Tuna i Västernorrland
Bilden är tagen i Stockholm vilket år? Men lillkillen är säkert Birger Karlsson född 1887-10-10
lillkillen Birger sitter mellan min mormors mor Maria Katarina Hellström f. i Falu Kristine 1849-07-27
sedan min mormor Alma Johanna f.Tuna i V. Norrland 1883-03.21
kvinnan t.v. är mor till Birger Helena Alexandra f. 1 dec.1872 i Falu Kristine
mannen i mitten är Knut Emil Karlsson f. H.E. i Stockholm 1873-11-10 gift med Elin Maria Kristina f. 1 dec.18 1872, paret här fick inga barn men hade en el affär i Stockholm.
G-mormor Maria med 2 små döttrar flyttar till Tuna förs. i V.Norrland förs 1883 21 mars 1883 föder hon tvilling flickor en avlider vid födseln begravs utan dop 1 april 1883 den andra blir döpt? till Alma Johanna .
När kom de till Tuna och när kom de därifrån?, för på äldre dagar bodde Maria-Helene och Birger i Falun.
Fanns där arbete som inte fanns i Falun. Fadern Karl Oskar Fagerström-Karlsson f. 2 maj 1855 i Sandstugan i Grebo socken Östergötland han finns dåligt med. Vet att utvandrade till Amerika någongång men kom aldrig tillbaka.
Tuna vad fanns där? och under vilken tid var fam. där?
Tuna församling i Västernorrland ( Medelpad) skall det vara blandar ihop släkterna ej västerbotten

lizzkulla, "Lillkillen Birger", född 1887 bör väl vara född 1897 om han var son till Helena Alexandra, född 1872?
Familjen 1900
Fam. nr 1
Maria Kristina Karlsson, f. 1849 i Järbo Gävleborgs län, Änka
Alma Johanna, f. 1883 i Tuna Västernorrlands län
Fam. nr 2
Helena Alexandra Karlsson, f. 1872 i Kristine Falu Kopparbergs län
Karl Johan Birger, f. 1897 i Kristine Falu Kopparbergs län

I Tuna och på Medelpadskusten fanns de stora sågverken med massor av jobb. Det var många som flyttade dit för det
Hittar dom inte som bland inflyttade till Tuna åren 1881-1883.
Enligt Tuna födelsebok är Alma Johanna född 20 mars 1883 och det står att dopatttest är sänd till pastorsämbetet i Kristine förs. Falun. Det bör ju betyda att dom var skrivna i Falun och bara tillfälligt i Tuna. Det finns ingen hänvisning till någon sida i husförhöret så det är svårt att säga var dom bodde. (SVAR A0014232_00208)
Helena Alexandra Karlsson verkar vara försvunnen år 1890.
Men tillbaka till Falun för att föda barn u.ä. 1897 ogift
kan de ha varit skrivna i Falun på gården nr.10 som de hade 1890 eller gårdennr. 9 qvarter 33. de går kanske aldrig att ta reda på.

Kan hennes förnamn ha blivit fel i Sv.Bef.1890?
Karlsson, Hilma Alexandra
f. 1872 i Falu Kristine (Kopparbergs län, Dalarna)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Lisselby
Mora (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Kristine Falun
hela denna fam. verkar mycket svår fångade för mej, det sägs att min momor ville leva anonymt men att bara lämna barn efter sig är ju ändå att finnas
tack för de med Hilma/ helena alexandra som kallades för ELLEN

Ett tillägg till ovanstående; denna Hilma Alexandra Karlsson flyttar tillbaka till Falu Kristine den 20/4 1891 enligt ovanstående hfl.

Men hon skriver sig inte i Falu Kristine förrens den 9/11 1891 (Inflyttade BI:3, 1884-1894). Sid 351 i hfl enligt inflyttningslängden.
Där finns hon i något som benämns Slaggen, kvarter 10. (AI:35, sid 351, 1884-1893). Den 22/11 1892 flyttar hon igen men jag begriper mig inte på systemet för Falu Kristine hfl så jag vet inte hur man finner henne i hfl. Se bifogad flyttnotis.
Inte för att jag förstår systemet heller men jag hittar henne i A1:36 sidan 255 Presttägten qvarter 34 gård 10, Vad sjuan står för kanske någan annan vet.
Hilma Alexandra Karlsson finns där med sina föräldrar och döttrar Elin Maria Kristina och Alma Johanna. Hilma och barnen ska finnas i Nya boken 34-1 dit dom flyttar 28/9 1893. (SVAR C0012359_00214)
Men det är ju ingen sjua utan kråkan över Ö i Östergötl.

Tack Ulle2 men en liten rättelse; Hilma Alexandra finns där mycket riktigt med sin mor, ovan nämnda Maria Kristina Hellström samt fadern och mormodern (??) Elin Maria Kristina och Alma Johanna som finns med i samma hushåll var systrar till Helena (Hilma) Alexandra. Märkligt är dock att de tre döttrarna benämns vara födda u.ä. (jag tror prickarna framför namnen på de två sista betyder o.ä som det står på Hilma). Jag lägger in klippet så får vi se om någon annan tolkar det annorlunda.

Aha, det framgår också att föräldrarna gifte sig 1876 och Helena Alexandra föddes redan 1872. Systrarna är födda 1876 resp. 1883.
Jag tackar för all intessat hjälp m. Helana Alexandra ,hon fick ju sonen Birger och Birger fick också en son som lever och bor i Svärdsjö han är omk. 80 år tror jag men vet inget om sin släkt.
Elin/ Elma Maria Kristina blev gift men fick inga barn jag kan inte hitta var dom är begravda.
Alma Jonanna fick vad jag vet 7 biologiska barn ett adoptivbarn ett fosterbarn under åren 1902-1924 och har flyttat omkring i Sverige . Avled i Gävle på sjukhust eller hemma hos dottern i Torsåker
Nu är de mormors tur att bli utredd,
kanske går de lättare än m. de andra hennes mor och far och syskon.
tack för hjälp.
Hon heter i alla fall Helena Alexandra i Falu Kristine fbu. Samma i Sveriges dödbok, där hon fortfarande är skriven i Falu Kristine när hon avlider 13 mars 1957. Eftersom hon kallas Ellen och dottern heter Elin (kortformer av Helena) styrker det också hennes förnamn. Hilma måste alltså vara en feltolkning.
Helena Alexandra hade 1 barn och de var sonen Birger-
LIllasyster hette Elin maria kristina,
själv tror jag på Helena i detta fall,
tack för all hjälp, var är de begravda blir nästa. alltså systern m. make elin och knut emil karlsson

Självklart hette hon Helena Alexandra, det var det namnet hon föddes med och det namnet och hade då hon avled. MEN, hon benämns i flertalet kyrkoböcker som Hilma Alexandra. Ni får skylla på prästen, inte på mig….!! 
Cheyenne tro inte jag skyller något på dej så hemskta tanke, du var ju inte ens född.
Uppfatta mej inte så
denna krångliga mormors släkt.
bouppteckningen efter änkan maria katarina karlsson född hellström.
död 1930 29 augusti i falun,
efterlämnade döttrarna
helena alexandra karlsson strykerska i falun
elma maria kristina karlsson g. karlsson stockholm
alma johanna gyllström stallarholmen
fastighet tomten nr 3 med åbyggnad i kvarteret nr. 140 kardmakaren i faluntaxerings värde 7,600kr.
kan fastigheten finnas kvar? eller någon bild?