Bildrestaurering
Hej!
Min mamma är väldigt intresserad av släktforskning och har gett mig en hög med bilder som hon vill att jag ska restaurera och kolorera.
Retusch har jag hållit på med i ett antal år så det är inget nytt men att återskapa färger så det blir tidsenligt, det är lite svårare tycker jag.
Tänkte därför att jag skulle kolla med er härinne som är kunniga när det gäller den här sortens bilder.
Jag lägger in före och efterbilden och hoppas på lite feedback vad gäller utförande och färgtoner.
Tack på förhand!
Mvh Ingela (sajtvärd bildredigering.ifokus)
Förebilden

Efterbilden

IngelaS
De konstkort jag har varit i kontakt med har haft starkare färger. Just det kort du visar som exempel verkar inte ha haft någno färg als. Därför ligger nog en djupare brunsvart eller blåsvart färg nog närmare förebildens originalfärg.
Jag tycker att du har lyckats bra med en finstämt färgsättning på efterbilden. Den är helt ok som den är.
Men om jag fick komma med förslag på eventuella förändringar så, som jag ser det, skulle lite mera magenta i huden nog kunna ge ett mera tidsenlighet skimmer. Huden blir oskuldsfuld skir "skär" inte vitstickigorange och inte vitstickig rosa men en blandning av de två om du förstår vad jag menar. De mörkare partierna i bakgrunden skulle vinna på att bli en aning mörkare brunt eller blåsvart berorende på om du vill att bilden skall vara varm eller kall. Läpparna aningen mera rosa. På min skärm skulle bilden även behöva en lite varmare gulton över håret. Men det är hos mig det.
mvh
/laimer

Tack för feedbacken laimer :)
Jag är jättetacksam för alla tips & råd, har ingen erfarenhet av konstkort själv tyvärr. Jag har surfat runt på nätet och försökt hitta bilder att använda som referens men det finns så mycket att det är svårt att bilda sig en uppfattning.
Lite roligt att du nämnde starkare färger för jag gjorde den så först men drog ner mättnaden för att jag blev tveksam (man ska lita på sin instinkt ibland) 
Jag lägger in den här så får du se, såhär såg den ut innan jag drog ner mättnaden i bilden

Den blev bra. Ser mer rätt ut, tycker både jag och laimer (min fru).
Vi har en hel del olika reklam och vykort från sekelskiftet 1800/1900.
De har alla ganska starka, skira färger.
mvh/gurin
Kul sträng!
Jag håller med, den "starkare" bilden känns mer rätt.
Det låter lite spännande med kolorering. Det kunde ju vara kul att kolorera gamla svartvita porträtt. Jag har något som är kolorerat "från tiden", men det skulle vara kul att prova själv!

#3 det var så jag ville ha den från början men trodde jag var för vågad med färgerna så därför drog jag ner den. Tack så mycket för era synpunkter nu vet jag att jag ska våga lita på min magkänsla :)
#4 det är jätteroligt att kolorera, dock krävs det mycket tålamod och tid, beroende på hur noggrann man vill vara. Den bilden tog mig ca 2-3 tim (inräknat restaureringen) och ca 20-30 lager i photoshop.
Är det gamla familjefoton (som i detta fall) så känns det ju värt all tid för att göra mamma glad och bevara gamla minnen i familjen.
Den där bilden har tillhört min mammas morfar och på den tiden ansågs dom som väldigt vågade så han gömde sin skatt väldigt noga 
Jag har många fler såna bilder som jag ska skanna in och göra i ordning även bilder som jag och min syster roade oss med att måla på med bläckpennor!! Det får man reparera nu istället :)

Kul bilder. Det ansågs nog som mycket vågade bilder. Jag har sett en hög med pinuppbilder från slutet av 1800 talet och idag skulle vi inte ens anse de flesta som oanständiga ens. Lite halvnakna kvinnor och en bild på en dansande naken kvinna. Men kul med vad man ansåg då.

Vad ska man ha som signatur tro?
IngeleaS
Ett litet tips om du inte har tänkt på detta förut så lägg upp ett färgbibliotek med tidsenliga färger.
Om du har tid så finns det ett mycket bra antikvariat för böcker, frimärken och dyligt i Norrköping. Jag snubblade över det i fjol när jag råkade vara i stan. Titta in på "Bokgalleriet" det ligger några gator ovanför Hedvigsprästgård. Det är väl skyltat. Hursomhelst gå in till damen som säljer frimärken, mynt och vykort. Fråga om du får titta på lite vykort :-) Jag blev lyckligt överrraskat över att se hur stort sortiment och fin kvalitet de hade på sina gamla vykort. Priserna är allt från 10:- och uppåt beroende på samlarvärde. Se om du hittar lite olika kort, välj några som är tryckta i England, Tyskland och Sverige och framförallt välj efter kvaliteten på färgerna. Färgmättnad, djup och lyster. Tanken är att de skall gå att Scanna så att du kan bygga upp en färgpalett från resp land. Scanna och saxa ut delar av vykorten där färgerna är rena och ger dig en bra känsla. Lägg alla bitar i på en sida och spara som psd. Det är framförallt de gröna och blåa färgerna som kan vara trixiga att hitta fram till i photoshop. Var noga med att skilja tryckerierna (länder) åt. Olika länder = olika tryckerier och färgfabrikanter. Det fanns betydligt flera färgfabrikanter då än nu och alla har de sina hemliga resept… :-)
Med ett färgbibliotek av denna sort skulle du nog få upp både fart och spara tid för du behöver inte leta efter färgerna, bara använda dem, justera och fortsätta med att skapa fantastiskt fina coloreringar :-)
mvh/laimer
Bra tips Anders, men inte om du vill köpa kort efter färgerna. Då måste du se dem irl. Att se kort på kort tagna av amatörer visar inte någon färgackuratess och jag är rädd att det är värt de extra pengar som går åt att handla dem irl.
Eftersom Ingela listat att hon bor i Norrköping så är det inte heller så svårt.
Jag fick slita hustrun från den där affären efter att först ha lämnat henne ensam där medan jag gick en längre promenad med egen kamera.
Jag tror hon kom hem med fler kort än jag.
mvh/gurin
#9 Säkert riktigt, men alla har kanske inte en sådan affär inom räckhåll?

Tack för tipset Laimer, jag ska absolut följa ditt råd! Vet inte riktigt var hedvigsprästgård ligger men jag letar på eniro så ska jag nog hitta den :)
Jag måste investera i en ny scanner också för den jag har skapar raster och det vill jag inte ha på bilderna, tanken är ju att man ska kunna lämna in de kolorerade/restaurerade bilderna för fotoutskrif och då vill jag ha bästa kvaliten på dom.
Ingela
Jag vill minnas att det var här vi var och tittade efter kort.
Hedvigs prästgård är visserligen intressant ur min synvinkel då min mormors far bodde där som ung, men ur ditt perspektiv är den nog inte så intressant att titta på.
Vi rekommenderar starkt Epson 4990 den är värd varenda krona. Silverfast LE som föjler med, åtminstone när vi köpte vår för ett år sedan, är mycket bra när det gäller att scanna negativ. Man ställer in filmtyp, asa och exponering och vips har man en bild av ett i princip förstört negativ, som det vanliga scannerprogrammet över huvud taget inte ens kunde ge en skugga av.
mvh/gurin
#12 Vill ha, vill ha… ;-)
(scannern)
Och jag kommer nog till Norrköping efter sommaren. Spar adressen…
Jo Scannern är bra. Det var en milsvidd skillnad att börja använda den där i stället för den gamla 1000kroners Canonen vi hade förut.
mvh/gurin

Den scannern ska jag köpa, ser kanon ut! tack för tipset :)
Affären har jag varit i flera ggr och handlat böcker, den ligger mitt i city så jag ska dit och titta efter lite vykort.
Ingela. Lägger du en tusenlapp till får du nästa modell, vilket skall vara ett eller några snäpp ännu vassare. V700 och v750 har tillkommit i sortementet sedan vi köpte vår. Jag vet inte hur du har det i din rörelse men det kanske lönar sig att gå upp en modell.
Jag har ju inte prövat dem så jag vet inte hur mycket bättre de är, om de nu är bättre.
mvh/gurin