Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersilverguld
Läst 3871 ggr
AndersE
1

Vackra skedar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag (som vanligt) rotade omkring i mina föräldras hem fann jag ett par silverskedar som jag tycker är mycket vackra. Enkla, men i mitt tycke utsökt formade.

Jag frågade var de kom ifrån och mamma trodde att de eventuellt var från hennes föräldrahem…

AndersE
0

Fram med "silverbibeln" och förstoringsglaset…

Längst till höger står "Z3" som betyder att de är tillverkade 1830.

Till vänster därom finns en liten krumelur/djur som jag hittar på sidan för Ystad.

ICH slutligen var en Silversmedsmästare i Ystad. Han hette Johan Christian Hintze och var verksam mellan 1808-1842 vilket stämmer bra för mina skedar.

Men vem har en gång köpt/fått skedarna?

AndersE
0

På baksidan av skedarna finns ett monogram - P.C.S…?

Fram med släktforskningen! Min styvmormors mormors far hette Petter Christian Schultz och var född 1814!

Det är med all sannolikhet hans skedar. Han fick dem i så fall när han var 16 år. Konfirmationspresent? Eller i samband med att han gjort ett lärlingsprov? Han blev så småningom skomakarmästare i Helsingborg.

Det enda som stör mig lite är "Ystad"…

Varför handla skedar långt borta i Ystad om man bor i Helsingborg? Kanske får jag släktforska mer… Hittar jag en släkting som bodde i Ystad vid denna tid?

Niklas
0

Intressant berättelse.

Är det så konstigt om de har åkt till Ystad och köpt skedarna? Ofta är det roligare att köpa saker på resor än i sina vanliga affärer. Kan det inte ha varit så då också?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

Jag tänker på att det år 1830 inte fanns en enda järnvägslinje i Skåne. Från Helsingborg till Skåne är det väl ca 10 mil. Den sträckan med häst och vagn på knaggliga vägar var nog en mindre strapats. Det fanns ju silversmeder i Helsingborg och andra närliggande städer.

Jag tror det finns en förklaring, men lutar nog åt en släkting i Ystadtrakten…?

Linda
0

Ser eleganta och otroligt morderna ut..

Linda
0

hmm moderna ska det stå..

AndersE
0

Ja, visst är de fina! Jag är väldigt glad för dem.

AndersE
0

Någon släkting i Ystad har jag inte hittat ännu…