Amerikasläkt
Jippie!
Efter en del segt sökande under ett par år har jag äntligen fått ett genombrott i min "Amerikaforskning"!
I och för sig beror det mindre på egen forskning och mer på ren tur! Efter att precis ha hittat en "släkting" på arbetsplatsen satt jag förutsättningslöst och sökte via Google när jag fick upp ett förslag på en amerikansk hemsida. Förslaget stämde inte med det jag sökt efter så där blev det inget napp.
Namnen var dock bekanta och efter att ha dubbelkollat min forskning hittar jag så en avlägsen släktings hemsida i USA.
Mailadressen fanns noterad och efter några få timmar har mail skickats och svar kommit tillbaka!
Man skall ha lite tur ibland!…. och aldrig ge upp! 
Genombrott är kul! Även när det sker via "serendipity"…

Bra att du tog upp det exemplet evakristina!
Det verkar finnas många ättlingar i andra länder som letat eller fortfarande letar efter sina rötter i Sverige. Då kan det löna sig att göra sökningar på någon ana med ett inte alltför vanligt namn, som haft utvandrande barn eller barnbarn. Då har man en gemensam ana som kan ge en riktigt lyckad träff.
För min del var inte ens namnet ovanligt men jag sökte både på namn och födelseort. Då den amerikanska hemsidan innehåll namn, ort och källhänvisningar kunde jag lätt känna igen mina släktingar redan i presentationen av länken i Google.
Jag är så nöjd och glad!