Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettberätta
Läst 1872 ggr
AndersE
0

Ny forumgrupp

Jag håller på att skriva en bok - en släktkrönika om min farmors släkt.

Jag vet att fler här på Proveniens är i färd med att sammanställa sina släktberättelser och jag tror det finns ett behov av att diskutera sådant som layout, kapitelindelning, formatering, typsnitt, illustrationer, tabeller, tryckmetoder, kostnader och mycket, mycket mer.

Det finns idag helt andra möjligheter att ge ut sin egen bok än det gjorde för bara några år sedan. Så du som gått i bokskrivartankar - ta chansen att pröva din idé!

AndersE
0

Hur är det med författardrömmarna? Vågar ni er fram ur garderoben?

gurin
0

Anders,

Det här är en bra idé. Jag har tagit på mig att försöka redigera ihop en antologi. Jag har dock inte kommit i gång med detta ännu och jag misstänker att det är ett hiskeligt jobb jag tagit på mig. Att peta i sina egna texter är en sak, att peta i andras är något helt annat.

mvh/gurin

AndersE
0

#2 Jag har petat mycket i Moster Esters text…    ;-)

gurin
0

Törs man överhuvud taget handskas med en moster är det nog lättare än med nästan okända personer.

Skulle det röra sig om min moster vet i katten om jag skulle tordas peta särdeles mycket i texten. 

mvh/gurin

AndersE
0

#4 Nu är det ju min fars moster, som inte är i livet  - och jag vet ännu inte vad hennes barn tycker om mitt hanterande.

Mosterns syskonbarn är än så länge positiva! I förrgår fick jag höra att min text lockat fram några tårar. Positiva sådana tror jag…

PaulaW
0

Jag har en bokidé som jag går och ruvar på, men verklighet blir det inte än på några månader. Så när det blir dags att fundera på utgivning kommer jag att vara mycket tacksam för de uppgifter som finns här på sidan. Än så länge är det lite svårt att kommentera någonting, men jag kan ju vara lite passiv och titta in då och dåCool

AndersE
0

#6 Paula, det viktigaste är ju naturligvis innehållet - texten och ev bilder.

Sen kanske man ska bestämma sig för om man vill köpa tjänster som layout, eller om man vill ta fram ett heloriginal själv och bara köpa tryckningen. I så fall tror jag att man ganska tidigt ska fundera på vilket format boken ska ha.

Allra enklast är ju A4 (som oftast blir för stort) eller A5, men det finns många andra format.

Sedan kan man ju lägga upp sin struktur - kanske göra som jag och bestämma sig tidigt för kapitel och rubriker. Har man då ett word-dokument i rätt format och formatering, och kapitel och rubriker klara - ja, då kan man gå in och skriva lite när man har lust på olika delar.