Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettföremål
Läst 1352 ggr
Alsterolle
0

Det var en gång ....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden är tagen i Borgvik Juni 2003, men det torde vara länge sedan pumpen tjänstgjorde!

Jag sommarjobbade på bensinstation ca 1957 och om jag minns rätt kostade bensinen ca 85 öre/l. Jag har letet på Internet efter prisutvecklingen men inte hittat någon sådan information…

AndersE
0

Ja, var det verkligen 70 öre då den pumpen användes senast så var det nog ett tag sen.

Jag har för mig bensin kostade strax över kronan mitten/slutet av 60-talet, vilket är det tidigaste jag kan minnas vad gäller bensinpris.

AndersE
0

Har ni tänkt på så många bensinstationer som försvunnit? Jag tycker man ser dem rätt ofta. Ibland finns pumparna kvar, ibland anar man var de stått.

Ibland är det ändrade trafikflöden som tvingat fram en stängning, men jag tycker också att de flyttat ut från mer tättbebyggda områden.

[SvenA]
0

I Slutet på 60 talet kostade 93 oktan 67 öre litern

svenne
0

#0 Just den där pumpen har jag köpt mopedbensin från många gånger. Skulle man ha oljeblandat så blandades bensinen med olja i en separat dunk. Affärsinnehavaren och hans anställde vars medelålder var ungefär 75 år turades om att gå ut och betjäna de få bensinkunder som kom. Handlaren drev butiken från 1925 till 1980 då han slutade. Han var född 1891!

AndersE
0

#4 Det låter väldigt charmigt!

Alsterolle
0

I min ungdom - ca mitten 50-tal jobbade jag under sommarlovet på en bensinstation i hemstaden Vänersborg.
Saab's 2-taktare var populära och tidiga modeller hade inte separat oljetank utan man hade en speciell oljetråg som kopplades till vanliga bensinmunstycket. Man fick fråga hur många liter oljeblandat som kunden skulle ha och sedan fylla på rätt oljemängd i "tråget". Den oljan åkte i princip ner omedelbart med de första bensindropparna. Om föraren kom ihåg fel och det gick i 10 l istället för 20 l så rök det ordentligt efter tankningen.

En av de anställda hade en bil av engelska fabrikatet Wolsley. Det var den första bilen jag fick köra. Häftigt värre.

AndersE
0

#6 Var det en sådan Wolesey som hade inbyggda domkrafter? Jag tror min farfar hade en sådan. Strax efter kriget kanske?