Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 5702 ggr
edithjosefina
0

Carl (Karl) Borg utvandring Amerika

Söker hjälp att finna uppgifter ang.utvandringsår till Nordamerika. Avlägsna amerikasläktingar saknar uppgift.

Familjen gäller Bengt Borg, Skräddarehus, Össjö församling

Följande information är hämtat från Össjö kyrkoarkiv.

Fader: Bengt Borg f. 1829 13/4

Moder: Pernilla Borg f. 1829 22/12

Barn:

Emelie Borg f. 1863 14/6

Sophia Borg f. 1864 28/11

Gustaf Borg f. 1867 27/4

Carl Borg f. 1869 28/8

Össjö kyrkoarkiv övriga längder: Utflyttade till främmande länder.

Emelie Borg 1881 17/5 till Amerika

Pernilla Borg 1898 5/9 till Amerika

Gustaf Borg står som obefintlig 1892 (Husförhör).

Enl. information från släkt i Amerika ska Gustaf Borg utvandrat till Amerika 1892, kan ej hitta honom under utflyttade till främmande land.

Carl(Karl) utflyttad till Helsingborg 1892 31/3. Enl. amerikasläkten har han emigrerat till Amerika men de har ej något årtal.

Jag har ej kunnat följa Carls vidare öden i Helsingborg och vidare. Har funnit uppgifter om olika Carl Borg på passagerarlistor till Amerika, men jag är ej 100% säker på uppgifterna.

Jag och övrig släkt i Amerika är tacksamma för hjälp med Carl(Karl) Borgs öden i Helsingborg och senare.

chrissan
0

Det var svårt att hitta en Carl (Charles) Borg och vara säker på att det är rätt. Men en Gus Borg med rätt födelse (april 1867) immigrerad 1892 hittar jag i South Omaha, Nebraska år 1900. Gift med Manda, f i Sverige okt 1866, tre barn Roy, Birte och Arthur.

1910 så finns inte hustrun med men Gust Borg har sin mor Pernilla boende hos familjen så det verkar vara rätt person. Man kan då undra om inte Carl också åkte till Nebraska. Kanske Bengt Borg dog på 90-talet. Iså fall kan bouppteckningen ge en fingervisning om Carls öde.

chrissan
0

I danska utvandrarregistret finns denne man:

Navn: Borg, Carl Stilling: Landmand

Alder: 22 Bestemmelsessted: Hooper, Nebr.

Kontrakt nr.: 240400 Forevisningsdato: 4/6/1892

Fødested: Sverrig Fødesogn: ?

Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige

Sidste oph.sted: Sverrig Bestemmelses land: USA

Bestemmelses by: Hooper Bestemmelses stat: Nebraska

Skibsnavn: Indirekte

IDkode: I9192B1614

edithjosefina
0

# 1

De uppgifter som jag har om Gustaf stämmer med #1. Har även fått information att Amanda ska ha avlidet i Oakland Nebraska. När? Gustaf ska ha gift om sig med Esther Hill. Tyvärr kan min släkting ej få fram fler upplysning pga att Nebraska ej har lagt ut så mycket information på Ancestry.com samt att de var avlägsna kusiner så de har ej haft någon kontakt.

chrissan
0

Det stämmer, han är änkling 1910 och gift med Esther 1920.

edithjosefina
0

Kan stämma. Jag har ej tänkt på att han kan har åkt vidare  viaDanmark. Kanske det är därför jag ej kan hitta Carl i Helsingborg?

Datum stämmer: född 1869 och lämnade Össjö 31/3 1892.

Tack för hjälpen.

edithjosefina
0

Tack.

Ska e-maila uppgifterna till Peggy, min släkting i Amerika

edithjosefina
0

Har någon en bra förklaring varför Gustaf Borg står som obefintlig 1892 och ej inskriven i Församlingsboken om utflyttad till främmande land som hans syster och moder.

Familjen bodde i Skräddarehus,Össjö församling. Fadern Bengt Borg dog 1890 13/4. Både Pernilla och Gustaf var skrivna under samma familj : Bengt Borg (Husförhör 1887 - 1899 ) men deras namn är överstrykna ( flyttat? )

svenne
0

Troligtvis hade han inte tagit ut flyttningsattest från prästen i församlingen. Då var han rent juridiskt sett fortfarande skriven i den socknen även om man visste han att flyttat till Amerika. Man ser rätt ofta i obefintlighetsböckerna kommentarer som "lär vistas i Amerika", etc.

edithjosefina
0

Obefintlig. Ordet låter ej bra. Det är likadant när man läser om nyfödda som är oäkta.

svenne
0

Nja, det var inte så dramatiskt som det låter. Det var så att om en person av någon anledning avvek utan flyttningsbetyg från den socken han/hon var kyrkoskriven i visste man inte exakt var personen befann sej eller om han/hon fortfarande levde eller var död. Man ser ibland personer som hamnade i obefintlighetsboken redan i början av 1900-talet som hänger med ända in på 1950-talet där det då kan stå en notering om att personen har blivit dödförklarad och därmed struken efter kanske 40-50 år.

edithjosefina
0

Ok.Glad

bokesliden
0

Från det danska utvandrararkivet (www.emiarch.dk):

Name: Borg, Gustaf Occupation: Arbejder

Contract no.: 350600 Registration date: 5/4/1892
Birth place: Sverrig Birth place: ?
Last res. parish: ? Last res. county: - Sverige
Last residence: Sverrig Destination country: USA
Destination city: Hooper Destination state: Nebraska
Name of ship: Indirekte
IDcode: I9192B2007

bokesliden
0

Name: Borg, Emilie Occupation: Arbejderske
Contract no.: 384500 Registration date: 5/19/1881
Last res. parish: ? Last res. county: - Sverige
Last residence: Sverig Destination country: USA
Destination city: Ida Grove Destination state: Iowa
Name of ship: Indirekte
IDcode: I8081B1315

edithjosefina
0

Emelie utflyttad från Össjö 17/5 1881.( Församlingsboken ).Emelie måste har åkt direkt till fartyget. Tankarna går till Wilhelm Mobergs bok om Utvandrarna.

Tack för upplysningen.

chrissan
0

Carl Borg anländer 27 april 1892 med Devonia till New York, destination Hooper.

edithjosefina
0

Tack för arbetet du har lagt ned.

edithjosefina
0

#4,12,13

Letar ikväll efter information om familjen Borg. Finner på hemsidan

www.usgennet.org/usa/ne/county/burt/olres/Cementeries/pioneercem/pioneercem2.htlm

Pioneer Cemetery or Peterson Cemetery Cuming County Nebraska

Page 2

Här finns Emily Borg Ohlsen och hennes mans gravsten

Page 3

Här finns Gustaf Borg, hans fru Esther och hans moder Pernillas gravstenar.

Gravstenarna är mycket välbehållna och det går bra att läsa texterna.

Finns fler gravstenar med svenskar/skandinaviska personnamn. Ett tips till er med släktingar i Nebraska.

edithjosefina
0

Om det är svårt att öppna sidan. Sök: Pioneer Cemetery, Cuming Co Nebraska

edithjosefina
0

#4,15 Information från Peggy, Amerika.

Emily Borg Ohlsen ( 14/6 1863 - 21/5 1924 ) bodde i Hooper tillsammans med sin man Carl Ohlsen/Olsen ( 1861 - 1943) och sina fyra barn:Edith Violet ( Peggys grandmothet )f.14/2 1886,Arthur Benjamin f.20/7 1889,Winnifred Etunia f.24/11 18?,Eunice Victoria f.17/4 1893.De flyttade till Oakland,Nebraska ca 20 miles norr om Hooper. Här fick Carl Ohlsen ett bra jobb som "grain elevator" : they stored wheat for shippment on the railroad.

Carl Ohlsen hade en bror Olaf "Oliver" Ohlson/Olson som jobbade tilsammans med sin bror Swan Olson i Swans skrädderiaffär, Moline, Nebraska. Oliver reste västerut till Oregon och till Yukon Territory of Canada och Alaska där han blev en " gold prospector " i slutet av 1800 talet. Swan stannade kvar i Moline i sin trevliga skrädderi och kläddaffär.

Pioneer Cemetery är belägen ca 20 miles väster om Oakland, Burt County,nebraska

Jag har ej forskat om Bröderna Ohlsen/Olsons leverne. Olivers öde låter intressant.

edithjosefina
0

En bokstav kan förändrar allt.

Jag har sökt - tillsammans med en släkting till hans syster Emelie f. 1863 -efter Carl Borg f. 1868, men inget napp. I går ett nytt försök via www.familyserach.org och  finner  vår Carl Borg under CARL B BORG.

Nebraska Marriages 1855 - 1995:

Carl B Borg 1869 - Emma Johnson 1870.Marriage 09 dec 1903, Newman Grove, Madison, Nebraska.

Groomes`father: Bengt Borg - Groomes´s mother Petunella Christendotter

Bride´s father Nels Johnson - Bride´s mother Christina Andersson

Via www.ancestry.com följande information:

United States Census 1900:Home in 1900, Oakland, Burt Nebraska

Border Crossing U.S to Canada 1909: 5dec Mrs C.B Borg och Willis Borg

16 dec Carl B. Borg

edithjosefina
0

Canadian Census 1911:Immgr. year 1909

Carl B 1869 41

Emma 1870 41

Willys 1904 6, born USA

United states Census 1920:

Carl B Borg widowed - Willis Borg, Isanti, Minnesota

United states Census 1930:

Willys Borg - Myrtle Borg, Cambridge, Isanti, Minnesota

Minnesota Deaths and Burials 1835 - 1990:

Willis Borg died 18 nov 1936.

Place. Minneapolis, Hennepin, Minnesota

Married: Myrtle Hedstrom Borg

Father: Carl B Borg   Mother: Emma Johnson

edithjosefina
0

Place Canada 1911: Alberta Strathcona.

Gissning: Familjen består av ett barn och Emma avlider i Canada ???

Bokstaven B kommer säkert efter Carls far Bengt Borg. I den svenska dopboken, Össjö 1868  finns endast namnet Carl.

edithjosefina
1

#22: Tio år senare tar jag upp denna sökning. Ett tips till alla : ger inte upp.
Via ancestor.com/ familyserach fann jag att familjen flyttade tillbaks till USA och via Census USA / Canada:
1.Canada Census 1911 Home Alberta Strathcona
Carl B Borg b. 1869
Emma B b.1870
Willis b. 1904 USA

1. USA Census 1920 och 1930 Home Isanti Country, Minnesota
    Carl B Borg
    Willis
    Frågan gällde var och när dog Emma Borg f, Johnson.
    Googlade på Canada och fann följande länk:
    The Provincial Archives of Alberta . provincialarchives.alberta.ca
    Jag fann Emma Borgs namn och beställde death certificate.
    Beställningen gjordes 20/11 -22 0ch via mail 22/11-22 erhöll jag ett
    death certificate på Emma Borg - signerad 21/8- 1914. Kostnad 5.25 CAD.
    Otroligt proffsigt gjort och som jag rekommenderar till er med släkt i Alberta.
    Ett bra slut.
Carmarino
0

#23: Roligt att det löste sig till slut. Som du säger så ska man inte ge upp. Rätt som det är så dyker det upp en ledtråd. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kjersti
0

Obefintliga blev ibland dödförklarade / strukna efter 100 års ålder.