Alexander Svarf
Jag har en emigrant som jag inte kommer någon vart med. Alexander Svarf, i listor med avresta från Göteborg, står han som Svart lämnar Göteborg 1881 för resa till Menominee, Michigan. Alexander var född 1857-07-05 i Naverstad, Bohuslän.
Enligt ett brev som finns kvar berättar fadern att han var tvungen att skicka Alexander till Amerika på grund av slösaktigt leverne och dåliga affärer. Han lär ha betalt en person från trakten 200 kr för att ta med Alexander.
Faderns bouppteckning från 1911 uppger inte Alexander som arvinge så förmodligen var han död vid det laget.
Någon som har några idéer om hur jag skall gå tillväga. Har naturligtvis letat på Ancestry men inte haft någon tur hittills.

VAd var faderns förnamn? Ibland byter de till patronymikon

Såvida han inte kallar sig Alexander Black i Amerika. 

Alex Svarf lämnar Göteborg för resa till Hull ombord på ångfartyget Orlando den 20 maj 188i. Samtidigt reser, från Johan M Johansson, 18 år, och Alfred J Pålsson, även han 18 år, från Näverstad till Mennomonee. Undrar om det går att hitta trion när de anländer till USA
Fadern heter Johannes Olsson Svarf.
Jag har på samma lista från Göteborg både Alfred J. Pålsson och Johan M. Johansson och jag har faktiskt inte letat efter dem på Ancestry. Jag får göra ett försök.
Black?? ja varför inte……..
Tack!

Alex Black, ja det låter ganska Amerika-integrerat.
Heter han Svarf eller Svart i Sverige? Du skriver Svart i rubriken - därav gissningar på Black - men heter han Svarf som du skriver i inläggen kan ju även andra nya namn vara möjliga …
Som jag skrev i mitt inlägg så heter han Alexander Svarf.

Då borde det väl bara den personen i swemah:s inlägg i #3,
Man behöver ej vara död för att inte stå med i en bouppteckning. Man kan var emigrant och bli utelämnad och/eller vara född innnan föröäldrnas giftermål och då ej ha arvsrätt efter fadern.
Swemah har gett mej mer exakta uppgifter om hans resa än jag hade förut, åtminstone biten till Hull. Resten verkar bli svårare. Har letat efter de tre som tydligen hade sällskap men utan resultat.
Jag har läst en del bouppteckningar och ofta sett att barn som utvandrat omnämns med "befinner sig på utrikes ort" och trodde då att Alexander antingen var död eller hade förlorat kontakten med hemmet.
Jag skrev tidigare att Alex far hade betalat någon för att ta sonen till USA. Den personen är nu lokaliserad. Han hette Hans Henrik Håkansson 31 år gammal, också från Naverstad i Bohuslän. Jag beslöt mej för att söka på honom och se vad jag hittade. Hans Håkansson hittar jag på ett fartyg som heter Pennsylvania och som gick till Philadelphia, 1881-06-06. I samma manifest hittar jag en person på sid 35, det fjärde namnet uppifrån, som skulle kunna vara Alex. Åldern stämmer däremot ej landet varifrån de kom men jag tror att det är felskrivet på många av passagerarna.
Swemah, du som var så vänlig och hittade den första biten till Hull kanske skulle vilja vara vänlig och titta på manifestet för att se om jag tolkar namnet rätt.
Jag sökte alltså på Hans Håkansson.

Hans Håkansson åkte också med Orlando från Göteborg den 20 maj 1881. Han tycks ha sällskap med Justina Håkansson från Naverstad.
De två finns tillsammans på passagerarlistan för Pennsylvania när hon ankommer Philadelphia den 6 juni 1881, så det verkar vara rätt båt.
Nog kan det stå Alex Svarf på den personen du pekar på, det är som du säger fel land, Germany och var han Carpenter?. Å andra sidan finns familjen Tegelberg, som seglar med Orlando 20 maj och då är från Stockholms län upptagna som varande från Germany, så …..
Tror nog det är rätt person, men de två andra hittar jag inte direkt
Hans och Justina Håkansson är syskon. Hans Håkansson återkommer 1883, han hade redan familj när han åkte ut 1881. Alfred Pålsson återkommer och Johan M Johansson återkommer också.
Det verkar som om kaptenen på båten slumpmässigt hade angivit landet som emigranten kom ifrån.
Ja, jag tror att det står Alex Svarf.
Kanske AndersE kan ändra rubriken till Svarf så inte fler missförstånd sker?

Utfört!
nannawes
Har du skrivit något? Jag ser ditt namn men sen är det tomt.