von Stahlen
#0 Det var ju en tjusig levnadsteckning av ett spännande liv!
Javisst var det! Jag undrar av vilken anledning denna minnestavla finns i Tanum?

Man kan låna detta gravtal på KB:
Tal, då framledne general-majorens … Otto Herman von Stahlens andelösa lekamen, med mycken sorge- prydnad och heder, jordfästes i Fosz kyrka, den 20 april 1762. Hållit wid grifte-brädden af Carl Rahmn … Götheborg 1762, trykt hos Johan Georg Lange, jun.
Rahmn, Carl, 1714-89 (författare)
Göteborg, 1762
Svenska 22 s.
- Bok
Mjölkeröd vet jag var det är. Ett mycket vackert hus.

Cavinka:
Jag passerar ju Tanum lite då och då, och på Annandag Påsk fick jag i alla fall möjlighet att stanna till vid kyrkan så jag gick runt och tog lite kort, och minsann så tog jag inte samma bild som dig.
Jag blev väldigt fundersam över att den satt på väggen utanför kyrkan.
Jag tror också att det på Naverstads Gamla Kyrka är något på väggen också, jag har bestämt för mig att jag har sett det där, eller kan det vara en annan kyrka "där uppe" tro.
Skall leta lite bland mina bilder…

Enligt Disbyt (jag har ingen Elgen) så var alla hans barn födda i Tanum, så de bodde tydligen länge på Mjölkeröd. Änkan finns kvar på 1760-talet i gfl
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Otto Herman von Stahlen var generalmajor och var född 1684 1/8 och dog 1762 24/3. Hans maka var friherrinnan Maria Elisabeth Köhler. Ett sk. epitaf till hans ära finns i ytterväggen på Tanums kyrka och han är begravd i Foss kyrka.
Otto Hermans och Maria Elisabeths son Carl Gustaf von Stahlen, f 1732 på Kleva i Tanum, d 1764, hade i sin tur en son vid namn Otto Herman (von Stahlen, f 1763) och som blev "skjuten ogift 1790 i träffningen vid Korhonen i anjala sn, Finland".
Otto Hermans och Maria Elisabeths dotter, Anna Lovisa von Stahlen (f 1721 24/12 , d 1800 1/11) föddes på Kleva i Tanum. Hon gifte sig med Johan Petri Mjöberg, kyrkoherde i Qville, Bohuslän.
Denna Johan Petri Mjöberg är bror till min anfader Erland Mjöberg, gymnasieinspektor i Kinna och stadskassör i Borås.
Se gärna vårt släktträd där von stahlen finns med här: http://www.myheritage.com/person-1000092_164405231_164405231/johan-petri-mjoberg?lang=SV
Johan Petri och Anna Lovisa hade en son, Otto Herman Mjöberg (f1760 17/5, d 1818 11/12) som var major vid Göta artilleri. han gifte sig med Antionetta Eleonora Beata Cedercrona (dotter till Johan Anton Cedercrona och Ulrika Eleonora von Sticht). Det finns ett Curriculum vitae för denne Otto Herman (enl. Krigsarkivet)