Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbildgåtan
Läst 1264 ggr
Solveig
0

Vem är vem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ägnat många timmar åt att skanna in bilder från en låda med gamla fotografier. Kan ni hjälpa mig att lista ut vem som är vem på dessa två bilder. Jag vet att den ena är min farfarsfar och farfarsmor och den andra är ffff och fffm.Fff var född 1844 och ffff 1813. första bilden:

Solveig
0

Andra bilden

svenne
0

Jag tror att de "yngre" är på första bilden och de "äldre" på den andra. Den andra bilden ser äldre ut, likaså klädseln. Klädseln på första bilden andas 1800-talsslut och klädseln på den andra runt 1860-70-tal.

AndersE
0

#0 Fantastiskt att ha bilder av människor födda för så länge sedan. Utan att kunna backa upp med några "skarpa" argument delar jag svennes syn.

Bilden i #1 "känns" äldre än den i #0.

Som jämförelse bifogas ett par födda 1810/1818.

AndersE
0

Och ett par födda 1832/1838

AndersE
0

Och ett par födda 1821/1823

leja
0

jag håller med, andra bilden ser äldre ut. Både kläder och folk. Den första mer normal 1800-talsbild.

Glad

Vad ska man ha som signatur tro?

Solveig
0

Tack för hjälpen, jag blev lite förvirrad av att fotografiet som jag (och ni) trodde var äldst såg nyare ut, men det är nog en reproduktion.

Roolaid
0

Solveig

Jag har sett bild nummer 1 förut och det kan då bara ha varit på AF. Har du lagt ut den där tidigare eller är det någon annan som har samma bild tro?

Solveig
0

Hej Roolaid, nej jag har inte lagt ut den förut. Nu blev det spännande, då mäste jag dit och leta!