Hillside Cemetery
Jag har ett par tjocka böcker som jag har fått från USA. De handlar om den lilla kyrkogården Hillside Cemetery i Silverton, Colorado. En kvinna vid namn Freda Carley Peterson har vigt sitt liv åt att försöka identifiera alla de namnlösa gravarna på kyrkogården. Intäkterna från böcker går till gravstenar på kyrkogården.
Jag har själv ett antal, både släktingar och emigranter från Bullaren, som ligger begravda på kyrkogården. När jag tittar i böckerna så är det slående att så många svenskar var här och som också förlorade sina liv här i gruvolyckor, laviner, kyla mm.
Vem var ex vis Carl Hilmer Backman, f. 13/3 1887från Värmland, son till Johan och Maria Backman eller Beckman eller hans far Erik Johan Backman f. 26/1 1860 som också ligger begravd på kyrkogården , brodern Fritz Gustaf Backman f. 27/3 1891.
Johan Petter Andersson f. 2/1 1858 i Sillerud i Värmland. Fadern skall ha hetat Andreas Johannisson.
Har ni några förlorade emigranter som befunnit sig i Silverton så skall jag gärna titta i böckerna om de finns med.

Backmanfamiljen kom från Fryksände i Värmland.
Den du nämner först hette nog Karl Hjalmar
Post 776969
Backman, Karl Hjalmar
Ägarson (ogift man)
f. 13/3 1887 i Fryksände, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 6/4 1906
från Vadje Backen, Fryksände, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 808
Emibas emigrationsakt: Fryksände S 1906 043
Hela familjen, bestående av far, mor och minst 8 barn verkar ha rest över i olika omgångar. Källa: Emibas och Fryksände AIIa:3 (1902-1910) Bild 140 / sid 808 (AID: v171510.b140.s808, NAD: SE/VA/13131)
För den som eventuellt är intresserad av dessa personer så kan jag scanna och skicka över vad som är skrivet om dem i boken.

Dessutom reste Erik Johan Backmans syster, Inga Maria född 5 september 1870 till Amerika

Det går bra att titta på http://www.silvertonhillside.com/index.html
Imponerande arbete måste jag säga!!
Mycket imponerande. Även hennes andra böcker är läsvärda men dessa två mastodontböcker är fantastiska.
I böckerna kan man läsa mer än vad som finns på hemsidan om de olika personerna och deras död.