Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3595 ggr
ellim
0

Förfäder saknas

Soldaten Samuel Nord född enl hfl i Helsingborg 17970105 saknas i födelseböcker vilket gör att jag inte kommer vidare bakåt. Är det någon som vet. Samuel bodde på rotetorp i Strövelstorp och dör 18790530.

Likaså hans hustru Ingrid Carlsdotter enl hfl född i Ausås saknas i födelsebok. Född 17981005 och död i Strövelstorp 18571230.

Har kollat i årtalen närmast och i hustruns fall försökt att hitta en pappa Carl men det finns heller ingen i församlingen.

Hur kommer jag vidare???

AndersE
0

Vill bara tipsa om en systersajt som behandlar bl.a. Strövelstorp och Ausås…

http://engelholmiana.ifokus.se/

AndersE
0

#0 De finns i Disbyt men den forskaren har inte heller föräldrar.

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lurigt det där.
Kanske hette soldaten Nord något annat innan han blev soldat. Har du undersökt det? Fanns det någon familj med namnet Nord vid tiden för hans födelse? Ibland hittar man barn i husförhörslängder i stället.

AndersE
0

Jo, Nord är nog ett soldatnamn…

EvaMorfi
0

Nord, Samuel Född: 1797 Regemente: Norra Skånes regemente Kompani: LUGGUDE Socken: Strövelstorp Rote: Strövelstorp 3

Aktnummer: NS-07-0030-1823

Han finns i soldatregistret. Vad som finns i hans akt vet jag inte. Man måste betala 20 kr till Tommy Lilja som sköter Skånes Knektregister för få att veta innehållet i akten.http://soldat.dis.se/soldater.php

Jag gjorde det en gång och fick min anfaders (han kom från Tyskland) krigiska bedrifter. Sen kunde jag fylla på med civila uppgifter som jag funnit i såväl Tyskland som Sverige.

Jag minns inte namnet på personen som startade knektregistret men det var en man som var intresserad av krighistoria och som plockade fram uppgifter ur mönstringsrullor osv. om soldaterna i Skåne. Sen var det ett projekt i någon studiecirkel för släktforskning att finna fler uppgifter i kyrkböckerna.

Några år senare kontaktade en person mig (jag hade uppgett min adress i registret). Det visade sig att han och jag var femmänningar.

Ello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt rullorna är Samuel Nord är född i Halland!
Bilid på Svar: A0028641_00356

ellim
0

I Disbyt är det mina uppgifter. Samuel hette Petersson innan han tog namnet Nord. Det vet jag från hfl. Hur jag än letar så saknas paret i respektive födelsebok. Har också kollat i hfl personregister för Helsingborg vid olika tidpunkter. Ingen Samuel där heller och inte någon Ingrid Carlsdotter.

ellim
0

Det där med Halland verkar intressant. Det finns dock en del socknar i det landskapet så jag får kanske försöka att titta. Undras bara om det är Petersson eller Nord jag skall söka på?

EvaMorfi
0

Jag föreslår att du söker först i församlingar utmed Skånegränsen.

Det finns åtminstone 3 församlingar på gränsen varav 2 ligger i Skåne och tillhör Lunds stift, den 3:e ligger i Halland och tillhör Göteborgs stift. Det var samma präst i alla tre församlingarna. Det var något med att prästens häst hade betesmark i Halland och därför ingick den församlingen också i prästens tjänst. Det är tidvis ganska rörigt i födelseböckerna i de här församlingarna. Minns nu inte församlingarnas namn men har för mig att Örkelljunga var en av dem.

Du ska säkerligen leta på Petersson. Nord är ju hans soldatnamn. Hans far bör ha hetat Peter.

svenake
0

Kan inte hitta honom i Våxtorp.  Finns det någon boupptäckning som kan ge ledtrådar?

svenake
0

Vad betyder

Bilid på Svar: A0028641_00356

Vilken socken

vilken sida

Vilket år

Ello
0

11#

Bilden är från 1818-1823 Generalmönsterrulla.
Norra Skånska Infanteriregementet, Luggude Kompani, Ströveltorps rote.
Sida 356 i längden.

Det ska vara Bildid (ej bilid som jag skrev) Skämsalltså Svars idnummer på varje inscannad bild,

svenake
0

Aha   alltså Svar.  Tack

EvaMorfi
0

Svenake nämner bouppteckning. Nu vet jag inte om bouppteckningar från Luggude är scannade på Arkivdigital eller SVAR.

Skriv till Landsarkivet i Lund och fråga om bouppteckningarna är registrerade i deras bouppteckningsdatabas. Jag minns inte vilka härader som ingår i bouppteckningsdatabasen.

Jag vet att Frosta och Färs bouppteckningar inte är registrerade. Det var ett jäkla jobb för mig att finna en bouppteckning där. De var inbunda i en konstig ordning, läs: oordning. Man måste nog leta själv annars kostar det säkert en del om personalen ska leta.

svenake
0

I AD  är det

Norra skånska infanteriregementet 648 (1818-1823) Bild 364 (AID: v65345.b364, NAD: SE/KrA/0023)