Illustrationer
Ni som har skrivit - böcker eller bara små berättelser i häftat A4-format. Hur gör ni med bilder?
Jag började med att bara klicka i ett word-dokument och "infoga - bild". Nu gör jag oftast så att jag lägger in en tabell, ofta med två rader och en kolumn. Jag gör linjerna osynliga och lägger in bilden i övre "rutan" och ev bildtext (som jag kursiverar) i undre rutan.
Med små bilder kan jag göra två kolumner och låta texten löpa i den ena.
Med tabellen tycker jag att jag får bättre kontroll på bilden. Den hänger med texten bättre.
Någon med liknande eller helt andra erfarenheter?

jag har ingen erfarenhet av detta, men det lät spännande så det ska ll jag pröva på vid tillfälle.
Jag har gjort en powerpointpresentation om mina förfäders släktgård. Sedan har jag bränt det på CD-skivor, men intresset är lågt bland släktingarna.
#1 Mimmi, jag har gjort lite grejor som jag lagt på DVD, så man kan titta på TV. Det har varit uppskattat.

Tabeller ger större säkerhet när man vill att bilderna ska vara på en speciell plats. Annars så funkar det att bra lägga in bilder, men word kan ibland ändra om, beroende på sidbrytning och sidans storlek, marginaler osv så med tabell har man större kontroll. Jag brukar även se till att ha sidbrytning i slutet av kapitel. Så att det inte blir fel i tryck. Dessutom bör man ha koll på att rubriker hammnar på rätt sida. Ofta finns det något som heter "keep on same page". Jag har haft en del problem med att trycka uppsatse från word dokument. Så man lär sig alla knep man kan för att ta kontrol över layout. Det är hemskt vad en marginal ändring på någon millimeter kan göra på en text.
Lycka till!
Vad ska man ha som signatur tro?
Word är ett uselt program att göra layout i. Det gör som det vill och en liten ändring kan få stora konsekvenser. När worddokumenten byter dator kan det hända saker, även om man har samma version av Word.
Undvik därför word när ni gör layout. Skaffa något annat och oberornde av program sparar ni som pdf. Den färdiga pdfen skall alltid se lika ut oberoende av program och system.
Open office är bättre på detta och gratis. Word har dock bättre stavnings- och grammatikfunktioner.
mvh/gurin som alltid lejt bort layouten.
#4 Jag håller med, men… ;-)
Så länge man arbetar med t.ex. en bok, i en och samma dator så tycker jag det funkar. Hittills har mina pdf-filer blivit likadana som word-utseendet.
(Däremot har jag jobbat med layout på jobbet, och sedan öppnat dokumentet med en annan dator i nätverket och fått helt annat utseende…)
Den layout-hjälp jag sett på olika tryckeriers hemsida har varit dyr…
gurin, det är visserligen sant att Word kan ändra texten mycket om man flyttar mellan datorer men som du själv skriver ändras oftast inte pdf-filer. Det går alltså ganska bra att skriva i Word och sedan spara i pdf. Jag och många andra har goda erfarenheter av detta, särskilt om man har ganska enkel layout och inte för mycket bilder.
Har du använt OpenOffice? Har du några erfarenheter av formatmallar i OpenOffice?

Om man har möjlighet att använda ett layout-program så är det ju det bästa, då har man full kontroll över både text och bilder.
Det finns också ett antal böcker att läsa om grafisk design, kolla på biblioteket vad de har att erbjuda.
goranlind
Jag har så smått börjat använda openoffice och hittills ser formatmallarna stabila ut. Men den som lever får se. I vilket fall har frugan adobe CS2 så blir det layout så används Indesign.
mvh/gurin