Barnhusbarn
Hej Chrissan och alla ni andra!
Jag är här nu! Hittar inte "serendipity" i Svenska Akademiens ordkista. Vad betyder det?
Överväldigad av all information. Måste få tid att smälta alllt.
Vem är jag? Heter Bo Engdahl, 70+, gift med Sonja, har tre utflugna adopterade barn och bor numera i Vänersborg. Började med släktforskning för ett drygt år sedan - borde börjat tidigare. Ledsen över att jag ständigt ligger i fejd med min dator, men jag gör så gott jag kan.
Mvh Bo
Mycket välkommen hit Bo!
Det finns en film som heter Serendipity. Wikipedia skriver:
"Originaltiteln är Serendipity, vilket har valts till ett av engelskans mest svåröversatta ord. Serendipity betyder ungefär att man helt slumpmässigt kommer fram till lösningen på ett problem."
Jag tolkar nog ordet som att lite mer än slumpen är med… Kanske en tro på någon högre makt som hjälper oss lite till rätta?
Som fick Britta att "av en slump" hitta ett intressant namn i en kyrkobok, och som fick henne att skriva om det här, så att flera av oss blir intresserade.
Och var det bara slumpen som gör att du någon vecka senare ställde din fråga på anbytarforum?
Spännande är det i alla fall!

Välkommen hit Bo! Ja, här finns lite att läsa om din fafars mor. Men det finns mycket annat intressant också. Men jag som "lärt känna" Bernhardina är nyfiken på hur gick det sedan? Vet du när hon och maken dog tillex?

Hej zacks!
Olaus och Bernadins tid tillsammans vet jag inget om men enl brev från församlingsprästen på Onsöy, Fredrikstad 1930-01-22 kom Olaus Engdahl dit 1904-07-15 som stenhuggare. Enl. obekräftad uppgift är Olaus och sonen Oskar begravda på Gamlebyns kyrkogård i Fredrikstad.

Jag sag uppgifterna pa AF och vantar pa den spannande fortsattningen. Sedan finns det sakert en hel del pa Stockholms stadsarkiv ocksa!!
Ska forsoka kolla mera nar jag kommer fran USA.
Halsning fran Washington DC
#4 USA - det låter spännande. Jobb eller fritid?

Jobb!

Frågetecknen hopar sig just nu. Arbetar med underlaget och återkommer när jag får lite grepp m släkten.