN, 3:41, 12/19/03, p. 6; Located and built Gulkana Roadhouse at junction of Eagle and Fairbanks Trails, C.L. Hoyt operating in winter 1905, TVN, 4:39, 1/31/05, p. 4;
Åh, kära ni, vad jag älskar när några nosar runt och hittar både det ena och det andra! Fantastiskt. Jag snubblade över denna Anna Barrett i Valdez och började fundera på var hon kom ifrån, och vad som hände med henne. Nu vet jag mycket mer och går vidare. Bara för skoj skull. Och alla som råkar på något som har med henne att göra är så klart välkomna med info.
Det finns för övrigt en hel del tuffa svenska damer i Alaskas guldgrävartrakter. Spännande!
#11 Du verkar ha snubblat över ett riktigt intressant livsöde, Annas liv är som gjort för en filmproducent att göra något av! Man blir ju lite nyfiken på de två stora pusselbitar som saknas: var kom hon ifrån (vi vet ju fortfarande inte det!), och hur slutar historien?
Luudswall är ett knepigt ortnamn! När jag sökte lite på Alaska hittade jag ett annat; stockholmsbördige Gustav Bystedt gifte sig 1913 i Valdez med Anna Othilia Johnson, som enligt källan var född 1882 i "Amaldasland, Sweden". Tog en stund att komma fram till att det måste vara Åmål, Dalsland…

Lite konsekvent var det ju i alla fall.
Absolut! Kollade för skojs skull Google Earth efter "Amaldasland" eller åtminstone ett "Amalda" men gick bet. Men med hjälp av vanliga goodle hittade jag ett Amalda i Indien, latitud 25.483 longitud 75.150. Amalda ligger i Rajasthan, som gränsar mot Pakistan. Men där satte nog Anna Othilia Johnson aldrig sin fot…
Haha, visst är det roligt att vara (framgångsrik) detektiv!
Vissa historier är för bra för att släppa för tidigt, och jag är glad om tråden hålls vid liv i väntan på att någon grottar ner sig ordentligt i Annas öde. Själv saknar jag såväl kompetens som tillräckliga behörigheter för att nå vidare.
F.ö. har jag en viss förkärlek för karismatiska kvinnor ur det förgångna, Ella Viola Ström Brandelius var en, Anna Barrett kan vara en annan.
Jag ska ta den troligen självklara vägen, och skriva till det historiska sällskapet i Valdez, så får vi se om de kan berätta något mera. Var Anna var född kan de så klart inte svara på, men kanske hur det gick för henne.
Och jag söker vidare, jag tycker nästan det är roligt om det tar lång tid!
Trevligt, guan!