Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1373 ggr
Laila F
2006-01-27 14:06
0

Invandrarna

Jennie Augustin skriver till sin morbror Jarl Augustin. Jennie är syster till Magnus Augustin

Oktober 1895

Jennie är också bosatt i Chicago och arbetar i en familj. Eftersom familjen hon arbetar hos skall resa till Cleveland över julhelgen skall hon själv tillbringa helgen hos sin syster Mina. Jennie är förlovad med Alfred Andersson som är en gammal bekant. Nu har han rest till Berlin Mills i New Hampshire för att bygga ett hus till sina föräldrar. Han har haft besvärligt med arbete i Chicago och tror att han skulle få det bättre i Berlin Mills och i maj tänker Jennie följa efter. Hon säger att det är mycket billigare att bygga hus där och med hans hans och mina besparingar tror vi att vi kan få ett litet hus där. Magnus är nu contractor så han grejar sig bra.

Oktober 1899

Jag skickar en check på de 50 dollarna som jag är skyldig dig. Det var en mycket god hjälp när vi fick låna detta. Om vi får sålt huset här i Berlin Mills skall vi flytta tillbaka till Chicago för jag trivs inte här. Då skall vi nog kunna bygga oss ett hus där i stället. Gamle Anders Torn, far till Alfred, är nu 71 år nästa fredag men han är med och gräver. Han sjunger sina gamla sånger.

Januari 1900

Den 13 december var det bestämt att vi skulle åka till Chicago och när jag packade den sista väskan fick jag telegram från min syster Mina att vår kära gamla Mor var död efter två dagars sjukdom. Begravningen fick skjutas på en dag så den ägde rum på Minas 35-årsdag. Mor blev 68 år, 8 månader och 10 dagar. Det var rysligt svårt att komma in i det gamla huset, där stod den svarta båren, inneslutande den kalla livlösa barm som så mången gång har klappat av ömhet för oss. Hon dog så stilla liksom somnade från dessa livets besvärligheter. Jag hoppas hon blir en av dem som får sitta på den högra sidan.

Herman Johnson med familj kom en vecka efter vi hade kommit. Han tycker bäst om Chicago och det gör även jag. Far är hos Mina och Magnus och jag betalar för honom, han är bedrövligt vriden. Broder Magnus driver med sitt ”grocery”

AndersE
2006-02-10 22:09
0

Laila, det är väldigt rörande rader. Får vi läsa fler brev?