Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 5080 ggr
chrissan
5

Prins Daniel och soldaten Hugg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från koja till slott

I senaste numret av Släkthistoriskt Forum finns en artikel om Daniel Westlings anor. Bland dem, som Daniels mormors farfars farfar, finns soldaten Hugg från Finnfara utanför Bollnäs. Han var "mindre ordentlig" enligt prästen i Bollnäs.

På det lilla soldattorpet "Huggs" i Finnfara tillbringade jag somrarna på 70-talet, det tillhör vår gamla släktgård. Jag har, som den förste i släkten  sedan 1700-talet, sålt min andel på 90-talet. Men torpet finns kvar, sorgligt nog har de kvarvarande ägarna inte brytt sig om det alls. Det är mycket förfallet och jag blir ledsen när jag ser det gamla torpet. Kanske kan det bli monument nu? Med en skylt: Här är Prins Daniels ursprung.

chrissan
1

Från sjösidan är det ännu mer förfallet - men under det lilla torpets glansdagar festades det mycket här. Det var nog det prästen menade.

chrissan
1

Torpet ligger vackert i sluttningen ner mot sjön Flugen

chrissan
1

Soldaten hade ett litet jordbruk (och väldigt många barn). Han friköpte torpet och flera generationer av familjen bodde där. En del oäkta barn tillkom med tiden, både sönerna och döttrarna hade månag sociala kontakter

AndersE
1

Ja, nu kan det ju bli ett turistmål! Med guider som berättar alla spännande skrönor…?

chrissan
0

Men vid nästa stora storm rasar nog ekonomibyggnaderna

chrissan
0

# Just det Skrattande

ahlalleo
0

hej! mamma , pappa och jag  ska fixa så att huset och ekonomi bygnaden så snart som ägarna har tagit vad dom vill ha , och sedan ska vi rusta upp det som behövs , Glad

ahlalleo
0

ja torpet ligger väldigt fint till men det behövs lite röjning vid skogen neranför men annars så ligger det jätte fint till :D

svenne
0

Torpstugan och ekonomibyggnaderna ser risiga ut men de verkar inte vara bortom all räddning om insatserna sker relativt omgående.

Värre har man sett, men det behövs insatser inom en snar framtid om inte allt ska gå förlorat.

Gnidde
1

Som jag alltid sagt Eftersatt underhåll kostar pengar. (Stora pengar)

Hälsningar Gnidde.

Bjornen
2

Jag har inte läst artikeln. Men i många fall kan man sammanfatta Prins Daniels anor som "Från rika bergsmän till koja och till sist till slottet".

Prins Daniels mmffff:s både far och svärfar var också soldater. Dock sannolikt inte sonen Johan Hugg, som bland annat tidningen Land påstår och sannolikt kommer uppgifterna från Riksarkivet.

Jag har ju forskat mycket på Prins Daniels anor och särskilt hans Svartnäs-rötter, och publicerat det i den mycket omtalade boken om hans anor. Där når man den förste kände Svinhuvud-urfadern som får anses höra till den medeltida adeln. Han köper Höijens gård utanför Falun i november 1386. Från samma ana härstammar bl.a. två finska presidenter och den finska nationalskalden Runeberg. Många av Prins Daniels släktingar har tjänstgjort kring många kungar och hov.

Även Prins Daniels hälsingeanor har rötter i Dalarna och bl.a. bland bergsmännen i Grangärde. Med stor säkerhet finns en av Sveriges rikaste bergsmän under medeltiden som ana på flera håll. Jag har dock inte funnit hur sambanden ser ut, med med tanke på namnkulturen är det mycket sannolikt.

Så gott som alla socknar i Dalarna kan man finna Prins Daniels anor. Flera av dem har inkommit till Hälsingland.

Det finns också många anknytningar till invandrande svedjefinnar. En ana sägs ha dödats i det finska Klubbekriget.