Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4235 ggr
Ronny-K
0

Aftonbladet eller Expressen..?

Jag ska skaffa mig ett nytt abonnemang, men står i valet o kvalet..
Inte på ovanstående tidningar utan på Ancestry eller Arkiv Digital.

Har testat Ancestry när de hade fritt att prova för en vecka  sedan och Arkiv Digital nu i helgen. Visserligen hade man ju bara kyrkoböckerna tillgängliga på Ancestry, men det verkar ju vara ungefär det som erbjuds på ArkivDigital. Om än i lite glassigare version.
Priset för ett ett års abonnemang är detsamma. Men..det verkar finnas fler sökbara arkiv i Ancestry…så det lutar ditåt även om det känns lite som att köpa grisen i säcken.
Resonerar jag fel? Tacksam för synpunkter, pro's & con's.

Lill-Kisse
0

Det finns fler än de två. Har du kontrollerat vad Riksarkivets SVAR har?
www.svar.ra.se

svenake
0

Valet måste bli mycket personligt.

Efter mycket testande för några år sedan valde jag -  AD.  Gillar att det är mer lättläst  pga färgbilderna.

Sedan har man ju hjälp av andra källor, - som sedan kollas mot AD.

Men valet kan bli annorlunda om något år.

edithjosefina
0

Håller med #2 att det är personligt. Jag har ancestry, AD och Svar. Jag har fått ut godbitar från alla tre.

Hos ancestry fann jag släktingar i USA och Australien/Nya Zealand som jag idag har kontakt med och tom träffat i Sverige.

Jag tar kopia från kyrkböckerna och jag tycker att de blir bäst från AD.

Hos Svar har jag bla fått hjälp via folkräkning och SCB, då de kyrkböcker jag varit ute efter har försvunnit bla pga brand.

Jag har också fått hjälp via www.familysearch.org som är gratis.

Lycka till från en icke expert.

Yred3
0

Jag har både Genline och AD sedan när jag behöver går jag till biblioteket för folkräkningarna, SVAR och Rosenberg. Har haft Ancestry ett kort tag, och använt mig av det när det har varit gratis men hitintills inte hittat något alls. Har även använt mig av Family Search. Ännu så länge har Genline fler böcker men ibland har AD böcker där Genline inte har. Men framförallt det går fortare med AD man behöver inte komma ihåg eller veta vilket län orten-församlingen ligger i, det är även mycket tydligare bilder i AD. Har sista veckorna visat andra forskare hur mycket bättre man ser på AD, så de har även köpt det.

Ronny-K
0

# 1-4 Tack för goda råd!

Det blev AD till slut. Det som avgjorde var att man kan betala AD mot faktura. Ancestry har bara kortbetalning vad jag kunde se.

Jag har lite dåliga erfarenheter med löpande abonnemang på andra tjänster där det inte fungerat med uppsägning av abonnemanget. Inte sagt att det skulle vara så med Ancestry, men jag är inte villig att chansa. Bränt barn…o.s.v.
Synd att faktureringsalternativet saknas hos Ancestry.

PS. Fortsätter med SVAR's 3 timmars klippkort x 10. Fungerar utmärkt för mig.