Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3025 ggr
elefantetortuga
0

Min farmors släkt...

Nu har jag verkligen fått upp ögonen för att orka ta tag i släkten…

Jag har försökt för x-antal år sedan att ta reda på min farmors släkt bakåt i tiden, tyvärr försökte jag börja efter hennes tid var förbi här på jorden, men kom inte så långt.

Hon hette Svea Viola Paulina Karlsson född Ekelund. Föddes i Eskekärr 1916 den 8 mars och dog 30 dec 1999. Hennes föräldrar hette Charlotta Paulina f Johansson och Josef Ekelund… de har jag inte mycket info om. Kan ni hjälpa mig att komma igång kanske… Jag är intresserad av det mesta… vet att pappan var soldat så tog nog Ekelund senare då han måste hetat något "vanligt son-namn" innan så som Johansson.

/Malin

KingZap
0

Hej,

Kunde tyvärr inte kolla i födelseboken men ev. skulle det kunna vara dessa sm jag hittade i Sveriges Dödbok 1901-2009. Dock stämmer inte efternmnet på Paulina Charlotta utan det var i så fall Josef som hette Johansson.

Någon annan kanske kan hjälpa dig mer.

18570913
Ekelund Johansson, Josef
Utby Kronogård Älvängen
Död 14/12 1939.
Kyrkobokförd i Starrkärr (Älvsborgs län, Västergötland).
Född 13/9 1857 (ingen uppgift om födelseort)
Gift man.

18730731-570
Ekelund f. Kristiansdotter, Paulina Charlotta
Utby Kronogård 4:5
Död 22/4 1957.
Kyrkobokförd i Starrkärrs kbfd, Starrkärrs kn (Älvsborgs län, Västergötland).
Född 31/7 1873 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Änka (14/12 1939).

svenne
0

Starrkärr födelsebok C:10, sid 27:

8 mars 1916, Svea Viola Paulina 

Föräldrar:
Ekelund, Josef Johansson, f.d. banvakt, Utby kronogård, f. 57 13/9
hans hustru Kristiansdotter, Paulina Charlotta, f. 73, 31/7
Hänvisning till sid. 357 i församlingsboken:

Starrkärr AIIa:3, sid 357, Utby kronogård, Elfängen:

Ekelund Josef Johansson, förp. eg, f.d. banvakt f. 13/9 1857 i Romelanda.
h. Kristiansdotter Paulina Charlotta f. 31/7 1873 i Stenkyrka.
Vigda 29/9 1906.

Barn:

Jenny Astrid Olena f. 25/1 1907 i Starrkärr
Ellen Linnéa Josefina f. 5/5 1908   "
Karl Oskar Jonatan f. 15/5 1910 i Romelanda
Bror Folke Valdemar f. 17/9 1911 i Starrkärr
Knut Celim Birger f. 27/6 1913 i Annedal (Göteborg)
Svea Viola Paulina f. 8/3 1916 i Starrkärr
Signe Märta Valborg f. 13/4 1917 i Starrkärr.

Nu kan du följa dem bakåt eller framåt utifrån de här uppgifterna.

elefantetortuga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta stämmer.. hon skall bara haft lite fler syskon min farmor. Dessa uppgifter har jag nästan alla.

Det jag är intresserad av är föräldrar till Josef och Charlotta?

/Malin

Cheyenne
0

Malin! Du skriver inte i din initiala frågeställning att du har en massa uppgifter redan. Faktum är att du hade fel uppgifter om Paulina Charlotta eftersom hon inte var född Johansson utan Kristiansdotter. Och det är där man måste börja vilket både KingZap och svenne visar med sina inlägg. När man släktforskar bör/ska man bekräfta varje led genom att kontrollera och jämföra olika källor mot varandra.

Både KingZap och svenne har i sina inlägg visat att Paulina Charlotta föddes den 31/7 1873 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Rimligtvist bör hon ha haft en far som hette Kristian. Då är det födelselängden för nämnda församling som ska konsulteras.

svenne visar i sitt inlägg (#2) hur familjebilden såg ut i församlingsboken för Starrkärr (AIIa:3, sid 357, Utby kronogård, Elfängen). Den församlingsboken omfattar perioden 1908 - 1924. Men som synes hade Svea Viola Paulina syskon som föddes i Annedal fs och Romelanda fs. I dessa församlingar kan det därmed ha fötts ytterliga syskon men som eventuellt avled i späd ålder (detta sagt med tanke på att du poängterar att hon ska ha haft fler syskon).

Cheyenne
0

För övrigt finns det trevligare sätt att visa sin tacksamhet när människor bistår med uppgifter och hjälp. Mycket trevligare sätt än att skriva "Dessa uppgifter har jag nästan alla". Ett vanligt 'tack' kanske…?!

svenne
1

Malin!
Det jag presenterade var hur familjesituationen såg ut år 1916 när Svea Viola Paulina föddes i Starrkärr. Det kan precis som ovan nämnts, funnits fler barn, födda i en annan församling som Romelanda eller Annedal där de troligen bodde vid dessa barns födelse. Efter församlingsboken som slutar 1924 föddes troligen inga fler barn med tanke på moderns ålder.

Då gäller för dej att kolla i födelseböckerna för Annedal och Romelanda och därifrån gå vidare in i församlingsböckerna för att se hur familjen såg ut just då.

Föräldrarna till Josef och Maria hittar du i födelseböckerna för Romelanda år 1857 respektive Stenkyrka 1873.

Du har ju här ett bra utgångsläge för att fortsätta leta på egen hand.

elefantetortuga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu förstår jag alla som hjälpt mig att leta…

tex #2 så har jag fått uppgifter men vet att hon bör ha fler syskon då jag träffat fler än dem som står där (de är nog äldre och kanske helt enkelt flyttat 1916/1924 när detta utdrag gjordes). Jag förstod inte att det var ett specifikt år som du tagit ett utdrag ifrån…

#6… jag har försökt att leta vidare själv på dessa personer för 4-5 år sedan när jag gick på en släktforsknings kurs men det tog stopp efter Josef och Paulina, kunde nog få fram Josefs pappas namn.. men osäkert då han inte hade Ekelund som namn då? Tog en kurs bara för att få hjälp att hitta namnen och få veta mer om dem men när inte ens kursledarna kunde hjälpa mig så kändes det hopplöst. Därför tänkte jag lägga ut frågan här, därav också gjort.

Men tack! Jag skall kolla in på detta också, men nu har jag namnen rätt iaf… hade nog blandat ihop dem innan för Kristinasson/dotter och Johansson finns med men min farmor pratade inte så mycket om hennes familj… så trodde hon inte visste så mycket! Och nu är det försent att fråga henne..