Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 4350 ggr
Cavinka
2011-10-10 11:41
0

EmiWeb

Jag funderar på att abonnera på EmiWeb. Någon som har erfarenhet av detta och hur bra är det?

Cheyenne
2011-10-10 12:12
1

Eftersom det inte finns några planer på att ge ut en uppdaterad version av CD-skivan 'Emibas', så tycker jag att det är ett bra alternativ.

Själv har endast en registrering hos EmiWeb och får då se följande:

• Namn
  • Fullständigt födelsedatum
  • Födelseförsamling
  • Utflyttningsdatum
  • Utflyttningsförsamling och län
  • Destination (endast land, tex Amerika, Norge, Danmark osv)

Det räcker gott och väl för mig. Har man ett abonnemang får man dock även uppgift om yrke, hänvisning till en sida i hfl samt en hänvisning till utflyttningslängden.

Ett abonnemang ger en också möjlighet att se väldigt mycket mer såsom dödsannonser för avlidna emigranter i amerikanska tidningar, emigranter registrerade i norska kyrkböcker, immigranter m.m, m.m

Cheyenne
2011-10-10 12:14
0

Jag har för mig att en stor del av norra Sverige saknas på CD-skivan Emibas men finns med i EmiWeb som för övrigt uppdateras och fylls på allt eftersom..! Rätta mig gärna om jag har fel.

Cavinka
2011-10-10 12:45
0

Tack Cheyenne, skall fundera på saken.

svenne
2011-10-10 21:01
0

#2 Ja, EmiWeb utvecklas ganska mycket hela tiden. Har hittat några dödsannonser i svensk-amerikanska tidningar vilket har hjälpt till med dödsdatum samt boendeorter.

[Andoberg]
2011-10-11 08:28
0

Cheyenne !

Registrering hos EmiWeb, är det detsamma som "prova på" abonnemanget eller finns det ytterligare möjligheter ?

Cheyenne
2011-10-11 08:56
0

#5 Jag skulle gissa att det är detsamma som 'prova på' även om jag nu haft min registrering under nästan 2 år utan någon tidsbegränsad 'prövotid'.

AndersB
2011-10-11 09:25
0

Har inte kollat på EmiWeb sedan det startade, men ser att det blivit ganska bra!

Skapade ett gratis prova på-konto och det duger som Cheyenne säger gott. Här har man suttit med Emibas och Emigranten Populär CD i onödan… :)

Värt att notera är att ni INTE behöver ange telnr och födelseår i registreringen trots att det står att det är obligatoriskt!

Cheyenne
2011-10-11 10:03
0

Men den exakta destinationen får man inte i EmiWeb, tex Philadelphia eller Chicago utan mer generellt, dvs 'N.Amerika/Amerika/USA'. Då behöver man trots allt Emigranten Populär.

swemah
2011-10-11 10:14
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och det ges inga uppgifter om var uppgifterna kommer ifrån, när det gäller kyrkboksuppgifter (Källa)