Vem var Kitty?
Har ni läst (om) Henrik Mankells nya bok (Minnet av en smutsig ängel), som handlar om den svenska kvinnan som dyker upp som bordellmamman i Östafrika i början av 1900-talet? Bakgrunden är ett fynd i ett arkiv i Maputo, där denna svenska nämns - vem hon var eller kom ifrån, eller vart hon tog vägen, vet ingen. Vilken utmaning för alla släktforskare!

har inte läst boken men kollade nu en recension och jag blir inte riktigt klok på vad som är fiction och vad som faktiskt är känt om denna person…? Länk
Citat: "Hanna Renström var äldst av fyra barn till en fattig änka i Härjedalen. När hon var sjutton år körde modern ut henne för att båda parter skulle klara sig bättre ekonomiskt. Hanna fick följa med en välbeställd affärsman till Sundsvall, där hennes släktingar förhoppningsvis kunde ta emot henne. Hon fick emellertid aldrig någon kontakt med sin släkt, men affärsmannen tog henne i tjänst i sitt hushåll. Den rike mannen, som även var delägare i ett rederi, skickade sedan Hanna med en båt till Australien. Hon skulle jobba som kocka ombord och följa med tillbaka till Sundsvall, när det svenska timret var lossat i Australien."
Precis ALLT i boken är fiction utom att denna - i verkligheten kallad - Kitty Lindström nämns i en handling i ett arkiv i Maputo, om det är i en skattelängd, tror jag. Så bevisligen har en svensk kvinna funnits där, och betalat skatt, en tid. Runt 1904.

Aha, så hon hette alltså Lindström? Men att hon var kokerska på en båt som skulle gå till Australien är alltså fiction?
Allt! Enda spåret är det där arkivfyndet. Men 1904, hade man inte utresepass då för att lämna landet? Har man JÄTTETUR kan hon ju figurera under ungefär riktigt namn.
Visst är det lite så det kliar i fingrarna att börja leta!

#7 Jag är igång redan 

Att hon i den första folkräkningen omnämns som barflicka kan eventuellt ge en signal om att hon var ganska ung.

Nu börjar väl jag låta som Leif GW Persson men jag får en känsla av att hon växte upp i Stockholm. Barnhusbarn? Var modern t om prostituerad? Känns inte som om miljön skulle vara - för henne - helt främmande. I bostadsrullan över prostituerade i Stockholm 1885-1888 finns ett antal kvinnor med namnet Lindström (vanligt namn iofs).