Bröllopsfoton
Jag tycker väldigt mycket om att titta på gamla bröllopsfoton. Ffa för att se hur bröllopsmodet förändrats genom seklerna. Mitt bidrag till denna tråden får bli min mormor och morfars bröllopsfoto. Visserligen inte så gammalt men väldigt tidsenligt. Mormor och morfar gifte sig den 20 juli 1940 i Stenkyrka prästgård på Gotland. Mormor skulle fylla 20 år drygt tre veckor senare och morfar var nästan 25 år gammal.
Någon annan som vill dela med sig av gamla bröllopsfoton?

Förlåt, det där fotot var bra mycket tyngre och tungladdat än jag trodde. 

annsofi, vad kul att du vill bidra *glad*
Men jag undrar lite om det inte är deras trolovningsfoto? Förr gick man till fotografen när man trolovade sig. Bifogar en jämförelse med min morfars föräldrars trolovningsfoto daterat 1912. Vid den här tiden var det vanligt att just kvinnan stod upp och mannen satt ner på förlovningsfotot. Varför vet jag inte. Se bifogat foto.
Det är min mamma som påstår att det är deras bröllopsfoto men du kan mycket väl ha rätt. Med tanke på att mormor stod upp och morfar satt ner, så verkar det vara ett trolovningsfoto. Tack för lektionen :-)

#4 Men man ska aldrig säga aldrig. Jag kan ha helt fel!
Jag vet att ambi här på forumet är duktig när det gäller fotografier. Hon kanske kan bringa lite klarhet!?
#5 Nej, jag vet inte hur det var med detta, men visst verkar kvinnan ha enbart en ring på fingret eller är det två på foto #2?
#7 Usch det lät ju otäckt! Nog ser det ut som om de faktiskt också fotograferas ute, så kanske den vildsinta kvinnan gömmer sig i buskaget?!
#7 Vilken historia! Den vill vi höra mer om…

Ja EivorA! Berätta!

#11 Åh pertho, jag tycker mycket om de fotona då kvinnan fortfarande bar en svart klänning. Man skaffade sig helt enkelt inte en speciell klänning för bröllopet utan tog den finaste klänningen man hade som ju oftast var svart.
Vit bröllopsklänning var nog länge förbehållet de högre samhällsklasserna och de stadsbor som ville härma efter dem. På landet tog man efter litet försiktigt med, som här, en vit slöja.
Herman var från Nykyrka och Mina från Tuna, båda utanför Nyköping. Mina, som redan var 37 år när hon gifte sig, var utbildad mejerska och en mycket självmedveten yrkeskvinna.

Ingegerd, vilka vackra band Anna Eugenia hade runt sin bröllopsbukett. Och slöjan var gudomlig. Jag undrar vad som har hänt med alla dessa slöjor. Klänningen fortsatte man ju att använda vid andra högtider och slet därmed på den. Men slöjan….!??

Bröllopsmodet är intressant, inte enkom för att det speglar olika modetrender utan för att det - som i vårat fall som släktforskare och intressenter av personhistoria - ger en bra bild av olika sammhällskikt.
Sen ger det en kulturell lektion också. I vissa landskap hängde folkdräkten/sockendräkten med länge som bröllopsklänning. Tex i Dalarna fortsatte kvinnorna att gifta sig i sin Rättvikdräkt eller Orsadräkt (som ett par exempel) när man i andra landskap använde den svarta klänningen.
Det finns i alla fall en snart uråldrig tradition beträffande användning av brudklänningens slöja. Våra barn och våra barnbarn är alla döpta i en dopklänning där min hustrus slöja har använts. Jag vet inte om vi har hittat på det själva eller om det finns en bakgrund någonstans.

#19 Det var intressant. Jag har aldrig hört talas om det men det är ju en otroligt fin tradition.
Jag tycker det är så märkligt att jag inte har något bröllopskort från min morföräldrars giftermål. Min mamma var deras enda barn och jag har tagit hand om deras album, så det är inget kort, som kommit bort. De gifte sig 1922.
Det förekommer inga brudkort alls i de albumen. Var det inte tradition där i den socknen (Anundsjö, Ångermanland) att fotografera sig vid bröllop?
Jag vet faktiskt inte om min mamma och pappa gifte sig borgligt eller inte, men någon brudklänning hade hon inte. Jag tror att de fick ganska bråttom att gifta sig.
Det enda bröllopskort jag har är av mina farföräldrar.

# 3-4
Det kan vara ett trolovningsfoto.
Den här bilden visar min farfars bror Oscar och hans fästmö Elvira på just ett trolovninsgfoto (1916) Han sitter ner och hon står upp.
Som kuriosa kan nämnas att Oscar träffade en annan en tid efteråt och slog upp förlovningen. Elvira blev därför så ledsen och arg så hon utvandrade till USA 1919 och återvände aldrig hem till Sverige mer.

#9 och #10
En släkting berättade detta för några år sedan.
Det blev ett nervöst bröllop där männen i granngårdarna höll vakt.
Mina morföräldrar flyttade till Göteborg och kvinnan fick väl söka nya jaktmarker.
Mer detaljer har jag inte tyvärr. Mormors släkt var högkyrklig och det pratades väl inte så mycket om detta.
Eivor

#21 Jag har inte många äldre bröllopskort. Inte farmor och farfar och inte deras föräldrar heller. Jag har sett ett på mormor och morfar, men inte deras föräldrar.
Jovisst är det det! Fotot är från tiden kring 1910. Det höghalsade modet började lättas på ca 1914. Mittbenan på herrn skvallrar också om tiden kring 1910.

#31. Nu på tisdag har vi varit gifta i 50 år.
1960-01-05-2010
Var skall man fira om inte i Guldsmedshyttan tillsammans med barn och barnbarn. Vi firar i dagarna tre.
#32 Gratulerar!
(Mina föräldrar firade sin 50-årsdag i somras..)

#32 Varmt, varmt och ett innerligt grattis till er båda!
Ett bröllopskort från 7/12 1923.
Min morfars bror och hans hustru:
Per Johan Pettersson f.11/10 1885 - d.24/9 1971. Födelseförsamling Skog. Uppvuxen i Ockelbo där hans far var fattiggårsföreståndare. Flyttade till Gävle och arbetade som spårvagnsförare.
Clary Almina f.25/9 1885 - d.28/12 1973. Födelseförsamling Ockelbo

Bumpar lite nu. :P
Här är ett set på mitt Flickr med gamla bröllopsfoton. Några är privata och andra är köpta på Tradera.
http://www.flickr.com/photos/netzanette/sets/72157622754547859/
Min gammelmorfar när han gifte sig med sin andra hustru, morfar är pojken till vänster.
http://www.flickr.com/photos/netzanette/4206947524/in/set-72157607875701259/
Min farmor och farfars bröllopsfoto:
http://www.flickr.com/photos/netzanette/3147042180/in/set-72157607844470305/
Samt (vet dessvärre inte vilket det andra paret är eller barnen):
http://www.flickr.com/photos/netzanette/2921355035/in/set-72157607844470305/
har inga bröllops kort från mina mor-far föräldrar.
men har dock ett som jag tänkt mej som trolovningsfoto eller bröllopf foto på min mormor och morfar
i vilket fall som helst är fotot tagit i arvika bröllopet var 19 maj 1902 i niv. kom första barnet där
alma johanna karlsson född 1883-03-21
hjalmar emanuel gyllström född 1875-12-08
denna bild är på min mamma-pappa
bröllopet var i ängelholms kyka 9 juni pingstafton 1946
ester gyllström född 1910-01-28
ernst nilsson född 1914-03-28 vigsel präst var kom. gunnar twete
efter bröllopet lade båda till ett h i sina namn
då blev det esther-ernsth nilsson
mammas brud klänning blev min exames klänning i klass 1
om ändrad av sömmerskan ester olsson i rebbelberga
mammas diadem örhänge och halsband fick min dotter på hennes
30 årsdag, för många år sedan.

Det var roligt att se, ett ganska typiskt bröllopsfoto från 1940-talet, och dom ser ganska lyckliga ut…

Tidiga brudkort är ofta tagna någon dag före eller efter bröllopet. Det var inte så vanligt att man skaffade en fotograf som kom till kyrkan. Vanligen togs fotot i atelje eller möjligen utomhus hos fotografen. En del kort togs till och med flera år efter själva bröllopet. Ofta ville de ha ett kort och ibland klädde man sig som man var vid vigselakten och ibland inte.
Borgerlig vigsel var förr mycket ovanlig och det finns angivet i kyrkböckerna. Endast de som tillhörde någon frikyrkoförsamling vigde sig borgerligt.
Jodå, Bjornen, jag gifte mej 1967 och då åkte vi till IWA-foto i Malmö direkt efter vigseln och blev fotade i ateljén. Men nuförtiden ser jag ofta brudpar med vidhängande fotograf ute i det fria. Visst blir fotona mycket trevligare, tycker jag!

Mitt inlägg #43 när jag skriver tidiga brudkort menar jag tider runt år 1900. Då fanns inte fotografer på alla orter. Jag har faktiskt sett "brudkort" som togs när barnen var stora och själva giftasvuxna (kanske 40 år efter vigseln och kanske i samband med vigseldagen), men medan makarna fortfarande levde.

Denna bild är från min farmors föräldrars giftemål i Sollefteå den 7 Oktober 1900.
- Jonas Otto Häggström (1877-1941)
- Beda Maria Karolina Lidén (1874-1955)
J.O. var pastor i missionsförbundet och familjen flyttade väldigt mycket. Jag har genom kykoböcker och memoarer kunnat spåra dem genom denna rad av orter. Ovanligt mycket flyttande för den tiden skulle jag tro.
- (1900-1902) - Ångermanland - Sollefteå
- (1902-1904) - Ångermanland - Edsele (Nordanåker)
- (1905-1906) - Jämtland - Ströms (Strömsund)
- (1906-1908) - Jämtland - Lit (Bye)
- (1908-1909) - Jämtland - Stugun
- (1909-1913) - Medelpad - Njurunda (Vapelnäs)
- (1913-1916) - Hälsingland - Jättendal (Frösten)
- (1916-1918) - Hälsingland - Söderhamn (Stugsund)
- (1918-1920) - Småland - Västervik
- (1920-1927) - Öland - Borgholm
- (1927-1935) - Gotland - Öja (Burgsvik)
- (1935-1939) - Närke - Glanshammar
- (1939-1941) - Södermanland - Julita (Äsköping)
- (1941-1955) - Gotland - Fide (Fidenäs)