Emigrant Otto V. Andersson
För en god väns räkning söker jag uppgifter om rubricerade person efter ankomsten till Nordamerika. Är inte särskilt duktig själv på just amerikaforskning men jag vet att några här är riktigt bra på det.
Nåväl, Otto Valentin Andersson, född 1893-10-12 i Finnerödja (R) utvandrade till "Brittiska Canada" från Västra Harg (E) 1912-05-04 enl. församlingsboken.
Han flyttade troligen senare över till USA, hans hustru skulle ha hetat Marta och han var på besök i Sverige sommaren 1967, det är i stort sett allt de vet om honom.
Har hittat honom i Emigranten populär där destinationsorten uppges vara Winnipeg, så så långt är jag på banan.

Hittade denne Otto Andersson i Family Search och eftersom födelsedatumet stämmer inbillar jag mej att det kan vara samma person. I så fall skulle han ha avlidit i april 1978 och var då bosatt i Melrose Park, Cook, Illinois.
Går det att utifrån detta få reda på något om hustrun och ev. barn och på vilka andra ställen han kan ha bott?

Här finns han i mönstrade till 2a världskriget:
Name: Otto Valentin Anderson
Birth Date: 12 Oct 1893
Birth Place: Finnerödja, Sweden
Residence: Melrose Park, Illinois
Race: White
Hustrun heter Martha och han jobbar på John Grifiths & son, Great Lake Naval Training Station.

I april 1924 reser Otto V Anderson över gränsen från Canada. Han ska var i USA mer än 6 månader, ska till Chicago, Illinois. Han bor i Winnipeg och kvar där är hustrun Martha, ädressen har jag svårt att läsa. Född i Finnerodga, Skaribor
Källa: Boarder passing Ancestry

Och enligt Manitoba Vital Indexes:
GROOM'S LAST NAME: ANDERSON
GROOM'S GIVEN NAMES: OTTO VALENTINE
BRIDE'S LAST NAME: ERICKSON
BRIDE'S GIVEN NAMES: MARTHA AQVILINA DATE OF MARRIAGE: 19/10/1922
PLACE OF MARRIAGE: E KILDONAN
REGISTRATION NUMBER: 1922,037363
REGISTRATION DATE:

Martha emigrerade 1905 med sina föräldrar Jonas och Britta, de bor 1916 på 223 Leighton i Ekildonian. Jonas är målare 46 år och Britta är 45
Martha är 18 år 1916 i census.

Och här har vi dem:
Eriksson, Jonas 1870 Far
Persdotter, Brita 1871 Mor
(Barn), Märta Aqvilina 1898 Barn
Post 3286473
Märta Aqvilina
f. 1898 i Järvsö (Gävleborgs län, Hälsingland)
d.
Flicka, barn i familjen
Öije
Järvsö (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Jerfsö

Fantastiskt!
Stort tack till Er båda.
Finns det möjligen någon uppgift om ev. barn någonstans?
Ang. Märtha Aqvilinia är hon då född i Järvsö 1898-06-09.
Hittade denna kvinna, död 1980 som enl. födelsedatum kan stämma, men dödsorten uppges som LA, Californien. Kan hon ha flyttat från Illinois efter makens död två år tidigare? Verkar långsökt men kanske något barn bodde där som hon flyttat till, men det kan mycket väl vara fel "Martha".

Ser lite konstigt ut, hon har fått sitt Social Security i Texas, det bör vara ca 1950.

Den här stämmer bättre:
Name: Martha Anderson
SSN: 319-56-7800
Last Residence: 60532 Lisle, Du Page, Illinois, United States of America
Born: 9 Jun 1898
Died: Sep 1983
State (Year) SSN issued: Illinois (1973)

#9 Det stämmer bättre än mitt rön.
Är som sagt dåligt garvard på "Amörka", bättre på Värmland!

De båda blev amerikanska medborgare 14 jan 1932, så de borde finnas i census 1930

Tack för alla Era svar, har nu överlåtit uppgifterna på min gode vän som blev mycket glad. Han hälsar och tackar chrissan och swemah för hjälpen.