Barnhusbarn 1847
Hej
Hoppas att någon kan hjälpa mig. Har fastnat på en Sofia Carolina Eleonora Nyberg (1839-1926). Enligt Husförhörsboken Hylletofta AI:12 (1861-1865) sid 124, 195 så är hon barnhusbarn 1847 från Stockholm.
Hur får jag reda på mer om henne?

Hon hette tydligen Elisabet och inte Eleonora
se här http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/07_01847.pdf

Modern Hedvig Charlotta Nyberg finns i mantalet på flera poster, 1855 är hon försörjningshjon i Katarina, född 29/7 1806. Hon har varit segelsömmerska.
1845 bor Sofia hos sin mor:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M4517020488_150dpi.pdf
Stort tack för snabbt svar. Härligt.
Har dock svårt att tyda vad det står om henne i dokumentet mer än att hennes mor heter Hedvig Charlotta Nyberg.
Hur kan jag nu gå vidare och få reda på mer om hennes mor och eventuellt far?

"Sofia Carolina Elisabeth Nyberg
d. 23 april 1839 ympad (vaccinerad)
N:106 Modern Qvinspersonen Hedvig
Charlotta Nyberg
uppfostras av
Hemmansegaren Carl Johan
Johannisson i Lilla Wakås
Hylletofta socken, Wexiö stift
1853
April 30 Upphör frisedel utfärdad"

Att modern tituleras Qvinspersonen är något nedlåtande. Sofia Carolina Elisabeth/Eleonora var nog inte hennes första barn född u.ä.
Fantastiskt.
Trodde inte att jag skulle hitta mer i detta släktled. Roligt. Kan jag på något sätt hitta Sofia och hennes mor i husförhörslängderna. Skulle vara intressant att hitta hennes far m.fl.

Husförhören i Stockholm är inte mycket att ha! Men jag hittade dem (genom flyttlängderna för Maria) på kvarteret Bergsgruvan Mindre, när de anmäler flytt 1850, då har de tydligen bott i Katarina ett tag, trots vad de skriver i mantalet.
Maria Magdalena AIa:53 (1844-1846) Bild 311 / sid 307 (AID: v88064.b311.s307, NAD: SE/SSA/0012)
Fadern är nog ganska okänd tippar jag. Det gäller att hitta Sofias födsel, som bör finnas i oäkta barn, Maria eller Katarina, alternativt på något av barnbördshusen.

Hedvig Charlotta Nyberg, född den 29/7 1806 i Stockholm, ska återfinnas i Hfl för Norrmalms Straffängelse, detta enligt registret till Centralfängelset å Norrmalm, Kyrkobok 1815-1835 (AIa:2, pag 128).

Efter avslutat straff (runt 1834?) återfinns Hedvig Charlotta Nyberg som piga hos Paul Wilhelm Jernberg vilken verka "äga Kongliga Poliskammarens försvar" vad det nu innebär?!

Hon sitter inne för att olovligen ha avvikit från sin tjänst och både dagar och nätter uppehållit sig på Ladugårdsgärde.
Hon "bevistar skolan", skrivs ut 22 dec 1826, in 22 juli 1826
Centralfängelset på Norrmalm AIa:2 (1822-1835) Bild 133 / sid 128 (AID: v84204.b133.s128, NAD: SE/SSA/0034B)

Tack chrissan! Vad det verkar så föddes Hedvig Charlotta N i Stockholm!?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha. En liten brottsling i släkten. Stort tack för er hälp. Detta är otroligt intressant!

#Ättike Bryggaren Carl Nybergs och dess hustru Christ.Elis. Renbergs /37/ Dotter Hedwig Charlotta född 29. Fadd Fru Bailett-Demoiselle Helena Christina Thuring - d[ito]? Carolina Ulerlind (?) - Öfver Inspect. Lars Thuring - Advocatfiskalen Magnus Höök - Herr Johan Jacob Lundgren. Af Comminister Broberg. Barnmorsk Mellberg".

Hon kom ju från relativt fina förhållanden!

Jag har dock problem med att finna någon [ättike] Bryggare C Nyberg i registret till Stockholms Mantal, vaken 1800 eller 1810. Inte heller någon passande änka.

Det finns år 1820 en Hedvig C Nyberg som bor med Carl J Nyberg, Catharina S Nyberg, CE Nyberg (torparänka) och Östberg AB tagelrederska i Maria. Kan modern ha dött?

Bra uppslag chrissan!

Förresten hette Comministern i Hedwig Charlottas dopnotis "Bredberg" och inget annat. 
Stort tack till chrissan och Cheyenne.
Riktigt kul att ni kunde hjälpa mig. Men som chrissan skrev, husförhören från sthlm är verkligen inte bra. Så nu blev det nog stopp ändå. Ni är grymma. Jag kanske återkommer om jag fastnar på nåt mer.

Detta skulle kunna vara Hedvigs död, tyvärr har de inte angett församling i FamilySearch
name:Hedvig Charl. Nyberggender:Femaleburial date:burial place:death date:16 Jul 1869death place:Stockholm, Stockholm, Swedenage:62birth date:1807birthplace:occupation:race:marital status:spouse's name:father's name:father's birthplace:mother's name:mother's birthplace:indexing project (batch) number:I04943-2system origin:Sweden-EASysource film number:1794715reference number:
Det skulle ju kunna vara hon. Jag hittade även henne i SE/SSA/0009 Katarina FI:19 (1866-1869) bild 188 sid 151. Står en hänvisning till en annan kyrkobok, 1/59. Vad menas med det?

Det borde betyda inflyttningsattest nr 1 1859 (Kan vara nr 1 av de som börjar på N)

Nehej, det var det inte