Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2610 ggr
Etneb
0

Gunborg Elvira Svendsen

Hei.

Jeg leter etter etterkommere av Gunborg Elvira f.1905 i Malmø.

Hun var gift med min bestefar en liten stund,men de rakk å få en datter.

De giftet seg i Vestby 1928.

Er det noen her ute som kan hjelpe meg.

MVH.Etneb

EvaMorfi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon är född den 22/12 1905 enl. lysningsprotokollet från 1928.

Jag kan inte hitta själva vigseln. Hur vet du att hon är född i Malmö?

Etneb
0

Hei. I vigselen  står det oppført Malmøen,Sverige som fødested.

Hun giftet seg med min bestefar og bodde i Vestby.Jeg kunne godt tenkt meg å finne litt mere ut om datteren de fikk ilag.

EvaMorfi
0

Jag fann vigseln nu. Det står Malmö, men om jag tittar så står hennes konfirmation där också. Jag tycker att det står Svalöv. Fader Stenhuggare Jens Peter Svendsen=Jöns Peter Svensson antagligen.

Malmö kan betyda Malmöhus län.

Etneb
0

Jeg har funnet konfirmasjon,vigsel og når faren kom til Norge.

Men det er denne datteren jeg lurer på

Cheyenne
0

Är det inte Malmön i Bohuslän som avses? Du skriver inte vad hennes efternamn var men det föds en Gunborg Elvira i Malmön fs 1905-12-23

Cheyenne
0

Och om fadern var Stenhuggare….?!!

EvaMorfi
0

Det låter mer troligt med en stenhuggare från Bohuslän än en från Malmö.

Cheyenne
0

Ja, min farfars morfar var stenhuggare på just Malmön Glad

Etneb
0

Hei. Faren het Jens Peter Svendsen f.29.06.1874

Moren het Anna Lovise f.Engdalf. 12.03.1882

Barna Petter,Gudrun,Gunborg,Sverre og Sten.Jeg tar ikke med fødselsårene på de alle.

Faren kom til Norge i 1902 som stenhugger,så det er nok riktig fam.vi er innpå her.

Har funnet noen tellinger og de stemmer.

Cheyenne
0

Som en parantes så tror jag att Gunborg Elviras mor hette Anna Lovisa Engdahl som var dotter till 'vårt' barnhusbarn Bernhardina Henrietta Konstantia Kock:

Sv.Bef.1900

Carlsson Engdal, Olaus    1845    Far
Kock, Bernhardina Henrietta Konstantia    1847    Mor
(Barn), Anna Lovisa 1882    Barn
(Barn), Ingeborg Constantia    1887    Barn
(Barn), Ivar Gustaf Paul    1892    Barn
----------
(Saknar efternamn), Alma Sofia    1879    Mor
(Barn), Hulda Regina    1899    Barn

Skrattande

Cheyenne
0

Där skrev vi om varandra. Här på Proveniens vet vi allt om Gunborg Elviras mormor Bernhardina!!

Flört

Etneb
0

Ja ser man det ja.Saker og ting dukker opp.

Jeg takker for disse opplysninger,men håper at noen kan hjelpe meg oh finne datteren til Gunborg Elvira Svendsen og Kristian Larsen.

På vigselen står det at Gunborg Elvira var hjemmværende med datter men jeg kan ikke finne noe dåp eller annet på henne.Jeg går da utfra at hun er uekte født og de derfor måtte gifte seg.Har sett igjennom både 1927 og 1928 i Vestby.Dog dristet jeg meg til å ta en titt på både Hvaler,Råde,Såner,Garder,Hølen Hvitsten,Hobøl og Tomter da jeg vet min bestefar bodde på disse plasser.

Men kan ikke finne noe.

Cheyenne
0

Eftersom vi inte vet om Gunborg Elviras dotter ev. är i livet är det nog bättre att beställa bouppteckningen efter Gunborg där dottern bör stå med som arvinge.

Gunborg avled i Sverige vad det verkar. Sveriges Dödbok:

19051223-9369

Hansson, Gunborg Elvira

Bäcken pl 6145
452 93 Strömstad

Död 27/11 1997.

Folkbokförd i Skee, Strömstads kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Född 23/12 1905 i Malmön (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Änka (7/4 1954).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Skee-Tjärnö, Strömstads kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:
Malmön (Göteborgs och Bohus län)

Källor:
RTB 97 / SPAR 92f

Etneb
0

Ok.Takker så lang.Det var bra å få med den siste meld.Fant forresten et sted på en eller annen link at det står Gøteborg og Bohus.

Jeg har nå en hest som gjerne vil inn så jeg logger av .

Takker for dette så skal jeg jobbe videre med dette senere.Glad

chrissan
0

Signaturen Sonjsbo vet allt om familjen! Han har kartlagt alla grenar, vi borde se till att han ser detta!

Jag har skickat meddelande till honom via facebook, tyvärr har jag mailadressen på annan ort. Jag har också hans antavlor för hela släkten, men inte här Skrikandes

Cheyenne
0

Jag har Bo's mailadress. Jag slänger iväg ett mail.

Etneb
0

God Morgen!

Dere er tidlig pånnGladJeg må si at dette ser jeg fram til.

Kanhende datteren ble satt bort men alikevel så skal det jo finnes noe dåp og fødsels papirer.

Det er aldri noen i min fam.som har villet sakt noe og dette fikk jeg rede på i voksen alder.Jeg er jo ikke direkte i slekt på så måte,men jeg har lurt på hvor det ble av datteren og hvorfor de skilte lag.

chrissan
0

Gunborg Elviras bakgrund finns i tre trådar här på Proveniens, Barnhusbarn 1, Barnhusbarn2 och Barnhusbarn3, här en länk till nr 1

http://proveniens.ifokus.se/discussions/4d71721eb9cb46222d07e3c6-barnhusbarn

chrissan
0

Här har vi dottern som du efterlyste Etneb! Hon fanns i inlägg nr 116 på Barnhusbarn 2 här på Proveniens, citat från Sonjsbo

Om ni orkar så kommer det ett nytt namn. Lillasyster till Gudrun. Det är Gunborg Elvira Svensson f. 1906-12-23 på Malmön, Askum. Gift 1932-02-24 med smeden Anders Vilhelm Hansson f. 1896-08-03 Skee. När Gunborg kom till Krokstrands hade hon med sig oä dottern Liv Reidun f. 1929-02-24 i Norge. Liv började som växeltelefonist på televerket och när man automatiserade telefonnätet fortsatte liv som växeltelefonist på större företag. Hon dog 2000 i Limmared och hade inga barn.

Men då skulle Liv inte vara oäkta, utan barn till din bestefar!

Liv Reidun i Sveriges Dödbok:

19290224-4884
Johansson, Liv Reidun
Björkv 7514 41 Limmared
Död 21/9 2000.
Folkbokförd (1997) i Södra Åsarp, Tranemo kn (Älvsborgs län, Västergötland).
Född 24/2 1929 i Norge.
Gift kvinna (30/12 1961).--------------Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:Södra Åsarp, Tranemo kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Födelseförsamling i källan:No
Källor:man91 / RFV 03 / SPAR 97f

chrissan
0

Eller: De tog ut lysning men gifte sig aldrig?

Etneb
0

Gurimalla må jeg si,hva derer har funnet ut.Nå fikk jeg rett og slett litt frysninger her.

Joda de giftet seg.Tok ut lysning først og giftet seg etterpå.Nå vet jeg iallfall hvorfor jeg aldri fant noe fødsels og dåps dokument på Liv Reidun(pent navn).Enkelte arkiv fra kirkebøkene i Norge vises ikke p.g.a klausul.

Jeg må virkelig takke dere for alt dere har sjekket opp for meg.

GladGlad

EvaMorfi
0

De gifte sig för jag fann vigseln. De gifte sig 1929. Där står Malmön. Jag trodde det var Malmö, trodde n bara var en snirkel. Jag minns nu inte var men i en sogn i Vestby. Jag började uppifrån med alla Vestby med kyrkböcker som har med 1928.

Har glömt vilken.

chrissan
0

Jag har nu funnit församlingsböcker för Skee socken B (det finns två delar). Där finner man Gunhild med föräldrar och syskon. Hon kommer från Norge till Kroken, Skee 1932. Där finns hennes föräldrar och syskon redan, de kom 1930. Jag kan däremot inte se Liv Ridun.

MEN…redan 25 juni 1931 har Gunhild fött ett barn, Arne Hans Peter, i Skee. Fader okänd. I födelsenotisen står Gunhild med efternamnet Larsen, så hon bör alltså ha gift sig med din bestefar. När hon flyttar in 1932 har hon efternamnet Svensson - men det finns ingen anteckning om skilsmässa eller vigsel, det brukar finnas.

chrissan
0

Etneb, Liv Reiduns make lever fortfarande, jag skicka ett PM till dig

sonjsbo
0

Hej etneb! Välkommen in i Barnhusbarn gänget. Det är jag som är släkt med barnhusbarnet som var min farfars mor. Jag har sammanställt stor del av släkten så jag hoppas kunna hjälpa dig. Ser ovan att du fått stor hjälp med vad du frågat. Efter Chrissans svar så var det Liv Johansson du frågade efter. Liv gifte sig 1961-12-30 i Limmared med Ivan. Tråkigt nog finns det inga barn efter dem.

#9 nämner du fem barn till Lovisa och Peter. De var sju. Du får lägga till Hildur Bernhardina f. 1911-08-25 på Hvaler. Hon dog 1982-09-03 i Göteborg. Till sist Knut Randolf f. 1914-01-14 på Hvaler. Han emigrerade till Amerika på 1923 och han dog på 1960-talet. Det enda jag vet om honom var att han var krigsveteran från Stilla havet-kriget.

Jag är lite nyfiken på vem din bästefar var. Du kan nå mig på bi-bo@telia.com

Kan berätta för dig att jag/vi skall till Norge om ca tre veckor till Knapstad - vårt yngsta barnbarn fyller 12 år den 29 okt. Bor du efter E6 kanske vi kan träffas.