Rat Portage
Häromdagen fick jag för mig att titta efter bouppteckningar i AD on line och började med min mormors mormor som dog 1896 i Gullabo. Tänkte se om jag kunde hitta vistelseorten för en av döttrarna, Karolina Svensdotter, som utvandrat 1886 till Nebraska, men hon var inte alls med. Gick då in i hfl och kontrollerade om det tillkommit information där (Genline slutade 1860), men icke.
I stället fann jag att alla de fyra yngsta barnen (i bouppteckningen under rubriken Omyndiga) hade emigrerat till N. Amerika. Alla for ensamma och till olika destinationer så snart de konfirmerats: till Minneapolis, Sharon (vilket Sharon) och Boston. Yngsta barnet, Frida Maria Svensson 16 år, for till Rat Portage. Lustigt namn. Jag googlade och fann att platsen låg i Ontario, Canada men hade bytt namn till Kenora i början av 1900-talet.
Ett vagt minne dök upp. Kenora, Ontario, där bodde ju en brevvän som jag hade i mitten av 1950-talet, Marolyn Burshall. Jag hade fått hennes adress av min mammas morbror som jobbat i Rockford, Illinois. i många år. Han i sin tur hade fått Marolyns adress av en mrs Frida Anderson i Kenora. Jag mindes att jag skrivit in både hennes och Marolyns adresser i en adressbok som jag letade fram.
Frida Maria hade alltså gift sig och hette Andersson. Kunde inte låta bli att ta ett 14-dagars abonnemang på Ancestry och hittade genast vigseln. Men eventuella barn var knepigare. Hittade en son född 1910 med mor Frida Maria Andersson men barnafadern hette Karl Johan Swansson. Snopet.
Jag tog även fram mina gamla brev från Marolyn. På första sidan i det första skrev hon att hon fått min adress av "Mrs Robinson, one of your relations". Dotter till Frida, tänkte jag, men henne har jag tyvärr inte lyckats hitta. Har sökt på vigslar, men jag har ju inga förnamn. Och vad hette mrs Robinson i efternamn som barn? Swanson? Hur gör jag nu?

Tacksam för förslag på hur jag kan gå vidare för att hitta familjen Robinson och Burchall.

I phonebook för Kenora, Ont. har jag hittat en J. F. Robinson som bor på samma gata som min brevvän Marolyn bodde. Tyvärr fanns inte gatunumret. Jag skickade i alla fall iväg ett brev utan nummer till denna Robinson för några dagar sedan med min adress och mejladress. Har inte hört något. Vet inte om brevet blivit utdelat utan gatunummer. Håll tummarna!