Vad bör man inte skriva?
Jag behöver lite goda råd. Jag har i över 10 år samlat material om personer som emigrerade från Bullaren i norra Bohuslän. Allt efter så har jag lagt in detta på en hemsida.
Nu vill jag trycka delar av det här materialet. I vissa fall så är det ju inte alltid så att allt är så bra utan det finns också negativa saker som jag har hittat eller fått veta om emigranterna.
Ingenting av detta faller för sekretessen men hur stor hänsyn skall man ta till efterlevande i Sverige. Boken skall inte tryckas på engelska så det kanske inte spelar någon roll för de personerna.
Hur tänker ni och vilka råd kan ni ge?
Jag tänker på några saker.
- Jag tycker man ska visa respekt för efterlevandes känslor.
- Man kan föra fram saker på olika sätt.
- Att i efterhand få fram någon oomtvistbar sanning är som jag ser det omöjligt.
Jag har ju själv sådana exempel där de källor jag har entydigt talar negativt om en människa. Det är ju dock inte samma sak som att det var en helt igenom dålig människa.
Ett sätt att hantera det kan vara att inte skriva något som om det är fakta, utan klargöra t.ex. "enligt en uppgift i …. var Nn alkoholist". Dels är det ju bra att ange källor, dels ger ett sådant uttryckssätt en öppning för att det kanske inte var så de facto.
Att boken inte ska tryckas på engelska tycker jag inte har med saken att göra. Man bör skriva så att man kan stå för det man skrivit oavsett vem som läser.