Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1956 ggr
maltemus
0

kontakt ?

Har genom kyrkoförvaltningen fått reda på addressen till en släkting,frågan är om jag ska skicka ett brev till henne.Problemet är att när jag söker addressen på hitta eller eniro så finns hon inte där bara en man med samma efternamn.Får lite kalla fötter med kontakt tänk om kvinnan har avlidit .Hur ska jag göra ska jag skriva i alla fall?

KingZap
0

det är inte alltid som alla som bor på en address är registrerade på hitta eller eniro. Prova söka på www.ratsit.se istället under personsök och se om hon finns med där.

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hitta.se och eniro visar inte alls alla människor. Mannen i ett hushåll kanske man hittar, men inte kvinnan (t ex om han står för hus, telefon etc). Har du fått adressen till din släkting genom kyrkoförvaltningen, tycker jag inte att du behöver vara orolig.

En trevlig variant kan vara att ringa upp och fråga om detta är den riktiga adressen till din släkting N.N, för du vill sända ett brev.

maltemus
0

tack för hjälpen hittade henne i ratsit.jag är tyvärr aldeles för blyg för att våga ringa upp

Bjornen
0

Jag använder "birthday" för att få reda på nu levande människor. Barn kommer man inte åt utan de måste vara nästan myndiga. (16 eller 17 år).

AndersE
0

#3 Det kommer du att ångra…

En del har lättare med muntlig kontakt andra med skriftlig. Jag tror man ska göra det som känns bäst för en själv. Skriv eller ring, beskriv kortfattat ditt intresse. Ställ inga krav. Och låt sedan den andre avgöra om det ska bli en fortsättning.

svenne
0

#3 Synd att du inte löper linan ut då du nu har fått uppgifter om din släkting, om ett tag kan det vara försent…

AndersE
0

Ja, jag har så många tråkiga exempel på de gånger jag väntade för länge…

Å andra sidan har jag också mina stora glädjehistorier - då jag tog mig i kragen och hann knyta kontakten innan det var för sent.

Som när jag sökte upp farfars kusin på ett ålderdomshem. Klev in, helt oanmäld med blomma i handen. Presenterade mig (mitt efternamn var hennes flicknamn…) och den gamla damen sken upp som en sol och sa; "-Men då är vi ju släkt!" Sen blev det några fina möten innan hon gick bort.

maltemus
1

skickade brev till henne igår nu är det bara vänta och se

AndersE
0

#8 Härligt! Håller tummarna.

Lill-Kisse
0

Bravo maltemus! Glad

maltemus
0

skickade två brev och fick svar inom en vecka av bägge.en var väldigt glad och intresserad den andra något mindre eller bara blyg som jag,kul med resultat när man vågar ta intiativ

Lill-Kisse
0

Fantastiskt roligt. Grattis!

AndersE
0

Härligt!

Ingegerd
0

Grattis Maltemus!

Jag skrev en födelsedagshälsning till en nyfunnen 97-årig släkting. Dan efter födelsdagen ringde han och tackade. Pigg och pratsam och helt klar i huvudet.

Liksom Anders har jag tyvärr också erfarenhet av att ha väntat för länge, tills det blev för sent att ta kontakt.