Lästips önskas
Jag skulle vilja veta mer om hur det gick till när de gamla förr blev sålda på auktion. Finns det någon litteratur någonstans som man kan låna hem eller läsa på nätet?
Det finns rätt många skönlitterära skildringar.
Läs gärna de så kallade arbetarförfattarna.
Vilhelm Moberg
Ivar Lo-johansson
Harry Martinsson
Moa Martinsson
Sara Lidman m.fl

Usch då, alla de där som jag inte gillar….
#2 :-) Har du provat?
Skönlitteratur kan vara ett väldigt bra sätt om man vill nå förståelse.
Fast du kanske mer söker "fakta"?

Läs om Fattigvårdsförordningen från år 1847. Om man googlar på det ordet, får man tips på lite olika hemsidor där företeelsen att lämna ut barn och andra behövande till de som begärde minst ersättning beskrivs. Det var alltså som ett omvänt auktionsförfarande.
Naturligtvis bör det finnas protokoll bevarade, men risken är att de som finns, är kvar hos respektive kommun och därför inte så lätt att komma åt.

#3 Jepp, vi tvingades läsa dem i skolan. Den enda dåtida författare jag gillar är Margit Söderholm! Arbetarförfattarna får jag klåda av.
#4 De har i kommunarkivet papper men jag vill läsa på mer om själva händelsen hur den gick till.
Tror inte man är mogen för arbetarförfattarna när man går i skolan. Själv är jag lite allergisk mot dom ryska författarna av samma orsak.
Men om man har ett öppet sinne kan man läsa om dom i vuxen ålder.
Man får en mycket bra bakgrund till den nutida historien.
Kungliga Bibliotekets tjänst Digitaliserade Svenska Dagstidningar. Norra Skåne 1884. Tjänsten har sökfunktion.
Man kan hitta en hel del information i gamla tidningar. Som ovanstående i ett äldre inlägg i Engelholmiana.
Angående lästvång i skolan så minns jag att farsan var kraftigt allergisk mot Luthers Lilla Katekes. Han skulle nog ha föredragit "Utvandrarna"
Samma källa som ovan. Tidningen Kalmar 1904, se sid 3 "Från Allmänheten"
Tydligen hölls dessa auktioner i de flesta Svenska församlingarna i Januari varje år.

Tack Ronny! Försökte söka men fick bara server/javax meddelanden. Försöker senare.