Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2802 ggr
Pedran2
2010-09-01 20:40
0

Fråga till Anders E

Snälla Anders E.

I veckan var jag inne och tittade och läste på din släkthistoria och hur du hade lagt upp hela din forskning och sammanställt till en bok.Nu kan jag inte hitta dessa sidor som jag tyckte var alldeles utmärkta .

Nu är jag cirkelledare i släktforskning och ett par cirklar har kommit så långt att jag måste be dem att göra en sammanställning av, åtminstone en familj, för att de ska fån någon struktur på det hela. Din "handledning" som jag såg var hur bra som helst. Kan du tipsa mig om var det låg på detta forum

Mvh

AndersE
2010-09-01 22:17
0

Jag vet inte riktigt vad du menar men börja med att klicka på "ARTIKLAR" under Proveniens-logon. Sedan kan du i vänsterspalten klicka på någon av rubrikerna "Mikrohistoria" eller "Din egen bok" och kanske hitta vad du söker?

AndersE
2011-10-04 20:56
0

Hur gick det med studiecirkeln?

Pedran2
2011-10-04 22:50
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Anders.

Tack för att du frågade.  Vilken tur att jag titta in och såg frågan.

Jo, vi har kommit en bit på väg och har använt oss av ditt förslag jag fick för en tid sedan, att använda tabeller i Word och där gick det till sist att lägga in bilder och även få bort "ramarna" kring dessa. Det blev till slut ganska enkelt att arbeta med- men man måste komma underfund med en del handhavanden.

För egen del använder jag släktprogrammet Min släkt och där går det ganska bra att lägga in bilder och skriva text i Word. Men ditt förslag med tabeller är bättre då man kan skriva både ovan, under och vid sidan av bilden(när man har luskat ut hur!) Medlemmarna i cirkeln har nyttjat detta och har gjort riktigt fina arbeten.

Nu hör det till saken att vi i denna cirkel har forskat i snart 4 år tillsammans och vi har en del samlat, som du förstår.

I övrigt har jag nu börjat med att "varna" alla nybörjare att efter  4 terminer skall vi göra en sammanfattning. Det hade jag inte gjort med den "4 åriga", varför de hade rätt jobbigt att samla sig.

Mvh Elsy S

AndersE
2011-10-05 19:41
0

Intressant Elsy!

För många är det en stor "tröskel# att passera innan man kan lämna något färdigt ifrpån sig. Belöningen brukar dock finnas där och man får uppskattning från många.