Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1671 ggr
Cheyenne
0

Oregon - Census 1910 - Look up please

Finns det någon med tillgång till Ancestry och som skulle kunna kika på följande familj i den amerikanska census 1910?

De tre sönerna anges ha en svenskfödd far, modern uppges vara gift men ingen skymt av maken/fadern. Gissar att det inte finns någon notering men ifall att…!

Name:

Matilda Norby

Birthplace:

Sweden

Relationship to Head of Household:

Self

Residence:

Portland Ward 10, Multnomah, Oregon

Marital Status:

Married

Race :

White

Female

Immigration Year:

1890

Father's Birthplace:

Sweden

Mother's Birthplace:

Sweden

Family Number:

160

Page Number:

11

Household

Matilda Norby

F

40y

Child

Walter Norby

M

14y

Child

Fred C Norby

M

12y

Child

Edward V Norby

M

10y

Cheyenne
0

"Blåser av" frågeställningen. Den frånvarande fadern hette enligt cenus 1900 Victor Norrby, född 1871 i Sverige och vid folkräkningen 1910 befinner sig även han i Portland, Oregan men på annan adress.

Name:

Victor Norby

Birthplace:

Sweden

Relationship to Head of Household:

Residence:

Portland Ward 2, Multnomah, Oregon

Marital Status:

Married

Race :

White

Male

Immigration Year:

1904

Father's Birthplace:

Sweden

Mother's Birthplace:

Sweden

Family Number:

40

Page Number:

10

Cheyenne
0

En sådan besvikelse. Det avlider just en Charlie Norby i Portland, Oregon år 1929 enligt Oregon Death Index.

Hurra tänkte jag, där har vi kanske min försvunna Calle, dvs Carl Fredrik Reinhold Norrby född på Gotland 1872. I sista brevet hem skrev han att han ämnade bege sig till Kalifornien men jag har upptäckt att en del svenska emigranter rörde sig mellan just Kalifornien, Oregon, Alaska och Washington och arbetade med allt från att vaska guld till "gud vet vad", så vem vet? Han hamnade kanske där istället.

Nåväl, andra sonens namn lät därmed så lovande; Fred C Norby. Som i Carl Fredrik? Fann dock denna sons födelsenotis i Oregon Birth Index år 1897; Son till Victor Norby och Mathilda Nilsson. Hans fullständiga namn var Frederick Clarence. Close, but no cigar…!

Fann även Charlie Norby i folkräkningen; Född i Amerika med föräldrar födda i Oregon….!

*suck*

swemah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förmodar att du har kontakt med "PeterNilsson135" som har med "Calle" i sitt Family tree på Ancestry (tillsammans med 201000 till namn)

Cheyenne
0

Nej, jag hade inte en susning om att Calle fanns med i ett släktträd på Ancestry.