Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2285 ggr
lkvist
0

Naturalization records

Hejsan!

Jag hade tänkt utvidga min forskning om mina emigranter från folkräkningar, WW draftigar och birth/death certificates. Jag tänker framför allt på naturalization records. Vad jag har förstått så kan det finnas en hel del information i dessa och kanske till och med ett fotografi.

Jag har hittat en bok som verkar bra i ämnet, Guide to Naturalization Records of the United States av Christina K Schaefer som jag tänkte köpa.

Är det någon annan här som har erfarenhet av att hitta (index kan man ju hitta på ancestry) och beställa naturalization records? Det lär skilja från stat till stat och tid för utfärdanet. Sedan verkar det bestå av olika delar.. är det ansökan och beviljan?

Känner någon till någon bra svensk källa, hemsida / bok där det finns beskrivet hur man går till väga?

Hade varit kul om någon som har fått tag på ett naturalization record kunde berätta vad det innehåller och hur det gick till för att få tag på det.

En trevlig släktforskarhelg på er!

Mvh Linda

Phryxe
0

Uppgifter om medborgarskapsansökningar brukar stå antecknade på passagerarlistorna, från ex. Ellis Island, och den är skriven som en kod. Jag tror koden anger distrikt och årtal för ansökan.

Phryxe
1

Som exempel kan du läsa lite i denna tråd. Där finns också en länk till tolkningen av koderna (på engelska).

lkvist
0

#1-2 tack för svaret och länken till tolkningen.

Jag mailade en av släktforskarföreniningarna jag är medlem i om det kunde finnas intresse i att starta en studiecirkel med inrikting mot emigrantforsking. Hade varit kul att träffa likasinnade och dela tips och råd med lite fika. Nåväl, får vänta och se vad som händer Cool

Cheyenne
0

#3 Bra intiativ ilkvist.

När jag började släktforska kände jag till 1 (en) släkting som emigrerat (min mormors fars äldre bror). Trodde inte det fanns fler men hej vad jag bedrog mig. Jag tror de flesta har någon emigrant i släkten och det har kommit så många nya tillgängliga källor som få verkar känna till.

bokesliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här boken tycker jag är rätt bra som en introduktion till naturalization records, både vad de innehåller och var de finns. En hemsida med givande information är den här.

Det är ju flera olika handlingar som skapades under naturaliseringsprocessen och de innehåller lite olika uppgifter.

Ancestry har en del naturalization records och index och fold3.com (fd footnote.com) har också en del.

Själv så har jag fotograferat av naturaliseringsindexet för Santa Clara county i Kalifornien.

Jag bifogar ett exempel på en declaration of intent.

Magnus

lkvist
0

#4. Jag kände inte till någon emigrant när jag började. När man läste om emigrationen i skolan och hur många det var som emigrarade var jag besviken för att ingen i min släkt hade emigrarat. Så när jag hittade en hel syskonskara fyra generationer tillbaka som tog sig över atlanten så blev jag överlycklig Skrattande och efter det har det dykt upp en och annan till.

#5. Tack för infon, länkarna och tack för exemplet! Det har hela tiden kännts så komplext att ta tag i och börja leta blad de handlingarna eftersom det precis som du säger är en process med flera olika handlingar och man måste få lite koll på hur det fungarade. Men tanken på informationen som man kan få fram gör det väldigt inspirerande.

Du har inte sett någon NP Bengtson någonstans i det indexet för Santa Clara? Flört

bokesliden
0

Jo faktiskt Glad

Det finns flera.

Name Nationality Date of Admission Court Book Page

Bengtson/Benson Nils P Sweden Aug 5 1882 Superior 8 219

Benson Nels Feb 2 1883 Sweden Superior 9 6

Benson Nils Sweden May 7 1892 Superior 11 145

Benson Nels Sweden July 22 1904 Superopr 15 198

bokesliden
0

Ska du leta efter N P Bengtsson kan även ett besök på www.familysearch.org vara en idé. De har ett scannat index (endast bilder - ej sökbart) över California Northern District Court Naturalization index 1852-1989 vilket San Francisco och Santa Clara tillhörde.

Vid en snabb genomgång hittade jag en intressant person på bild 3473, en Nils Peter Bensen som blev naturaliserad den 17 december 1891. Han är intressant av tre anledningar. Det första är att det ena vittnet, Adolf Anderson, skulle kunna vara Adolf Andreasson från Öllöv, Grevie. Denne Adolf Andreasson var född 1861 och var i Amerika 1891. Den andra anledningen är vi ju vet att Nils Peter var i San Francisco i november 1890. Den tredje och sista anledningen är att det passar bra in tidsmässigt (det var en relativt lång process innan man blev naturaliserad medborgare).

Det är naturligtvis bara en gissning, men vem vet Cool

Tillägg: När det gäller naturaliseringshandlingar så kan handlingarna finnas på flera olika ställen beroende på när ansökan är gjord.

lkvist
0

…. Tack (IGEN!)

lkvist
0

På något sätt via länkar hittade jag fram till Minnesota Discovey Center - Iron Range Research Center där jag hittade en av mina (tror jag) emigrerade släktingar i ett register över Naturalization Record. Klickade beställ (lite oklar över vad det var jag beställde…), betalade med kort och igår dök det upp ett snailmail i brevlådan från over there innehållande en kopia på ett gammalt dokument. Namn och County stämmer men det finns inget födelsedatum eller namn på någon släkting i hela dokumentet Förvånad.

Det kändes lite komiskt men i och med detta känns det som barriären är bruten och det är bara att gräva vidare. Så, från Minnesota mot Kalifornien (i väntan på att mitt studiecirkelsförslag tas upp på styrelsemöte i mitten av måndaden).