Läshjälp födelselängd

svårt att avgöra tror det står Mdr, kan betyda mästerdrängen, som är en titel för de som arbetar under en mäster på bruken, om jag förstått det rätt
Vad ska man ha som signatur tro?
Tror det ska stå M:str förkortning för Mäster.
Ordet efter Finspong ser ut att vara wittnen

Ahh.. Ja det står det ju. Det var inte "ifrån Finspångs xxxxx bruk" Utan "ifrån Finspång, wittnen Brukspr.[edikanten] (och på nästa rad) Daniel Söderman …."
12 Meji (maj) föddes och 13 döptes M:sr sandvals och hh barn Bengt från Finspong. vittnen?????
Hälsningar Gnidde.

Tror inte att det står M:sr utan M:dr, tycker inte det ser ut som ett s.
Annars håller jag med om tolkningen.
#5 Tycker inte det ser ut som ett d om man jämför med d i född tex. ser mer ut som ett s. Men man vet aldrig.
Hälsningar Gnidde.

tycker absolut att det står M:str - man skrev ju väldigt ofta ihop st på det sättet

Jag ser åtminstone 4 olika typer av s, detta skulle då vara typ nr 5. Vore det inte bättre kolla husförhörslängden och jämföra vilken titel det ska vara. Inte för att skillnaden är så stor.

Det finns ingen husförhörslängd för denna tid..
Jag har FÖRMODLIGEN hittat honom senare i tiden, i en bouppteckning år 1791 och då (och senare) anges han vara bruksskomakare.
Så antingen är det fel person, eller så var han mästerskomakare, alternativt mästerdräng hos någon mästerskomakare..