Vackra skedar
Fram med "silverbibeln" och förstoringsglaset…
Längst till höger står "Z3" som betyder att de är tillverkade 1830.
Till vänster därom finns en liten krumelur/djur som jag hittar på sidan för Ystad.
ICH slutligen var en Silversmedsmästare i Ystad. Han hette Johan Christian Hintze och var verksam mellan 1808-1842 vilket stämmer bra för mina skedar.
Men vem har en gång köpt/fått skedarna?
På baksidan av skedarna finns ett monogram - P.C.S…?
Fram med släktforskningen! Min styvmormors mormors far hette Petter Christian Schultz och var född 1814!
Det är med all sannolikhet hans skedar. Han fick dem i så fall när han var 16 år. Konfirmationspresent? Eller i samband med att han gjort ett lärlingsprov? Han blev så småningom skomakarmästare i Helsingborg.
Det enda som stör mig lite är "Ystad"…
Varför handla skedar långt borta i Ystad om man bor i Helsingborg? Kanske får jag släktforska mer… Hittar jag en släkting som bodde i Ystad vid denna tid?
Intressant berättelse.
Är det så konstigt om de har åkt till Ystad och köpt skedarna? Ofta är det roligare att köpa saker på resor än i sina vanliga affärer. Kan det inte ha varit så då också?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag tänker på att det år 1830 inte fanns en enda järnvägslinje i Skåne. Från Helsingborg till Skåne är det väl ca 10 mil. Den sträckan med häst och vagn på knaggliga vägar var nog en mindre strapats. Det fanns ju silversmeder i Helsingborg och andra närliggande städer.
Jag tror det finns en förklaring, men lutar nog åt en släkting i Ystadtrakten…?

Ser eleganta och otroligt morderna ut..

hmm moderna ska det stå..
Ja, visst är de fina! Jag är väldigt glad för dem.
Någon släkting i Ystad har jag inte hittat ännu…