Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 6210 ggr
Cheyenne
0

Jonas Kihlström, född 1767

Sitter och försöker finna lite mer information om mina resande anor. Denna gång gäller det rubricerad person (min mm mm fm f) som enligt uppgift från AndersB och information från AF ska vara född i Kila fs i Värmland år 1767. Tyvärr har jag inget exakt födelsedatum annat än att det i fl anges "Bondson".

Finns det någon som kan kika i fl för Kila fs i Värmland och se om något mer framgår avseende hans föräldrar.

Gnidde
0

Kan tyvärr inte kopieta sidorna just nu, men det fins 2 Jonas födda i Kila i Värmland 1767 GID:499.45.63100 f 20/4 döpt 23/4 och GID 499.45.63300 f 7/9 döpt 8/9 1776. Hoppas det kan vara till hjälp. Hittar en (två) Jonas på sid 121 i hfl Kila A2. GID499.56.21300 vet inte vilken som är vilken.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tyvärr inte då jag inte har tillgång till några kyrkböcker.

svenne
0

Den starkaste kandidaten har vi nog här:

Post 97898

1)Jonas
Född 7/9 1767 i Rud, Kila (Värmland)

Far
Larsson, Lars

Mor
Andersdotter, Annika
--------------
Källa: C:6

En Jan föds 21/1 1767:

Post 97872

2) Jan
Född 21/1 1767 i Takene Ö, Kila (Värmland)

Far
Mickelsson, Per

Mor
Jonsdotter, Maria
--------------

Ytterligare en Jan, f. 20/4 1767

Post 97879

3)Jan
Född 20/4 1767 i Boda, Kila (Värmland)

Far
Jonsson, Per
Bonde

Mor
Persdotter, Kerstin
--------------

En Johan föds 23/4 1767:

Post 97881

4) Johan
Född 23/4 1767 i Takene Ö, Kila (Värmland)

Far
Persson, Jan
Bonde

Mor
Jansdotter, Maria
--------------

(Källa: Värmlands kyrkoboksregister)

Cheyenne, har Du något mer att gå på? Någon hållpunkt där man kan följa honom bakåt? Dödsdatum och dödsort?

Gissar att det är nummer ett, men det kan även vara någon av de andra.

Cheyenne
0

Tack svenne! Jag blir så stressad av att inte ha tillgång till kyrkböckerna att jag missar viktig information.

Jonas Kihlström ska ha avlidit den 19/10 1820 i Övergran fs, Uppsala län. Det skulle ju vara intressant att se om hans ålder anges där. Eftersom han var resande (glasförare och valackare) så rörde han en del på sig men några fler hållpunkter:

Gifte sig den 29/12 1788 i Ekeby, Uppsala län med Maria Christina Stark. Första kända barnet föds dock inte förrens 10 år senare, vilket var sonen Johan, född den 4/10 1798 i Valbo fs, Gävleborg.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad

Cheyenne
0

53 år, 0 mån och 1 dag. Ja, då ska han ju vara född den 18/10 1767 och då stämmer det inte med några av ovanstående kandidater tyvärr. Åh, vad de är knepiga mina resande anor.

chrissan
0

Kolla i hfl om han fått sin födelsedag ändrad på vägen (om den står där alls!)

Cheyenne
0

Det är nog tyvärr krångligare än så. Vad det verkar var Jonas Kihlströms föräldrar inte resande. Följande inlägg fann jag på AF:

"Min egen mormor tillhörde en känd resandesläkt från Dalarna med efternamnet Kihlström. Den person, som enligt den kände etnologen Heymowsky kan ha grundat denna resandesläkt, hette Jonas Kihlström och var född i Kila sn i Värmland i mitten på 1700-talet."

Vidare kan man läsa att samma Heymowsky ska ha konstaterat att denne Jonas Kihlström var gift med en kvinna Stark och det stämmer ju.

chrissan
0

De blev alltså resande? Fanns det en "nyrekrytering"? Ungefär som på Irland, där potatissvälten på 1840-talet gjorde att många tog till resandelivet - och är där än.

Cheyenne
1

Nej, Jonas Kihlström verkar ha blivit resande. Hans hustru Maja Stina Stark var av resande om jag förstår det hela rätt men hon hade också vad det verkar, soldatanor. Jag försöker än så länge bara utgå från de uppgifter jag fått från AndersB och ta ett led i taget.

svenne
0

I Övergrans HL 1820 står han som född 1767 i "Kihla" dock inte angivet något landskap. Kan det vara Kila i Södermanland?

Denna kommentar har tagits bort.
Cheyenne
0

#11 Tänker du inte på Kila i Västmanland?

Gnidde
0

Dödboken 17/10 1820 Övergran Även begavningsdagen införd död i lungsot?? Tycker det står att han är 57 år i så fall skulle han vara född 1763??

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Den ena Jonas i Kila 1767 f 7/9 döpt 8/9

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Den andre Jonas 1767 f 20/4 döpt 23/4

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Här fins två Jonas med i Boda. Hittar ingen i Ruda

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Det fins minst en Jonas född 5/4 döpt 7/4 1763 i Khila Värmland

Hälsningar Gnidde.

svenne
0

#20 Vi kan väl hålla oss till Jon(as) Kihlström i den här strängen, detektivarbete runt hans ursprung ser ut att räcka till mer än nog så länge.

Föreslår att Du startar en egen sträng om mörderskan Sigrid Carlsdotter Malm, det kan bli en aning rörigt och förrvirrade här annars.

#13 Det finns ett Kila även i Västmanland, helt riktigt. Då har vi Värmland, Västmanland eller Södermanland att välja på.

Om vi utgår ifrån att det är Kila i Värmland (enligt de uppgifter Du har fått tidigare) så kan det i princip vara vem som helst av de fyra pojkarna jag uppger i #3.
Eftersom han tydligen inte var född resande utan blev det senare och tog sig namnet Kihlström blir det förstås mer komplicerat att ta reda på vem av dem det gäller . Flyttningsböcker och uppgifter om vart han flyttade m.m. är ju ganska sporadiska i slutet av 1700-talet, det kan bli lite knepigt och framför allt tidsöande.

Jag grunnar och grunnar….återkommer när jag har något mer.

[ulle2]
0

#4 Vid vigseln i Ekeby står det bondsonen Jan Kihlström med jungfru Maria Stina Stark.

Paret som vigdes före dem var saltpettersjudardrängen Jan Ramström och jungfru Anna Maja Stark. Systrar?

I husförhöret i Övergran 1818-1830 sidan 23 står att dom kom från Ryd 1819. Dom har barnen:

Johan f 1798 4/10 i Valbo, fadern är Stenhandlande från Öregrund

Anders f 1800 29/12 i Myssje, Mo, fadern är handelsman från Öregrund

Lena Sophia f 1804 i Arbrå - har jag inte hittat

Ulrica f  1808 17/2 i Bollnäs, fadern är handelsman från Öregrund

Maja Lotta f 1813 i Ryd - vilket Ryd?

Israel f 1815 i Ryd

Ingenstans har jag sett vilken dag Jonas Kihlström var född.

Cheyenne
0

Tack svenne för allt engagemang. Jag uppskattar det verkligen.

Tack Ulle2. Jonas barn har jag koll på. Ryd, ska vara Västra Ryd.

Jonas K och Maja Stina hade även en son Gerhard, född 1806 i Nora, avliden därstädes 3 månader gammal.

svenne
0

#24. Ja, i vigselboken heter han som tidigare nämnts, Jan. Det är det här som är så knivigt,
Jan -Jonas -Jon -Johan -Johannes.

Om han var ifrån Kila i Värmland och verkligen var född 1767 kan det som sagt vara vem som helst av de fyra kandidaterna som jag och Gnidde har hittat.Obestämd

AndersB
0

Ni är nog inte de första att köra fast på denne Jonas Kihlström.

#2 Varför skaffar du inte kyrkböcker? En inbiten släktforskare som du! :)

svenne
0

Jonas Larsson f. 7/9 1767 i Kila (Värmland) kan vi utesluta.
Efter vandring på lite krokiga stigar i Kila har jag nu koll på honom som gift i Rud, Kila några år in på 1800-talet. Födelsedatumet 7/9 1767 stämmer så han är det inte!

Kikar vidare…

svenne
0

Jan, f. 21/1 1767 i Ö. Takene anges som död i HL 1769-1776.

Jan, f. 23/4 i Ö. Takene. Familjen flyttar ca 1770 utan angivelse vart.

svenne
0

Och slutligen,
Jan, f. 23/4 1767 i Boda bor kvar där några år in på 1800-talet.

Det var de fyra…..Skrikandes

Cheyenne
0

#27 Därför att jag med undantag för korta perioder har haft abonnemang sedan 2002 och jag tänkte se om jag kunde dra ner lite på forskningen ett tag då jag egentligen har rätt fullt med annat i mitt liv just nu. Som synes lyckas jag inget vidare. Flört

svenne, supertack. Det ska vi inte vara ledsna över. Det är ju tvärtom, helt suveränt, att du tagit dig tid att följa dessa gossar födda 1767 i Kila och därmed har kunnat utesluta de alla fyra som min Jonas Kihlström.

svenne
0

31. Det återstår ju en av de fyra i Värmlands-Kila, han vars familj flyttade utan angiven ort, ska se om jag kan ta honom via fadern eller moderns bouppteckningar.

Har hittat en i Kila, Södermanland som kan vara värt att följa upp men det får bero någon dag, jag har lite annat jag måste göra idag och i morgon.

Cheyenne
0

Denna fråga har aktualiserats igen pga ett inlägg på AF med en länk till en släktutredning avseende Kihlström och där min anfader, ovanstående Jonas Kihlström, finns med.

Enligt tidigare uppgifter ska Jonas Kihlström ha fötts i Kila fs i Värmland år 1767. Där finns ingen klockren träff. När han avlider i Övergrans församling (C) uppges hans ålder till 53 år, dvs född ca 1767. Se bifogat klipp.

I inlägg #14 påpekar Gnidde att han tycker det står att Jonas Kihlström var 57 år vid sitt frånfälle och i så fall skulle han vara född 1763.

Enligt denna hemsida med nämnda släktutredning ska Jonas Kihlström ha fötts i Sala, Kila fs, Västmanlands län år 1763!! Man poängterar att det är ett uppskattat födelseår (förmodligen baserat på dödsåldern) så jag gissar att man inte heller funnit honom i Kila (U) och precis som ovan, inte heller i Kila (S)

Ändå har man angett en far till honom (modern okänd):

Far

KIHLSTRöM Anders,   f. 1736, Västergötland Hitta alla personer med händelser på denna plats

Mor

OKäNT Okänt

53 eller 57 år??

swemah
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och enligt hemsidan ovan är den stackarn begravd två dagar innan han dog (inte undra på att han dog) Skrattande

Cheyenne
0

Skrattande

Kikar lite på AF om det finns någon uppgift om denna Saltpetersjudare och Bonde Anders Kihlström….!

swemah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I hfl för Övergran spå står det 1767 som födelseår, orten Kihla och sedan står det Värmland med det är ju struket.

Källa: Övergran AI:7a (1818-1830) Bild 32 / sid 23 (AID: v127734.b32.s23, NAD: SE/ULA/11834)

Jag tolkar dödboken som att det är en sjua ändrad till trea.

Ser nu att detta är en upprepning, ska nog lusläsa hela tråden

Benny Roos
0

#36: Hej
Jag är släkt med Jonas Kihlström 1767-1820 i rakt nedgående led från hans son Niklas Krans-Kihlström 1793-1838.

Benny Roos
2

#0:
Hej.
Jag är i rakt nedgående led släkt med Jonas Kihlström 1767-1820-10-19 genom hans son Niklas Krans-Kihlström.
Jonas fru (tror jag) hette Maria Kristina Stark.
Hon är i alla fall mor till Niklas Krans-Kihlström som är min anfader där namnet Krans (nu Krantz) kommer från.

• Redigerat 2024-03-03 21:12 av Benny Roos