Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettgåtan
Läst 1853 ggr
Tom
0

Speciell stege

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad användes den här stegen till?

Den smalnar av mot toppen. Man kan enkelt få den att stå mot en stolpe med hjälp av den läderklädda urgröpningen högst upp. En ordentlig stålförstärkning längst ner gör att den är väldigt hållbar där.

"SPÅNGA ALL-EXPRESS" står det på båda sidor, längst ner.

Vi hittade stegen i huset vi köpte så vi har ingen mer information om den.

Tom

johan
0

Färgerna får mig att tänka på vägarbete eller järnvägen. Känns nästan som en gammal järnvägsbom.

Mvh // Johan

Tom
0

Jag håller med och eftersom det står express på den kan man ana att den har något samband med transportmedel av något slag.

Den är ganska kort (typ två meter). Så den måste nästan ha använts till någonting speciellt.

Tom

AndersE
0

Ja, firmanamnet associerar jag till någon flyttfirma. Kan det vara en stege för att ta sig upp och ner i en flyttbil?

modmaker
0

Jag håller med Johan. Med tanke på hur "Stegen" är ihopspikad är den troligtvis inte användbar som sådan.

Dessutom ser inte stegen ut att vara slitna på ett sätt som skulle tyda på att den använts som stege.

Jag håller mer med om bom, eller någon form av varningsmärke.

AndersE
0

Fast "fotstegen" är ändå fastsatta för att tåla att belastas från ett håll, så nog är det en stege ändå….

leja
0

Har ingen aning, men kan inte texten tyda på en linje strekning på järnväg? och hade inte banvakten någon sorts stege att kolla signaler efter spåret med? Men som sagt kan inte så mycket om ämnet så jag ville bara föreslå något.

MVH

Lena-Maria

Vad ska man ha som signatur tro?

Tom
0

Jag kanske måste försöka ta kontakt med husets förre ägares man och fråga om han känner till någonting om stegen.

Tom

[SvenA]
0

Stegen påminner om den typ av stege som fönsterputsare använde på 50 och 60 talen .

AndersE
0

#8 Ja, den smala överdelen kan ju ha funktionen att vara mindre i vägen?

christerm
0

Undrar om inte "eric" har fört oss ganska nära lösningen på problemet. I England finns det fortfarande möjlighet att köpa liknande stegar.

AktieTrader
0

Jag tror att den läderklädda ingröpta tippen på stegen kan ge svaret. Den passar till att ställa mot en stolpe utan att den skall vicka. Jag tror att den använts vid järnvägen/station för att kunna komma upp i en stolpe för att rätta till något.

Här kan man nog få svar. Järnvägsmusei Vänners Järnvägshistoriska Forum

AndersE
0

#10 Den länken var ju klockren!

Tom
0

Nu har jag skrivit ett inlägg på järnvägshistoriska forumet.

Tom

AndersE
0

Tom, blev det något napp på järnvägshistoriska?

Tom
0

Nix, fortfarande inget svar. Om det hade varit en stege för järnvägen tycker jag att de borde ha vetat på det forumet.

Tom

AndersE
0

Jo, jag tycker nog fönsterputsteorin - särskilt Christers länk ovan - känns mest rätt.

Tom
0

Jo det stämmer nog med deras teori. Jag undrar i så fall vad "Express" står för? Fönsterputs-express?

Tom

AndersE
0

Man kan ju kanske tänka sig att "Spånga All-Express" var ett företag som sysslade med olika saker, varav fönsterputsning var en?

Flyytfirma som även ordnade flyttstädning kanske?

Finns det en hembygdsförening i Spånga som har koll på företag från 50-60-talen?

Ja - naturligtvis!

Jag mailar iväg en fråga till dem!

lejon
0

Jag kollade på nätet det finns ett åkeri som tydligen har flyttningar oxå. slå på spånga all-express, där finner du kanske svaret.???

Eva

AndersE
0

Fast jag har också sökt och hittar inget all-express i Spånga. Om du hittar något kan du väl lägga med en länk?

Tom
0

Jag har oxå sökt på all-express utan resultat.

#18, Bra då väntar jag på deras svar.

Tom

AndersE
0

Förfrågan hos företagarföreningen i Spånga har inte givit något resultat (de visste inte), men en annan förfrågan ligger hos hembygdsföreningen så ännu finns hopp…

Susanne
0

Lite långsökt kanske men det första jag tänkte på var "gubbarna" som tände ljusen i gatulyktorna då när det inte fanns el. Antar att de fick göra samma sak med ljusen på/vid rälsen…?

Å andra sidan kan det vara bommar…sådana man fällde ner för hand och att "urgröpningen" kan vara för att ligga bättre/stabilare på ett stöd.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AndersE
0

Nu har min kontakt rådfrågat hembygdsföreningens styrelse. Ingen hade hört talas om Spånga All-Express alls, trots att de bott mycket länge i Spånga. Återstår en "bekant" som ska tillfrågas…

Susanne
0

Vad händer med stegen?

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tom
0

Den står kvar hos mig. Fortfarande med ett stort frågetecken som en aura runtom…

Tom

AndersE
0

Ja, jag har inte fått några fler uppgifter ännu. Jag ger det några dagar till innan jag gör en ny påstötning…

AndersE
0

Ny påstötning, men svaret blev:

"Nej, tyvärr, det verkar vara helt okänt här i Spånga,

Sorry
Carin"

Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna gå vidare….

Tom
0

Äsch det spelar ingen roll om det tar tid. Jag har stegen kvar och rätt vad det är kanske någon ser den och säger att den vet var den kommer från. Vem vet?

Tack för alla idéer och tips i alla fall!

Tom

AndersE
0

Jag känner mig rätt övertygad om att stegen är avsedd för fönsterputs. Att den tillhört en firma som hette "Spånga All-express" vet vi ju också.

Så en viss proveniens finns ju.

Sen vore det ju kul om man kunde få veta lite mer om företaget. När existerade det - och vad sysslade de med mer än fönsterputs?

Kanske dyker svaret upp en dag…?

kjersti
0

Hur vore det att fråga skattemyndigheten?

Även en fönsterputsarfirma borde ju betala skatt i vårt reglerade Sverige även om det var längesen.

AndersE
0

Bra tips kjersti. Jag undrar vilka arkiv våra kommuner har?