Svarvad träburk
Jag har en gammal svarvad träburk som jag ärvt efter min morfar.
På insidan av locket finns inristat årtalet 1777 och "Lö By".
Burken använde morfar till att förvara flintyxor. Jag hoppas ju att skålen funnits i släkten i generationer (och inte är något morfar köpt på loppis…) och tror då att burken har norrländskt ursprung.
Jag har kikat i min Rosenberg men inte hittat någon Lö by…
Sen finns ju också möjligheten att burken kommer från min biologiska mormor och är västgötsk, eller från min styvmormor och är skånsk…?
Hej Anders
Jag tror att det står endast texten "L-By" på locket! Se bifogad förstoring av detaljen. Om du tittar på min förstoring så ser man att det diagonala strecket mycket väl kan vara en del av träets naturliga ådring och är mycket grundare än det inbrända strecket mellan bokstäverna "L" och "B". Om det står L-By så skulle jag inte alls bli förvånad om det står för "Ljungby" då jag har hittat denna ort förkortad på detta sätt i bland annat kyrkböcker. Nu vet jag inte om Ljungby skulle passa in på din släkt men asken kan ju även vara köpt begagnad på aktion!
Lycka till med ditt nya forum!
Magnus Påhlsson
Rydsgård
Tack Magnus!
Någon knytning till Ljungby har jag inte, så jag hoppas du har fel…
;-)
Pinsamt nog så hittar jag inte skålen just nu, bara mitt foto. Jag återkommer efter noggrannare studier…
Min morfars anor i slutet på 1700-talet är alla från Västerbotten. Förhoppningen är ju att hitta en "Lö By" där någonstans. Det kunde ju betyda att jag äger en släktklenod som är nästan 250 år gammal!
Men att burken fanns hos morfar behöver ju faktiskt inte betyda att det var hans.
Min biologiska mormor kom från Kyrkefalla i Västergötland. Finns det någon "Lö By" där i trakten lär Britta veta om det.
Min styvmormor kom från Helsingborg. Något Lö By i Skåne har jag aldrig stött på.

Lö -by västerbotten. Då tänker jag att det kan vara en förkortning för Lövånger kyrkby eller något. vet du varifrån västerbotten du har dina anor?

Inte några som kom i direkt närhet från Lövånger. Däremot kan jag känner jag igen några namn och ställen som gör dig till potentiell avlägsen släkting men några vänner till mig.
Vad häftigt att kunna spåra sin släkt tillbaka så långt. Jag har bara kommit till 1400-talet och inte ens det är speciellt spännande. Min faders släkt vandrade upp efter Umeälven och jag har vandrat tillbaka ned efter den så nu är jag tillbaka där min släkt var på 1400-talet.
Det är bra gjort att komma till 1400-talet. Så långt har jag inte kommit själv någonstans.
Att jag har lagt in äldre anor på hemsidan beror på att jag fått ett gediget arbete av min mammas kusin som forskat mycket på morfars sida.
Sedan har jag hittat en del som andra forskare gjort och som jag (okritiskt?) lagt in.
Sen tycker jag faktiskt att det är häftigare att lyckas identifiera foton på farfars momors föräldrar än vad jag tycker Magnus Ladulås är… ;-)
Om man accepterar att "Lö" är en förkortning och att ortsnamnet inte behöver sluta på "by" så blir möjligheterna nästan oändliga…
T.ex var min morfars farfars morfars far smed i Njurunda. Där finns ett fiskeläge som heter Lörudden.
Eller morfars farmors morfar som var från Dorotea där Löfsjö ligger.
Jag får nog nöja mig meden förhoppning att skålen faktiskt vandrat från generation till generation sedan den snidades/svarvades för 225 år sedan.
Fast det skulle vara kul om det dök upp någon som känner till en riktig "Lö By"…
Du kan ju undersöka vilket träslag den är tillverkad i, om det är bok eller björk kan den vara från Västergötland, där det under 1800-talet och tidigare fanns en mycket utbredd hemslöjdssvarvning. Det är i några socknar i v-g-land detta pågår och dessa svarvade produkter, skrin, bunkar och mycket annat, utvecklas till en lönade marknadshandel med vandrande knallar som sprider de svarvade prudukterna land och rike kring, precis som skinn från Malung, slipstena från Orsa, liar från Lima och många andra produkter knutna till lokal förindustriell hantverkstradition.
Fast inskriptionen har ju sin egen historia förstås, knuten till någon tidig ägare av skrinet.
Tack HgF! Spännande för mig att du nämner Västergötland! Mormors släkt är därifrån och jag har inget annat därifrån. Jag får luska vidare på det spåret.
Jag är inte så bra på träslag… Jag tror inte burken är björk, men bok kan jag tänka mig.
Sökte lite i Rosenberg efter "Lö" i Skaraborg men hittar inget passande…

Här är ett referat från en auktion i Kyrkefalla som din släkt kommer ifrån. Här fanns många som höll på med hantverk.
Auktion i Lillemon. Det var auktion efter en gubbe som det sades dött i fattighuset. Gumman lever men sades blivit tokig. Var hon finns vet jag ej, hon skulle vara syster till Jona- Karl i Brobolet. Det var en väldigt massa saker, mest skräp, mycket gammalt och av intresse. Kort före auktionen började, kom Gustaf Andersson i Brogården till mig och sa: ”Karlsson ska titta på´t där borta, där finns ekfjärdingar och träfat och mycket gammalt”.” Jag har sett det”, svarade jag. Auktionen började, det gick trögt i förstone, sådär 25-50 öre kostade utropet. Så kom dom till en gammal skottkärra med en hop järnskrot i och därjämte ett par små pluntor. Gustaf bjudde strax en krona. Jag trodde naturligtvis han var spekulant, jag ville också ha´t och bjudde 1,25, då slogs det. I skräpet var en gammal krönt halvskäppa, en järnljusstake, gamla borrsvängar m. m. Där såldes halvgjorda borstar, borr och andra verktyg för borstbinderi, allt hemgjort. Träskedar, modeller för skedar och halvgjorda skedar. Sådant sysslade de med däruppomkring förr. Sedan gick de omkring i gårdarna och sålde sina hemslöjdsalster. Ett par små lådor såldes, en som var gjord att likna en psalmbok, grönmålad med mycket skärningar, den köpte Gustafsson, Fröstorp.
Ur August Karlssons dagbok månd 13 okt 1924, från HBB nr 19 sid 72.
Gustafsson var min farfar, så den grönmålade asken har en kusin till mig nu.
Härligt med Karlssons dagbok! Någon borde skriva av hela dagboken och publicera den - ocensurerad!

Den finns att låna på Svar ett år åt gången. Om inte jag har helt fel.
Avfotograferad då?

Ja, på microkort. (Stavas det så?)
Tack! Det ska jag undersöka!

Det finns ju en by i Västerbotten som heter Lögdeå. Ligger i närheten av Nordmaling. Det skulle ju möjligtvis kunna vara en förkortning för det.
Micce, jo - jag har varit inne på det. Skriver lite i #11 om det.
Det blir bara "för mycket" att välja på då, i så fall känns det som om man på måfå får ta något av alla ortnamn som börjar Lö…
Om det nu är så att Lö är en förkortning lär jag ju aldrig få ett säkert svar. Min förhoppning är ju att faktiskt hitta någon liten Lö By som ligger någonstans alldeles i närheten av där en ana levde i slutet av 1700-talet.
Är det kanske någon av våra nyare medlemmar som vet om det finns någon "Lö by" någonstans?

Det är knappast gjort av något norrländskt träslag. Det är troligen gjort av något ädelträ och en vild gissning på ek (svårt att avgöra på bild). Första delen efter årtalet verkar mest likna ett bomärke. Kan också vara hela byns bomärke som verkar ha funnits på sina håll-
Tack för funderingar Bjornen!
Visst kan det vara ek! Jag har inte tänkt på att träslaget kan säga något om tillverkningsort.
Jag tycker nog själv att de tre sjuorna är för lika varandra för att en av dem skulle vara något annat.

Jag vill inte krångla till det, men varför skriva in en ort på ett föremål.
Enligt vad jag lärt mig så var det vanligare att skriva in något som pekade på tillverkaren eller på ägaren (tror det nästan var det vanligaste).
Har du någon med By i början på efternamnet?
#26 Klok tanke!
Det är väl mest att "Lö By" är lättare att associera till något ortnamn än till ett personnamn…
Jag har annars några "Bygdén" på morfars sida, och i Lycksele. Ingifta, så jag kan bara se personer tillbaka till 1809.