Schultz
Hej
Jag släktforskar på min släktgren Schultz som var immigranter från Pommern och kom till Rögle Tegelbruk runt 1845-1849, de var rekryterade av Wachtmeister på Rögla Gods. Hustruns flicknamn var Kruse.
Jag undrar om det är någon som vet något eller som vet vart man kan vända sig för att få tag i bilder från Rögle Tegelbruk och ifrån Välinge där de också bodde och verkade. Är det möjligtvis någon som vet vart man kan ta reda på varifrån de kan ha kommit, i Pommern. Har en liten gissning att det kan ha varit orten Samtens. Vore tacksam för all hjälp!
Du kan prova att lägga din efterlysning om bilder från Rögle på http://engelholmiana.ifokus.se/.
Jag såg att Samtens ligger på Rügen. Min morfars mormors far kom från Bergen på Rügen.
När du har funnit personen du söker, kan du du ju kolla upp församling på google. Skriv Kirchenkreis Rügen. Församlingarnas kyrkböcker finns ute i församlingarna eller i moderförsamlingen. Du får nog räkna med att få betala för uppgifterna: 10 euro kostade för ett par år sedan att få uppgifterna. Tyvärr är det inte gratis i Tyskland.
Samtens tillhör Kirchenkreis Stralsund. Ligger strax utanför Bergen.