Anna är försvunnen
Min mf mm mor Anna Gunnarsdotter föddes 1787-03-07 i Torrlösa, M-län. Hon var gift med husaren Jöns Nilsson Frisk, född 1786-11-08 i Torrlösa, M-län dog 1846-04-10 i Torrlösa (Torrlösa AI:6 sida 114).
Efter Jöns död kan jag inte hitta Anna! När dog hon?
Inte heller kan jag hitta om de gifte sig!
Tacksam om någon kan hjälpa mig på traven.
Har du kollat hos deras barn? Eller på fattighus?
Är ganska ny i forskningen men har själv träffat på att moren eller faren flyttat till en av barnen. Hoppas det hjälpte lite :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Hon finns i hfl AI:6 (bild 114, SVAR), och bild 103 i AD, längden är opagnierad.
AI:6 sträcker sig till och med år 1850. Nästa längd, AI:7 börjar inte förran 1855 så det fattas alltså en husförhörslängd mellan åren 1851 och 1855 så där skulle hon alltså ha kunnat flytta från platsen och försvunnit.
Men, förfäras icke, i AI:7 (1855-1861) finns enkan Anna Gunnarsdotter f. 1787-03-07 allra längst upp på sid. 98. Där står också att hon dog den 4/11 1856.
Lägg märke till att den senare husförhörslängden (AI:7) är paginerad med sidnummer.
Gifte sej gjorde de säkert eftersom de benämns som man och hustru i AI:6, frågan är väl när de vigdes? Om du har födelsedata för det äldsta barnet de hade så var väl tidpunkten inte så långt innan det föddes misstänker jag. De var ju båda födda i Torrlösa så vigseln borde finnas dokumenterad i Torrlösas vigselböcker.
Tusen tack! Jag har faktiskt försökt lusläsa husförhören men lurades nog lite av att hon verkar ha flyttat från "Visstofta" till "Vidskiöfle" någon gång. Känns fantastiskt bra att ha rett ut detta med så förnäm hjälp här
.
Jag har koll på barnen: Gunilla Jönsdotter f 1814-06-19, oäkta Johanna f 1841-10-15, oäkta Anna f 1843-06-07 och oäkta Olof f 1848-06-07.
Har försökt leta efter giftermål före Gunillas födelse 1814 men inte hittat något.
Sedan är det ju lite skumt med att de tre yngre barnen är oäkta och födda nästan 30 år efter det första.
Tack än en gång!