Bergsten i Östad
Hej! Hjälper en kompis att forska på sin släkt och har nu kört fast på
Johan (eller Johannes) Bergsten som skall vara född i Östad den 12/4 1796. Dock finner vi inget i de olika böckerna där, lite svårt att läsa stilen också.
Vi har sonen Johannes som är född 1817-08-10 i Alingsås. C:5 s 37. Pappan är dräng på Weckaryd(Väckaryd Alingsås A:I 5 s 279 men hittar inget på mamman, men de flyttar tillsammans vidare vad vi kan få fram.
Är intresserad av att få tag på Johan's föräldrar då vi söker på Bergsten's namnet bakåt i tiden. Även om det blev fler barn i familjen.
Tack på förhand!

Hmm, det där var mer än lovligt rörigt….
Johan(nes) f. 1796 flyttar i alla fall från Alingsås lfs 1817 till Skara landsförsamling. Finns i Skara lfs inflyttningslängd B:2 sid 11, nr 108 tillsammans med hustrun Cajsa Johansdotter som uppges vara född i Skara 19/2 1792. I inflyttningslängden finns inte sonen Johannes f. 1817 med men däremot i husförhörslängden AI:5 sid. 175 (plats: Jungfrumaden).

I Alingsås AI:5 sid. 279 står att han flyttade dit från Östad 1813, tyvärr finns inga utflyttningslängder för Östad för det året så det enda är väl att gå igenom hfl för Östad där året 1813 inkluderas och se om han finns med där och gå bakåt för att finna hans rätta födelsedatum och födelseort.
Namnet "Bergsten" tog han sig nog själv, jag skulle gissa att hans far inte hette Bergsten utan Johan…någonting, i födelsenotisen i Alingsås C:5 sid. 37 kallas han Johannes Johansson Bergström…
Någon Johannes finns dock inte antecknad som född i Östad 12/4 1796.
Inte heller ser jag någon annan Johan eller Johannes som stämmer in på patronymikonet det året.
Detta var marigt, men lycka till!

Tack! Ja det var en hel del att leta på och det är inte lätt för henne som är helt grön på det här. Såg också att det stod Johansson så jag antar att det är där som Bergstens namnet kommer in i släkten.
Tack för hjälpen!