Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettutflyktstips
Läst 5015 ggr
mosterMimmi
0

Maman i Vanås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när Rhododendron blommar är det dags för ett besök på Wanås skulpturpark i snapphanebygden. Vi var där i lördags och det var bara azaleorna som blommade nu. Besöket föranleddes av att min son innerligt gärna ville se Mama. En jättespindel som är helt magnifik. Hur den sätts på plats kan man se på ett bildspel på Kristianstadsbladets hemsida, Sök på Mama eller leta själv under deras bildgalleri.

Det är den fransk-amerikanska konstnären Louise Bourgeois (nu 95 år) som gjort Mama som en hyllning till sin mor.

Man måste nog uppleva den i verkligheten för att helt kunna se tjusningen med den.

mosterMimmi
0

fler bilder…

mosterMimmi
0

en bild på spindeläggen som var i polerad marmor!

mosterMimmi
0

Bakom de magnifika buskazaleorna fanns det en ynka kvist långt ifrån de andra. På denna ynka kvist blommade en blomma. givetvis tog jag ett foto.

mosterMimmi
0

I parken finns det massor att upptäcka och det är helt suveränt att uppleva det med barnen. Genom dem ser man konsten på ett nytt sätt. Vi har varit där minst en gång om året och genom barnens förhållningssätt och nyfikenhet har man upplevt de stora konstverken på ett sätt som ger en aha-upplevelser.

mosterMimmi
0

mina barn har satt sina egna ord på konstverken så nu kan ni gissa vad de föreställer: Silverträdet, pyramiden,den kissande tanten, musslan, lövakvariet, den magiska stenen, halmbuddhan, gungorna, hjärtpussen och kyrkan.

AndersE
0

Fina bilder! Spindeln var både magnifik och lite läskig…

Var ligger det? Är det Vanås i närheten av Knisslinge?

mosterMimmi
0

Ja, det ligger utanför Knislinge. På vägen mellan Norra Sandby till Knislinge. Utanför Hässleholm. Riktiga snapphanebygder. Kommer man hit bör man även bese Gumlösa kyrka som bara ligger några km från Vanås slott.Det är nordens äldsta tegelkyrka.

AndersE
0

Knislinge har jag besökt några gånger. De hade en flygbas där jag varit på några övningar.

mosterMimmi
0

Ja och hela det flygfältet blev alldeles fullt av höga travar av stockar som förvarades där efter Gudrun.

Gör ett besök på Wanås med dina barn, det ger konstverken helt nya dimensioner!

AndersE
0

#9 Jag ska försöka komma ihåg det. Fast inte nu - maj är en hopplös månad. Det går knappt en dag utan att det är något inplanerat…

mosterMimmi
0

Ja, det är OK, Wanås ligger kvar, även om det är fantastiskt vackert där med alla blommande rhododendronbuskar runt vallgraven nu i maj-juni. Jag vet inte hur länge Maman är kvar dock, om hon finns där året ut eller om hon kommer att finnas där för alltid. En del konstverk finns för alltid kvar, som Maya Lins 11 minutes line eller gräsormen som vi kallar den. Andra konstverk passerar revy som "den flytande stenen". Det var ett stort "stenblock" av frigolit som flöt omkring i dammen. Det är ju det som gör det spännande och viktigt att årligen göra ett besök.