Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1656 ggr
Alsterolle
0

Sanning eller osanning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inför dagens fortsättningskurs i släktforskning då jag tänkte göra en snabbgenomgång av tillgängliga databaser på Internet "ramlade" jag över ett stycke i Genline's presentation som jag har svårt att acceptera.

Man visar ett bokuppslag i färg! och påstår att man använder "nytillverkade filmer". Svårt att tro när man ser på alla repiga filmer, speciellt församlingsböcker. De inscanningarna är troligen gjorda från samlingen i Släktforskningens hus i Leksand, numera en del av Genline.

"Det man ser när man tittar på bilderna är kyrkbokssidorna så som de ser ut i original." Har man kopierat texten från AD?

Gnidde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

JA det kan man fråga sig. Jag har inte sett något annat än dom gamla repiga bilderna.

Hälsningar Gnidde.

swemah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är viktigt att påpeka för alla att Genlines material också finns på Ancestry. Ett år med Ancestry World, deras största abonnemang som inkluderar Genlinematerialet, kostar ca 1500 kr om man är medlem i en släktforskarförening. Är man intresserad av bara Sverige finns det ett sådant Ancestryabonnemang, som även detta inlluderar Genlinematerialet, för 995 kr.

Vad kostar ett års Genline? Ser ut vid en snabb koll som 1295 kr/år  och då innehåller det betydligt mindre än de två ovan nämnda. 

Kanske något att tänka på för alla, för det finns säkert de som fortsätter abonnera "av gammal vana"

Yred3
0

Det nya är väl SCB-materialet!

Jag trodde att om man hade Genline att man skulle få tillgång till Ancestry, men så funkar det inte. Har köpt när det var billigare. Det skulle vara bra att ha Ancestry men det får vänta.