Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 3850 ggr
Alsterolle
2007-04-03 15:41
0

Titlar förr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid förra söndagens utflykt till Segerstads församling (strax väster Karlstad) och dess kyrkogård fanns två gravstenar med för mig okända titlar. Det var ju viktigt förr att för samtida och framtida besökare visa sin plats i samhället.

Bifogar collage på de två titlarna. Den ena är nog lite felstavad.

Nu vet jag vad titlarna innebar - Googla på!

svenne
2007-04-03 15:51
1

Med risk för att trampa i klaveret;

Possesionat = godsägare

Distinktionskorpral = korpral som fått någon form av utmärkelse

??

AndersE
2007-04-03 16:18
1

Källa SAOB:

1) (numera bl. ålderdoml. l. skämts.) ägare l. innehavare av (större) lant­egendom; godsägare; förr äv. om innehavare av fastighet i större stad

AndersE
2007-04-03 16:20
1

På [anbytarforum](http://Distinktionskorpral var enligt Nationalencyklopedin mellan 1858 och 1914 den högsta underbefälsgraden i svenska arméen utom vid artilleriet, där den motsvarades av förste konstapel. När graden avskaffades, ersattes den av furir inom samtliga av arméens truppslag. "Distinktionskorpral var enligt Nationalencyklopedin mellan 1858 och 1914 den högsta underbefälsgraden i svenska arméen utom vid artilleriet, där den motsvarades av förste konstapel. När graden avskaffades, ersattes den av furir inom samtliga av arméens truppslag. ") hittade jag:

Distinktionskorpral var enligt Nationalencyklopedin mellan 1858 och 1914 den högsta underbefälsgraden i svenska arméen utom vid artilleriet, där den motsvarades av förste konstapel. När graden avskaffades, ersattes den av furir inom samtliga av arméens truppslag.

AndersE
2007-04-03 16:28
2

Det är kul med titlar. Går man runt på en kyrkogård kan man hitta mycket kul.

För några år sedan letade jag i Helsingborgs Hfl ca 1890. Jag började då skriva upp olika titlar:

Biertappare, Sockerbagare, Bokhandelsagent, Gymnast, Strykerska, Jungfru, Sinnessjuk, Idiot, Handskmakare, Kusk, Överste och Riddare, Telegrafist, Mjölnare, Kakelugnsmakare, Bläckslagare, Bokbindare, Torparedotter, Hökare, Stenhuggare, Brädgårdsdräng, Packhusdräng, Lok-putsare, Cigarrmakare, Filare, Uppasserska, Kustroddare, Glasblåsare,

Toffelmakare, Wedhandlare, Husar, Gjutare, Banvakt, Dragare, Öfverkonduktör, Mamsell, Yngling, Korgmakaregesäll, Blylödare, Frånskild Hustru,

F.d. Student Winhandlare, Lokeldare, Fabriksarbeterska, Lerkärlssvarfvare, Modist, Postiljon, Konsul, Volontär, Kustroddare, Typograf, Tvätterska, Handelsidkerska, Restauratör, Kopparslagare, Poliskonstapel, Ångbåtsbefälhavare, Provinsialläkare, Sockerbruksarbetare, Bromsare, Skeppstimmerman, Blind, Korgmakare, Nattvakt, Filare, Sinnessjuk, Borstbindare, Bromsare, Nåtlerska, Barberare (sonen är barberarelärling), Betjänt, Tegelbrännare, Springpojke, Prokurist, Huggedräng, Ryktare, Filhuggare, Såpfabrikör, Wagnsputsare, Förblåsare, Glasblåsare, Spegelmakare, Skärslipare,

[Göstage]
2021-01-10 10:48
1

NRK uppmärksammar titlar på gamla (norska) gravstenar. De hittar en som ville bli ihågkommen som "bilägare" (avliden 1974, då bilägandet knappast längre var någon unikt). Där finns förstås de sedvanliga "snobbtitlarna", men även en lagerarbetare.

Noe skal stå igjen etter deg når du en gang forlater livet. Hva skal det være? At du var bileier?
  • Redigerat 2021-01-10 10:48 av [Göstage]
Niklas
2021-01-10 12:44
2

#4: Vad underligt att skriva ut diagnoser på en gravsten.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fornöga
2025-11-03 10:52
0

2025 Här är fler titlar och yrken från förr som återfinns på gamla gravstenar.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

En promenad på en kyrkogård avslöjar tydligt hur fort utvecklingen går. Många av de yrkestitlar man ser på gravstenarna är i dag helt okända på...
Kalle Johansson
2025-11-03 11:12
1

Det märkliga med "titlar" som jag än idag reagerar på som användes förr var att frun fick samma tital som hennes man hade.

Ex var mannan ingenjör som fick hans fru titeln ingenjörskan och var mannen direktör så fick hans fru titeln direktörskan osv. Även om fruarna var hemmafruar.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Fornöga
2025-11-03 11:19
1

"Landshövdingska" är en rätt kuriös titel (SAOB: LANDSHÖVDINGSKA, f. landshövdings hustru.) Vet dock inte om den förekommer på någon gravsten, men det är nog inte otänkbart.

Idag när vi ju har kvinnliga landshövdingar kan man fundera på vad deras makar skulle kallas enligt den mallen…

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2025-11-03 11:21 av Fornöga