EmiWeb
Jag funderar på att abonnera på EmiWeb. Någon som har erfarenhet av detta och hur bra är det?

Eftersom det inte finns några planer på att ge ut en uppdaterad version av CD-skivan 'Emibas', så tycker jag att det är ett bra alternativ.
Själv har endast en registrering hos EmiWeb och får då se följande:
- Namn
- Fullständigt födelsedatum
- Födelseförsamling
- Utflyttningsdatum
- Utflyttningsförsamling och län
- Destination (endast land, tex Amerika, Norge, Danmark osv)
Det räcker gott och väl för mig. Har man ett abonnemang får man dock även uppgift om yrke, hänvisning till en sida i hfl samt en hänvisning till utflyttningslängden.
Ett abonnemang ger en också möjlighet att se väldigt mycket mer såsom dödsannonser för avlidna emigranter i amerikanska tidningar, emigranter registrerade i norska kyrkböcker, immigranter m.m, m.m

Jag har för mig att en stor del av norra Sverige saknas på CD-skivan Emibas men finns med i EmiWeb som för övrigt uppdateras och fylls på allt eftersom..! Rätta mig gärna om jag har fel.
Tack Cheyenne, skall fundera på saken.

#2 Ja, EmiWeb utvecklas ganska mycket hela tiden. Har hittat några dödsannonser i svensk-amerikanska tidningar vilket har hjälpt till med dödsdatum samt boendeorter.
Cheyenne !
Registrering hos EmiWeb, är det detsamma som "prova på" abonnemanget eller finns det ytterligare möjligheter ?

#5 Jag skulle gissa att det är detsamma som 'prova på' även om jag nu haft min registrering under nästan 2 år utan någon tidsbegränsad 'prövotid'.
Har inte kollat på EmiWeb sedan det startade, men ser att det blivit ganska bra!
Skapade ett gratis prova på-konto och det duger som Cheyenne säger gott. Här har man suttit med Emibas och Emigranten Populär CD i onödan… :)
Värt att notera är att ni INTE behöver ange telnr och födelseår i registreringen trots att det står att det är obligatoriskt!

Men den exakta destinationen får man inte i EmiWeb, tex Philadelphia eller Chicago utan mer generellt, dvs 'N.Amerika/Amerika/USA'. Då behöver man trots allt Emigranten Populär.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och det ges inga uppgifter om var uppgifterna kommer ifrån, när det gäller kyrkboksuppgifter (Källa)